Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-12-24, 04:10
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En bekant fick 2 års fängelse för att han hade ett paket med knark på posten i hans namn. Hämtade inte ens ut det. Friades i tingsrätten åklagaren överklagade och fick honom dömd.
Tung anstalt dessutom.
Läs och lär!
Jag trodde inte mina ögon. Men läst domen och FUP:en.

Han misstänkte att en fiende till honom beställt det i hans namn. Dessutom. Hade inte ens beställt det!!

Haha men sluta ljug.
Citera
2016-12-24, 10:21
  #50
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bichers
Haha men sluta ljug.

Tjaha, du tror mig inte?
Han hade tidigare tagit anabola, för det var det det handlade om. Och då skickat efter det via post. Inte åkt fast men tullen hade span på honom.
Man kollade hans telefonsamtal och tyckte vissa var mystiska, kunde tolkas som att han hade anabola på gång och vill sälja vidare. Inget definitivt, men ändå. Det räckte för en fällande dom i andra omgången. 2 år!
Han hade jobb, sköte sig exemplariskt där. Inget missbruk. Hade f.ö. slutat med anabola också.
Tufft. Besökte honom flera gånger på anstalten. Hög säkerhet där.
Jobbet fattade ingenting. Fick komma tillbaka, sen när han kom ut. Men han blev bitter, kan man tänka.
Orimligt höga straff för knark/anabola - relaterade brott. F.ö. Och som framgår här. Blotta misstanken och vissa indicier, kan räcka för fällande dom.
Lite O T eftersom det inte handlade om handling via darknet, vad jag vet.
Citera
2016-12-24, 11:41
  #51
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tjaha, du tror mig inte?
Han hade tidigare tagit anabola, för det var det det handlade om. Och då skickat efter det via post. Inte åkt fast men tullen hade span på honom.
Man kollade hans telefonsamtal och tyckte vissa var mystiska, kunde tolkas som att han hade anabola på gång och vill sälja vidare. Inget definitivt, men ändå. Det räckte för en fällande dom i andra omgången. 2 år!
Han hade jobb, sköte sig exemplariskt där. Inget missbruk. Hade f.ö. slutat med anabola också.
Tufft. Besökte honom flera gånger på anstalten. Hög säkerhet där.
Jobbet fattade ingenting. Fick komma tillbaka, sen när han kom ut. Men han blev bitter, kan man tänka.
Orimligt höga straff för knark/anabola - relaterade brott. F.ö. Och som framgår här. Blotta misstanken och vissa indicier, kan räcka för fällande dom.
Lite O T eftersom det inte handlade om handling via darknet, vad jag vet.


Maska namn, persnr och målnr och lägg ut domen. Jag har mycket svårt att tro din historia. Hade han hämtat ut det och öppnat det så fine, men...

Det räcker inte med misstanke och "vissa indicier" - bortom rimligt tvivel är en ganska grundmurad princip.
Citera
2016-12-24, 12:21
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En bekant fick 2 års fängelse för att han hade ett paket med knark på posten i hans namn. Hämtade inte ens ut det. Friades i tingsrätten åklagaren överklagade och fick honom dömd.
Tung anstalt dessutom.
Läs och lär!
Jag trodde inte mina ögon. Men läst domen och FUP:en.

Han misstänkte att en fiende till honom beställt det i hans namn. Dessutom. Hade inte ens beställt det!!
Tveksamt till att din story stämmer utan bevis faktiskt, så han skulle blivit framead för ett brott han inte begått? Tror mer han varit målvakt sedan har han snackat i förhör som gjort att han grävt sin egen grav.

Men motbevisa mig gärna.
Citera
2016-12-24, 13:55
  #53
Medlem
freshlemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Fattar inte att man orkar hålla på med internet handel jakt. Är man så sofistikerad så man köper sitt knark på nätet så borde man inte vara någon fara för samhället. Då borde de gå på rc marknaden istället den sker ju helt öppet och till ungar. ni vet www...


Det är mer fara än vad du tror. Det handlar inte om att köpa knark på nätet det handlar om hur tillverkningen sker, frakt, vilka som drabbas av den och vilka som får pengarna.
Citera
2016-12-24, 14:48
  #54
Medlem
Fick en husis för ett par dagar sedan av snuten gällande en beställning gjord på 100g tjack från utlandet. Givetvis ingenting jag själv beställt.

Nekade att tjacket var min beställning och har ingen aning om vart det kommer ifrån.

Står nu misstänkt för narkotika smuggling. Haha. Så jävla komiskt detta.
Citera
2016-12-24, 21:19
  #55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Maska namn, persnr och målnr och lägg ut domen. Jag har mycket svårt att tro din historia. Hade han hämtat ut det och öppnat det så fine, men...

Det räcker inte med misstanke och "vissa indicier" - bortom rimligt tvivel är en ganska grundmurad princip.

Kolla vad andra skriver. Du får tro mig eller ej. Ej motiverad att bevisa något.
Citera
2016-12-25, 20:06
  #56
Medlem
Ni tror inte att det kan vara så enkelt som att någon swishat mot bitcoins och kanske inte tumblat korrekt därtill. Nu är jag inte insatt i bitcoins själv och har väldigt begränsade erfarenheter.
Det låter enda som ett rimligt alternativ?!
Citera
2016-12-25, 22:42
  #57
Medlem
LiLWizs avatar
Ingen har hittills dömts för att ha mottagit ett paket via posten innehållandes narkotika. Det står vem som helst fritt att beställa varor på nätet till vem man vill, således måste det alltså styrkas uppsåt för att nå fällande dom. Det säger sig själv att någon som vill en person illa inte ska kunna beställa något i en annan persons namn och sedan hoppas att denne åker fast.

Notera dock, att vi har fri bevisföring i Sverige samt att flera indicier kan göra att en domstol fäller en person för narkotikabrott trots att personen hävdar att denne inte beställt försändelsen. Det kan t ex röra sig om att man hittar loggar i datorn som identifierar beställning, man spårar pengar i från GM:s konto till en känd säljare och knyter det till aktuella beställningen eller helt enkelt att man snackar för mycket via t ex telefon och avslöjat att man gjort en beställning till en kompis.

Angående Jof's historia så kan vi se ett tydligt mönster i att försöka skrämma upp folk, förmodligen i brist på fritidsnöjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En bekant fick 2 års fängelse för att han hade ett paket med knark på posten i hans namn. Hämtade inte ens ut det. Friades i tingsrätten åklagaren överklagade och fick honom dömd.

Jaså? Bara för paketet?

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Han hade tidigare tagit anabola, för det var det det handlade om.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Inte åkt fast men tullen hade span på honom.
Man kollade hans telefonsamtal och tyckte vissa var mystiska, kunde tolkas som att han hade anabola på gång och vill sälja vidare. Inget definitivt, men ändå. Det räckte för en fällande dom i andra omgången. 2 år!

Så, han hade lite annan skit i historiken.. Uppenbart att det inte handlade om någon som endast lagt en beställning på darknet. Men Jof har bestämt sig för att det är kul att sätta skräck i kidsen som handlar droger på Darknet. Han fortsätter...

Citat:
Blotta misstanken och vissa indicier, kan räcka för fällande dom.

Låt mig citera brottsbalken, textrader som Jof önskar att han förstod.

Citat:
Ursprungligen postat av Kap.1
2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen. [Källa]

Det räcker inte som bevisning att man mottagit en narkotikaförsändelse, polis tillsammans med åklagare måste bevisa uppsåt, alltså att man har beställt det. Kan inte uppsåt bevisas så kommer ingen åklagare värd sitt namn ta det till domstol om det inte föreligger goda chanser för fällande dom. Vilket det inte kan göra om det saknas bevis för uppsåt.

God helg.
Citera
2016-12-25, 23:20
  #58
Medlem
palabrass avatar
Jag har ingen direkt kommentar angående säkerheten på Darknet, men däremot något att säga om posthanteringen.

Ett tidningutdelningsföretag hade hand om lite av posthanteringen i min stad och en morgon hade någon stulit breven från tidningsutdelarens kärra. Företaget skickade mig ett brev med en fotostatkopia av kuvertet som hade försvunnit, så tydligen så kopierar sorteringsmaskinerna framsidan av varje försändelse. Om ett litet tidningsutdelningsföretag gör detta så måste posten garanterat göra det samma.
Citera
2016-12-27, 05:56
  #59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LiLWiz
Ingen har hittills dömts för att ha mottagit ett paket via posten innehållandes narkotika. Det står vem som helst fritt att beställa varor på nätet till vem man vill, således måste det alltså styrkas uppsåt för att nå fällande dom. Det säger sig själv att någon som vill en person illa inte ska kunna beställa något i en annan persons namn och sedan hoppas att denne åker fast.

Notera dock, att vi har fri bevisföring i Sverige samt att flera indicier kan göra att en domstol fäller en person för narkotikabrott trots att personen hävdar att denne inte beställt försändelsen. Det kan t ex röra sig om att man hittar loggar i datorn som identifierar beställning, man spårar pengar i från GM:s konto till en känd säljare och knyter det till aktuella beställningen eller helt enkelt att man snackar för mycket via t ex telefon och avslöjat att man gjort en beställning till en kompis.

Angående Jof's historia så kan vi se ett tydligt mönster i att försöka skrämma upp folk, förmodligen i brist på fritidsnöjen.



Jaså? Bara för paketet?





Så, han hade lite annan skit i historiken.. Uppenbart att det inte handlade om någon som endast lagt en beställning på darknet. Men Jof har bestämt sig för att det är kul att sätta skräck i kidsen som handlar droger på Darknet. Han fortsätter...



Låt mig citera brottsbalken, textrader som Jof önskar att han förstod.



Det räcker inte som bevisning att man mottagit en narkotikaförsändelse, polis tillsammans med åklagare måste bevisa uppsåt, alltså att man har beställt det. Kan inte uppsåt bevisas så kommer ingen åklagare värd sitt namn ta det till domstol om det inte föreligger goda chanser för fällande dom. Vilket det inte kan göra om det saknas bevis för uppsåt.

God helg.


så i princip kan man beställa 1 kilo heroin från typ en dator i malmö men man skickar paketet hem till sig stockholm och då om man blir tagen när man hämtar ut paketet säger man bara att man hämta ut åt en kompis elr nåt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback