Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-01, 10:28
  #25
Medlem
soligts avatar
Alla bilar köpes årgång spelar ingen roll, snabb affär ring nu...
Är det någon som samlar på 30år gamla ford, opel, mazda?
Citera
2016-11-01, 11:03
  #26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Jag fattar absolut inte vad du pratar om öht. Jag sålde en bil förra veckan i lägre prisklass. Lätt objekt för vem som helst att köpa, rusta upp lite, släcka servicelampan och sälja för minst dubbla priset men fick inte ett enda oseriöst samtal. 9 år gammal kombi modell med över 200 ponnys. Annonsen var ute i 6 dagar, lokaliserad i centrala Stockholm. Onekligen borde dessa personer du pratar om hunnit se den?

Eller så hade jag väldigt tur..

Låter så ja. Riktigt billiga bilar tror jag inte de är intresserade av. Men allt mellan 30-100 tkr tror jag de hugger på. Gärna något lättsålt. Volvo V70, VW Passat m.m. Sätter du ut en sådan på Blocket i Stockholm, Göteborg och Malmö förvånar det mig oerhört om inte en majoritet av samtalen är från "sista priset kompisar".
Citera
2016-11-01, 14:21
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter så ja. Riktigt billiga bilar tror jag inte de är intresserade av. Men allt mellan 30-100 tkr tror jag de hugger på. Gärna något lättsålt. Volvo V70, VW Passat m.m. Sätter du ut en sådan på Blocket i Stockholm, Göteborg och Malmö förvånar det mig oerhört om inte en majoritet av samtalen är från "sista priset kompisar".



Japp det stämmer mycket bra. Om du riggar fel på en bil lägger ut den på blocket. Såld väldigt snabbt och dyker upp om 5-6 dagar "felfri" men inget utav felen är lagade.
Citera
2017-03-16, 14:31
  #28
Medlem
lobstoks avatar
Om man blir lurad på miltalet förtjänar man det
Tar 5 sek att kolla upp
Citera
2017-03-16, 21:40
  #29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Om man blir lurad på miltalet förtjänar man det
Tar 5 sek att kolla upp

En tre år gammal bil som har rullat 20.000 mil kan man ju enkelt strax innan första besiktningen skruva tillbaka till 5000 mil..
Citera
2017-03-17, 08:42
  #30
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En tre år gammal bil som har rullat 20.000 mil kan man ju enkelt strax innan första besiktningen skruva tillbaka till 5000 mil..
I stand corrected
Hur pass svårt/lätt är det på nyare bilar?
Krävs väl snart att man är linux hackare, även om denne säkert kan göra det till en app
Citera
2017-03-17, 08:52
  #31
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Alla bilar köpes årgång spelar ingen roll, snabb affär ring nu...
Är det någon som samlar på 30år gamla ford, opel, mazda?

En arab i min port köper, kapar upp och skickar delar till Afrika. Han äger hundratals om nu inte tusentals bilar. Allt svart givetvis, bara köper slaktar skickar och skiter i, bilarna är reggade på han men han har ju redan skulder och lever helt utanför samhället så dom bara kör på...
Citera
2017-03-17, 11:10
  #32
Medlem
Ingabromsars avatar
Bor 8 mil utanför Göteborg. Brukar byta vardagsbil en gång per år. Det är gott för när babbarna ringer så vill de "inte åka så långt" Eller pruta baserat på deras resväg (sick!)

En och annan har väl få titta mest för att jag tycker de är nyttigt för dessa att komma ut på landsbygden. Oftast slipper jag dock dessa herrar.

Sålde en Toyota Corolla -99 med låga miltal i somras, köpte billigt av en granne som "inte orkade med blocket". Halva Göteborgs förorter ringde...
Citera
2017-03-17, 11:44
  #33
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En tre år gammal bil som har rullat 20.000 mil kan man ju enkelt strax innan första besiktningen skruva tillbaka till 5000 mil..

En tre år gammal bil ska ha komplett servicebok, där står miltalen. Många märken har dessutom elektronisk servicebok som går att kontrollera.

99% av alla tre år gamla bilar har fullt verifierbar servicehistorik och miltal. Den sista procenten där "serviceboken är borta" aktar man sig för.

/T
Citera
2017-03-21, 03:13
  #34
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
En tre år gammal bil ska ha komplett servicebok, där står miltalen. Många märken har dessutom elektronisk servicebok som går att kontrollera.

99% av alla tre år gamla bilar har fullt verifierbar servicehistorik och miltal. Den sista procenten där "serviceboken är borta" aktar man sig för.

/T

serviceböcker tillverkas i Kina, stämplar kan man göra själv, dessutom vad hjälper det om bilen har riktiga miltalen om det är en dieselmotor som bara körts i stan?
en sån motor kan bli helt förstörd redan efter 3 år, det som knäcker motorn är korta intervaller, tex. 10 kilometer sträcka till jobbet, för att motorn ska förbränna all sot krävs det minimum 20 kilometer,

dagens dieslar är väldigt känsliga
Citera
2017-03-21, 04:55
  #35
Medlem
briefings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutoSmart
Idag 2016 är det allt fler små bilshandlare som dyker upp i landet.

Allt från privat personer som annonserar ut flertal bilar i veckan på blocket till olika små företag som växer.
Flest län där bilbranschen ökar är: Örebro län, Malmö, Östergötaland och Stockholm.

Det fuskas också mycket med miltalen osv

Varför just bilbranschen? Är det verkligen så lönsamt?

För ett tag sedan bestämde vi oss för att köpa ny bil. Det skulle vara av ett speciellt märke och funktion och började leta. Men det var mycket fel på dessa bilar. Vi provkörde 3 lika dana bilar men det var en massa fel på dem som handlarna försökte dölja. Helt otroligt. Jag har tänkt tanken själv att bli bilhandlare för det går nog bra för dem.
Citera
2017-03-21, 08:33
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av briefing
För ett tag sedan bestämde vi oss för att köpa ny bil. Det skulle vara av ett speciellt märke och funktion och började leta. Men det var mycket fel på dessa bilar. Vi provkörde 3 lika dana bilar men det var en massa fel på dem som handlarna försökte dölja. Helt otroligt. Jag har tänkt tanken själv att bli bilhandlare för det går nog bra för dem.

Ja, att dölja fel är dom oftast bra på, eller att skriva att en bmw har m-paket eller volvo R-design fast att bilarna inte har det. "Reservation för felskrivning"

Ja absolut bättre än bra skulle jag säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback