Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-30, 11:38
  #1
Medlem
Hej, jag har nyligen märkt att min nya akustiska nylon gitarr låter som om en 3 åring har stämt den så fort man använder gitarren utomhus.
Vad kan detta bero på? Min tidigare gjorde inte detta.
Gitarren är en Ibanez och är gjord utav mahogny och björk (tror jag).
En så länge har jag bara använt gitarren utomhus när det är riktigt kallt, ca 0 gradigt, så kan det vara kylan som påverkar ljudet?
Edit: Kan vara värt att nämna att den låter bra igen så fort man kommer in i värmen igen.
__________________
Senast redigerad av GeneralMuch 2016-10-30 kl. 11:45.
Citera
2016-10-30, 11:47
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kyla får bla metall att krympa så har du metallsträngar bör de bli lite mer spända men om det har någon praktisk betydelse låter jag va osagt.
Citera
2016-10-30, 11:58
  #3
Medlem
Klimpen!!s avatar
Instrument stämmer alltid om sig, när man tar de från ett varmt utrymme till ett kallare.

Har med luftfuktigheten att göra, samt de som Arne.Anka nämner.

Lösningen är att du får stämma instrumentet ofta.
Så ha med dig stäm-apparaten.
Citera
2016-10-30, 12:37
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Precis som ovanstående har skrivit, detta är så trä och metall beter sig vid temperaturförändring.
Citera
2016-10-30, 14:20
  #5
Medlem
Gabriel Knights avatar
Gitarrens material och strängar är klimatkänsliga och utvidgar sig respektive drar ihop sig beroende på om det är varmt och torrt eller fuktigt och kallt.
Man ska därför låta gitarren "vila", dvs stabilisera sig runt en halvtimme eller mer i det nya klimatet innan man stämmer upp den, annars går den ur stämningen direkt.
Citera
2016-11-18, 10:32
  #6
Medlem
Dessutom kan de påverkas av din kroppsvärme, så om det är kallt så kan den stämma om sig efter några minuter när du har börjat spela
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback