Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-30, 22:04
  #1
Medlem
stopthekillings avatar
Hej! Jag skiftar mellan Mozilla Firefox och Opera, använder de till olika saker, men använder båda dagligen. Igår så fick jag dock lite problem med Firefox, när jag startade den så hade den återställts, och jag var tvungen att ställa tillbaka inställningar och aktivera vissa tillägg (inte alla dock), detta hände varje jag startade den. Visste inte varför detta hände så jag avinstallerade det för att sedan installera det igen, men när jag skulle göra detta så fick jag upp en ruta där det stod "Det här programmet är blockerat av en grupprincip. Om du vill ha mer information kontaktar du systemadministratören." Detta är dock min dator, ingen annan har tillgång till den, när jag Googlade detta problem så kom det mest upp elever som hade fått program på deras skoldator blockerade, men det är ju inte fallet här.

Hur fan har detta gått till?

Hur fan ändrar jag tillbaka det?

EDIT: Kör Windows 10, om det är av intresse.
__________________
Senast redigerad av stopthekilling 2016-10-30 kl. 22:13.
Citera
2016-10-31, 05:03
  #2
Medlem
Gör följande test, så kan det komma tydligare ledtrådar:
  1. Skapa en ny lokal användare - Gärna en normalanvändare (ej administratör), MED lösenord.
  2. Starta om Windows helt.
  3. Logga bara/direkt in med nya användaren. Starta installation av Firefox direkt från mozilla.org med hjälp av IE (inte Edge).
  4. (Om du en eller flera ggr blir ombedd att ange admin-lösen så är det okej att göra).
  5. Prova att din FF funkar.
  6. Notera ev. felmeddelanen och i vilket skede de visas.
Citera
2016-10-31, 11:37
  #3
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Gör följande test, så kan det komma tydligare ledtrådar:
  1. Skapa en ny lokal användare - Gärna en normalanvändare (ej administratör), MED lösenord.
  2. Starta om Windows helt.
  3. Logga bara/direkt in med nya användaren. Starta installation av Firefox direkt från mozilla.org med hjälp av IE (inte Edge).
  4. (Om du en eller flera ggr blir ombedd att ange admin-lösen så är det okej att göra).
  5. Prova att din FF funkar.
  6. Notera ev. felmeddelanen och i vilket skede de visas.
Samma sak hände med den nya användaren.
Citera
2016-10-31, 13:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Samma sak hände med den nya användaren.
Vad trist - gav alltså inget nytt.

Jag gissar att du accepterade förslaget "Gör FireFox till default?"

Finns tydligen en möjlig koppling enl.:
https://support.mozilla.org/en-US/questions/1142715

Följer du det förslaget så lär även en omstart behövas.

Men jag tycker att du (eller nya anv) kan prova att ställa om till IE som default och sedan prova att starta FF igen.

(Dåligt förklarat i länken - Det tycks snarast vara en bugg än någon logik. Men varför drabbas inte jag och många andra?).
Citera
2016-10-31, 14:11
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Hej! Jag skiftar mellan Mozilla Firefox och Opera, använder de till olika saker, men använder båda dagligen. Igår så fick jag dock lite problem med Firefox, när jag startade den så hade den återställts, och jag var tvungen att ställa tillbaka inställningar och aktivera vissa tillägg (inte alla dock), detta hände varje jag startade den. Visste inte varför detta hände så jag avinstallerade det för att sedan installera det igen, men när jag skulle göra detta så fick jag upp en ruta där det stod "Det här programmet är blockerat av en grupprincip. Om du vill ha mer information kontaktar du systemadministratören." Detta är dock min dator, ingen annan har tillgång till den, när jag Googlade detta problem så kom det mest upp elever som hade fått program på deras skoldator blockerade, men det är ju inte fallet här.

Hur fan har detta gått till?

Hur fan ändrar jag tillbaka det?

EDIT: Kör Windows 10, om det är av intresse.

Vad var det egentligen som inte gick enligt det fettextade ovan?
Citera
2016-10-31, 19:41
  #6
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vad var det egentligen som inte gick enligt det fettextade ovan?
Jag avinstallerade Firefox, när jag skulle ladda ner det igen så kom rutan där det står "Extract 0%" upp i ungefär en sekund, sen så visades rutan där det stod det med grupprincip och att det inte gick att ladda ner och att jag skulle kontakta systemadministratören.
Citera
2016-11-01, 06:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Jag avinstallerade Firefox, när jag skulle ladda ner det igen så kom rutan där det står "Extract 0%" upp i ungefär en sekund, sen så visades rutan där det stod det med grupprincip och att det inte gick att ladda ner och att jag skulle kontakta systemadministratören.

Då är det nog tyvärr så att FF inte är självt "ansvarigt", utan du har ett (allvarligare?) bakomliggande Windows-/PC-problem som stjälpte firefox.

Det kan vara allt från misslyckade/uteblivna Win10-uppdateringar, RAM-failures, begynnande HDD-krash, virus/trojan/malware osv.

Dvs håll uppmärksamhet på "märkligheter" som kan ge bättre ledtrådar, och passa på att "rädda"/backupa allt viktigt.
Citera
2016-11-14, 13:19
  #8
Medlem
Är detta en företagsdator?

grupprincip innebär att det finns en policy som blockerar det hela, om datorn är företagskopplad kommer den troligtvis från IT-avdelningen.
Är den inte en företagsdator så har där smitit sig in någon inställning i gpedit.msc

Edit: såg nu att du skrev att det var din egen dator, du har inte kopplat datorn mot nått företagsnät och blivit medlem i deras domän lr nått?
__________________
Senast redigerad av xenion 2016-11-14 kl. 13:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback