Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-30, 00:23
  #1
Medlem
Är nybörjare på Python.
Värdelös på excel.
Har en ide som jag inte kan förverkliga och hoppas på hjälp.

Jag håller på med insamlande av data i excel, ett genomtråkigt jobb som borde gå att automatiseras, då infon finns på nätet, men jag vill ha min struktur på det hela. Så det blir läsbart för idioter som mig helt enkelt.

Behöver helt enkelt all hjälp jag kan få.
Ver inte ens hur jag ska börja, därav mina excel arc.

Eftersom min nivå på Python är egenhändigt självlärd, och då på nybörjarstadiet, så ser jag stort mörker framför mig.

Vad jag vill ha hjälp med i olika steg.
Ni behöver bara hänvisa mig vart jag ska läsa om ni inte har färdig kod.
Jag är tacksam om ni bara pekar ut riktningen.

Steg 1. Insamlande av data från redan existerande hemsida till ett excelarc. Så det sköter sig automatiskt. Och i en drömvärld hjälp med att strukturera upp det hela så att jag kan få det på mitt sätt.

Steg 2 hänger ihop med 1. Då de sidorna jag är ute efter uppdateras vill jag även få med uppdateringarna på olika uppgifter i mitt excel.

Till admin, ber redan på förhand om ursäkt om jag lagt ämnet fel, eller om det finns hundra frågor redan på mitt problem. Rätta mig i så fall
Citera
2016-10-30, 00:44
  #2
Medlem
Databas är nog inte helt rätt placering, nej

Du får läsa på om web scraping. Svårt att svara på hur komplext det blir, det beror på hur datan du ska hämta är strukturerad och från hur många olika källor.

Ska du köra det i python så får du läsa på om Microsoft.Office.Interop, men det är väldigt enkelt.
Men du kan göra jobbet utan python och köra det med vba.

Jag skulle googla på "web scraping vba" och kolla mot StackOverflow, så kommer du säkert hitta det du behöver.
Citera
2016-10-30, 01:14
  #3
Medlem
Tack!!
Citera
2016-10-30, 09:31
  #4
Medlem
desmoduss avatar
Finns inbyggt stöd i Excel för att ladda och transformera data från en mängd källor, bland annat websidor.

Sök på Power Query Excel. I 2013 är det en add-in man laddar ner men i 2016 är det inbyggt via funktionen Get and Transform.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback