Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-30, 12:12
  #1
Medlem
Hej,

La nyligen upp en tråd om resa, men har funderat nu och valt ut lite mer exakt vart. Hoppas ok!

Har tidigare främst rest USA och Europa, men har länge suktat efter helt andra kulturer, där Asien står näst.
Jag har länge varit lite halvt äcklad av tillvaron i Sverige (man bara jobbar) och måste se fler kulturer och människor tror jag för att ändra min livssyn.

Jag tänkte att jag har en budget på 40-50 tusen, tanken var att åka i Januari, om det passar med väder och rutt osv. Vad tror ni om Januari eventuellt februari/mars i länderna?

Har främst varit intresserad av länder som följer:

Kina, Japan, Vietnam
Även rätt så intresserad av typ: Kambodja, Laos kanske. Men det känns så vanligt.

Är det möjligt på 40-50 tusen att eventuellt kombinera Vietnam, Kina, Japan? 2-3 månader. 2-3 Städer Vietnam, fokus på Kina och Tokyo - Osaka?

Kom gärna med förslag på rutt eller andra länder och övriga tips.
__________________
Senast redigerad av Mafiosos 2016-10-30 kl. 12:17.
Citera
2016-10-30, 12:17
  #2
Medlem
ihelps avatar
Laos, Kambodja och Vietnam är bra om du vill leva på 40 tusen under 2-3 månader. Blir svårt om du spenderat tid i Japan och till vissqdel Kina
Citera
2016-10-30, 12:26
  #3
Medlem
bithaxs avatar
Japan är trevligt, men det kan vara hyfsat dyrt, beroende på vad du vill göra där. Business hotel med ett rum på 10 kvadratmeter i en mindre fancy del av Tokyo, med en säng som har sett sina bästa dagar och en spännande lukt i badrummet, kostar ca 900 kr natten. Går att få billigare om du vill sova på golvet på nått hostel.

Bästa tiden att åka till japan är på våren och hösten.

Jag tror att en del av din utmaning kommer att var att planera en billig flygresa genom dessa länder, och få det billigt trots att du inte bokar tur och retur.

I Japan förväntar sig även gränskontrollanter och tullverk att du har en adress att bo på, så att skita i att boka i förväg kan göra det krångligt för dig, ungefär som i USA då. Likheterna med USA är faktiskt ganska många. Tänk dig USA som det var på 50 talet, fast med moderna saker.
__________________
Senast redigerad av bithax 2016-10-30 kl. 12:51.
Citera
2016-10-31, 20:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Laos, Kambodja och Vietnam är bra om du vill leva på 40 tusen under 2-3 månader. Blir svårt om du spenderat tid i Japan och till vissqdel Kina

Okej, jag kan också tänka mig att dra ner resetiden till 2 istället för 3. Samt ha en budget på runt 50 tusen istället för säg 40 tusen.

Det jag söker är lite mer "ovanligt" och mer kulturellt samt upptäckande än att köra klassiska sydostbackpacking. Därav lockar Kina, Japan mig mer.

Vietnam är jag dock sugen på, men utöver det lockar inte Sydostasien först och främst. Även om det säkert är trevliga länder att dra runt i.

Några andra idéer?

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Japan är trevligt, men det kan vara hyfsat dyrt, beroende på vad du vill göra där. Business hotel med ett rum på 10 kvadratmeter i en mindre fancy del av Tokyo, med en säng som har sett sina bästa dagar och en spännande lukt i badrummet, kostar ca 900 kr natten. Går att få billigare om du vill sova på golvet på nått hostel.

Bästa tiden att åka till japan är på våren och hösten.

Jag tror att en del av din utmaning kommer att var att planera en billig flygresa genom dessa länder, och få det billigt trots att du inte bokar tur och retur.

I Japan förväntar sig även gränskontrollanter och tullverk att du har en adress att bo på, så att skita i att boka i förväg kan göra det krångligt för dig, ungefär som i USA då. Likheterna med USA är faktiskt ganska många. Tänk dig USA som det var på 50 talet, fast med moderna saker.

Har förstått att det kan vara dyrt i Japan. Både levnad samt boende är ju högre än andra "långrese" länder. Därav kanske det är ett osmart val...

Kan lätt tänka mig att bo på hostels, Japan har ju t ex dom här "kapsel" hostels. Det gör mig inget!

Det kan bli problematiskt som du nämner att få ihop dom 3 för den budgeten om man även vill stanna längre. Kanske får lägga 2 månader istället och fokusera på antingen Kina eller Japan och ta kortare vistelser i två av dom tre länderna.

Bra tips det ska jag tänka på.
Citera
2016-10-31, 21:00
  #5
Medlem
Mina mål med resan är att få komma iväg 2-3 månader. Jag är trött på Sverige just nu, trött på hemorten, trött på umgänge, trött på 9-5 livet. Man jobbar, äter, kollar tv och sover hela tiden!

Vill hinna fundera på livet, se häftiga platser och komma iväg ett tag. Har verkligen svårt att väja hur och var jag bör åka...
Citera
2016-11-01, 01:07
  #6
Medlem
WLHSs avatar
Att hitta flygbiljetter till de olika länderna som du nämner är den lätta biten i den här resan. Det du främst kommer att behöva göra är att verkligen planera din rundresa samt sätta en budget för den. Du kommer även behöva ansöka om visum till flera länder bl.a. Kina och Kambodja. Tänk på att du kommer behöva dubbla inresor om du lämnar Kina eller Kambodja om du planerar att resa tillbaka. (vissa städer i Kina har upp till 72h visumfrihet). Vitnamn är visumfritt upp till 15 dagar. Kinesiskt visum kan du enkelt ansöka om själv och det är inte alls svårt. Och visum till Kambodja är minst lika enkelt.

Så mitt råd är att du utgår ifrån Hongkong när du planerar den här resan. Det finns ofta billiga resor med SAS till just Hongkong. Som är en stor flyghub och därför finns det billiga flygbiljetter till en rad ständer och destinationer. Desutom är Hongkong visumfritt i 30 dagar. Att även få med Japan på den här resan känns som ett högt mål just för att det kommer äta mycket av din budget.
Citera
2016-11-01, 19:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WLHS
Att hitta flygbiljetter till de olika länderna som du nämner är den lätta biten i den här resan. Det du främst kommer att behöva göra är att verkligen planera din rundresa samt sätta en budget för den. Du kommer även behöva ansöka om visum till flera länder bl.a. Kina och Kambodja. Tänk på att du kommer behöva dubbla inresor om du lämnar Kina eller Kambodja om du planerar att resa tillbaka. (vissa städer i Kina har upp till 72h visumfrihet). Vitnamn är visumfritt upp till 15 dagar. Kinesiskt visum kan du enkelt ansöka om själv och det är inte alls svårt. Och visum till Kambodja är minst lika enkelt.

Så mitt råd är att du utgår ifrån Hongkong när du planerar den här resan. Det finns ofta billiga resor med SAS till just Hongkong. Som är en stor flyghub och därför finns det billiga flygbiljetter till en rad ständer och destinationer. Desutom är Hongkong visumfritt i 30 dagar. Att även få med Japan på den här resan känns som ett högt mål just för att det kommer äta mycket av din budget.

Jo det är nog sant. Flygbiljetter löser sig, speciellt idag blir det enklare och billigare att flyga. Och om man utgår från en flyghub var jag nu åker gör det enklare.

Jag är kluven om jag verkligen behöver planera min rundresa så mycket. Backpackers säger både och här, antingen planerar man och bokar in sin rutt. Eller så har man en hum om rutt och första flyget så börjar man där?

Kina vet jag att visum måste göras ca 1 vecka innan man tänk att åka. Visste ej om Kambodja dock, då ska jag kika på det om det nu blir Kambodja.

Tycker det är förbannat svårt att välja ut 2-3 länder man vill köra. Japan och Kina på samma resa blir kanske för dyrt. Om man även ska dra till typ Vietnam.

Jobbigt att det är så många val, har även fått tips om Work and Travel nu samt några länder i Sydostasien, men dock känns båda rätt vanliga.
Citera
2016-11-09, 00:57
  #8
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Jo det är nog sant. Flygbiljetter löser sig, speciellt idag blir det enklare och billigare att flyga. Och om man utgår från en flyghub var jag nu åker gör det enklare.

Jag är kluven om jag verkligen behöver planera min rundresa så mycket. Backpackers säger både och här, antingen planerar man och bokar in sin rutt. Eller så har man en hum om rutt och första flyget så börjar man där?

Kina vet jag att visum måste göras ca 1 vecka innan man tänk att åka. Visste ej om Kambodja dock, då ska jag kika på det om det nu blir Kambodja.

Tycker det är förbannat svårt att välja ut 2-3 länder man vill köra. Japan och Kina på samma resa blir kanske för dyrt. Om man även ska dra till typ Vietnam.

Jobbigt att det är så många val, har även fått tips om Work and Travel nu samt några länder i Sydostasien, men dock känns båda rätt vanliga.

Egentligen, så behöver du inte ens planera att dugg och bara ta dagen som den kommer. Men samtidigt så kommer det att begränsa dig. Just för att du kommer tvingas söka visum till land C i land B. Så det är nog en bra idé att läsa på om respektive lands inresebestämmelser så att du är väl införstådd och förberedd.

Att täcka in länder i Sydostasien och desutom klämma in Kina och Japan behöver inte heller vara så överdrivet dyrt. Hade jag varit i dina kläder så hade jag försökt hitta en flygstol till t.ex. Bangkok. För därifrån så når du större delen av Sydostasien med tåg. Och därefter så tar du dig till Kina och därifrån vidare till Japan. Det stora problemet kommer att vara att hitta en smidig enkelresa hem från Japan. För den resan kommer inte att vara gratis i och med att enkelbiljetter ofta prissätts utifrån vissa mönster.
Citera
2016-11-10, 19:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WLHS
Egentligen, så behöver du inte ens planera att dugg och bara ta dagen som den kommer. Men samtidigt så kommer det att begränsa dig. Just för att du kommer tvingas söka visum till land C i land B. Så det är nog en bra idé att läsa på om respektive lands inresebestämmelser så att du är väl införstådd och förberedd.

Att täcka in länder i Sydostasien och desutom klämma in Kina och Japan behöver inte heller vara så överdrivet dyrt. Hade jag varit i dina kläder så hade jag försökt hitta en flygstol till t.ex. Bangkok. För därifrån så når du större delen av Sydostasien med tåg. Och därefter så tar du dig till Kina och därifrån vidare till Japan. Det stora problemet kommer att vara att hitta en smidig enkelresa hem från Japan. För den resan kommer inte att vara gratis i och med att enkelbiljetter ofta prissätts utifrån vissa mönster.

Jo precis det är ju lite av charmen tänker jag. Att inte överplanera, utan ta det som det kommer och eventuellt ändra om reserutt eller kanske land. Dock med tanke av visumen som du nämner så gäller det att ha lite i huvudet vart målen är.

Nej det är nog sant, om jag nu väljer att till och med få in alla tre delar så kommer jag ju inte hinna se något djupgående av allt. Utan Kina och Japan kan man ju fokusera på några saker som känns viktiga.

Har funderat på att utgå från en bra "hubb" i Sydostasien och ta mig därifrån.

Har också funderat på om Kina och Japan båda är knepiga årstider? Någon som har input hur läget är i Januari.

Just nu tycker jag vaccinationer är skit, var och frågade och nämnde mina destinationer. Dom sa följande vaccin:

Dukoral
Japansk Enfacelit
Tyfoid
Och eventuellt malariatabletter?

Herregud det låter väldigt mycket?
Citera
2016-11-12, 12:15
  #10
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Mina mål med resan är att få komma iväg 2-3 månader. Jag är trött på Sverige just nu, trött på hemorten, trött på umgänge, trött på 9-5 livet. Man jobbar, äter, kollar tv och sover hela tiden!

Vill hinna fundera på livet, se häftiga platser och komma iväg ett tag. Har verkligen svårt att väja hur och var jag bör åka...

Flyg till Bangkok och ta det som det kommer. Laos, Kambodja och Vietnam är att föredra före Kina eller speciellt Japan (att döma av dina kriterier)
Citera
2016-11-13, 14:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Flyg till Bangkok och ta det som det kommer. Laos, Kambodja och Vietnam är att föredra före Kina eller speciellt Japan (att döma av dina kriterier)

Det är en bra idé dock lockar inte Bangkok eller Thailand alls. Jag är så att jag gillar att se lite annat än vad alla andra gör. Jag lockas av Vietnam och lite Kambodja, men jag är nog inte sugen på att dra samma resa som varje svenne gör, det vill säga Thailand, Kambodja, Laos och Vietnam typ..

Japan och Kina är mer kultur och häftigare städer tänker jag.
Citera
2016-11-14, 15:48
  #12
Medlem
Har nu bokat! Vart lite annan resa ändå.

Det vart Hong Kong över nyår (5 dagar) sedan vidare till Tokyo och Japan 15 dagar. Tänkte börja planera min Japan rutt snart, tror det blir Rail pass, vill se Osaka, Kyoto, eventuellt Hiroshima osv.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2776901

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback