Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-30, 21:03
  #1
Medlem
När jag bröt armen kände jag ingenting i flera sekunder innan det började göra ont som fan. Hur kommer sig detta?
Citera
2016-10-30, 21:11
  #2
Avstängd
ilpobres avatar
Smärta är enkelt förklarat kemiska signaler som färdas via nervsystemet upp till hjärnan. En impuls rör sig med 1 m/s i nervsystemet, varför det låter lite märkligt att det tar så lång tid för dig att uppfatta smärtan.
Citera
2016-10-30, 21:27
  #3
Medlem
Pecanpies avatar
När man skadar sig utsöndras adrenalin, kroppens stresshormon. Det gör att smärtsignalerna skjuts undan initialt och det tar ett par sekunder innan smärtsignalerna når hjärnan.
Annan anledning kan också vara chock, se på de som typ fått ett ben amputerat i en olycka och inte har ont fören långt efteråt när chocken släpper.
Citera
2016-10-31, 04:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
När jag bröt armen kände jag ingenting i flera sekunder innan det började göra ont som fan. Hur kommer sig detta?


Detta är normalt, men om en nerv eller en nervgren, tex finns det en inne i armbågen, blir klämd eller skadad då brukar det göra ont på en gång, då hjälper inte adrenalinet så mycket.
Citera
2016-10-31, 20:06
  #5
Medlem
Missplacedgunks avatar
Nociceptorer eller smärtreceptorers signaler till hjärnan kan blockeras innan de medvetandegörs i hjärnan. Men det är även så att smärtfibrer inte alls är lika snabba som neuromuskulärafibrer.

Tänk dig böjreflexen.. Redan på ryggmärgsnivå kan ett smärtstimuli som leder inåtledande signaler påverka utåtledande neuroner som drar bort din hand från en kokhet platta innan du är medveten om smärtan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback