Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-29, 16:58
  #1
Medlem
Hej,

Jag köpte ett ASUS z170 pro gaming moderkort, i7 processor samt 2st 8gb DDR4 RAM minnen för att uppgradera mitt system.
Allt fungerar fint och jag har spelat utan problem med denna rig, men SB_PWR lyser konstant rött och dom 3 röda LED som ska lysa i mitten av moderkortet (ovanför GPU) lyser inte.
SB_PWR lampan lyser om moderkortet är inaktivt (alltså avstängd dator). Men min dator är ju igång och allt fungerar som det ska, så jag fattar inte varför denna LED lyser.

Jag fick koppla om mina kablar som är till startknappen och allt vad det nu är, för dom satt jag dit fel först. Jag har stängt av datorn och plockat ut batteriet, flyttat om RAM till olika slots samt testat att köra DVI-kabeln i det integrerade grafikkortet istället för i mitt 970. Inget av detta hjälpte, jag undrar om någon här har varit med om samma sak eller kan hjälpa mig att tyda vad felet är?

Jag har en 600W PSU till hela kalaset, är det för svagt kanske?
Citera
2016-10-29, 17:42
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lfomod
men SB_PWR lyser konstant rött
SB-led'en lyser alltid, det är normalt.

Citat:
LED som ska lysa i mitten av moderkortet (ovanför GPU) lyser inte
Lysdioderna mitt på kortet kan du koppla på/av i bios eller via ett medföljande program som kan vara buggigt så det förslår.

Citat:
Jag har en 600W PSU till hela kalaset, är det för svagt kanske?
Det är nästan dubbelt så mycket som datorn varaktigt kan förbruka, så det är inget att oroa sig för.
Citera
2016-10-29, 17:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
SB-led'en lyser alltid, det är normalt.


Lysdioderna mitt på kortet kan du koppla på/av i bios eller via ett medföljande program som kan vara buggigt så det förslår.


Det är nästan dubbelt så mycket som datorn varaktigt kan förbruka, så det är inget att oroa sig för.

Jag har försökt sätta på dom där dioderna i BIOS, men det går bara att sätta på en viss belysning som kan lysa med "rinnande" effekt, "Pulserande" eller på/av. Den belysningen går från det integrerade ljudkortet och ned till botten av moderkortet som en effekt bara. Men dom där LED ljusen på mitten kan man inte styra verkar det som, dom ska tändas automatiskt om systemet fungerar som det ska vad jag sett på youtube när folk installerat samma moderkort.
Det är därför jag är lite fundersam.

Dessa LED är det jag menar som ska lysa
http://www.hardwareheaven.com/wp-con...er-932x423.jpg

All annan belysning som är till för "ögon godis" kan jag kontrollera själv, men just dessa ska lysa om allt fungerar som det ska som sagt. Jag läste ju att någon hade kopplat in en högtalare i moderkortet så fungerade allt, och en som bytte batteriet bland annat. Men det låter som ren tur och sammanträffanden bara.

Men för dom flesta så brukar systemet inte ens starta om denna SB_PWR LED lyser.

Skönt att det inte är PSU:n iaf! Blir ett jäkla dyrt kalas detta annars
__________________
Senast redigerad av Lfomod 2016-10-29 kl. 17:52.
Citera
2016-10-29, 18:07
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lfomod
Men för dom flesta så brukar systemet inte ens starta om denna SB_PWR LED lyser.
Nätagget klipper ju inte 5vsb förrän man dragit ur elkontakten, så den ska lysa. Är den släckt är det nåt fel. Utan sb går inte datorn sätta igång med frontpanelsknappen.

Tittade i manualen till det där, du ska kunna styra båda led-grupperna via bios/efi. Det är på samma ställe. Ena heter "model name led", andra heter "fx led".

Funkar det inte så är det kanske nåt tillverkningsfel eller nåt som inte tålde att fp-header kopplades fel.

Det är inte ovanligt med buggig firmware på asuskorten, eller buggiga tillbehörsprogram till dem, så det kan vara det också. Kika på deras supportsidor om det finns nyare firmware/tillbehörsprogram att hämta ner.

Kolla hos asus supportforum om nån annan haft liknande besvär där, annars är det kanske inte nåt enormt viktigt med det där, kanske går leva utan? eller rma'a kortet och hoppas utbyteskortet funkar som förväntat.
Citera
2016-10-29, 18:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Nätagget klipper ju inte 5vsb förrän man dragit ur elkontakten, så den ska lysa. Är den släckt är det nåt fel. Utan sb går inte datorn sätta igång med frontpanelsknappen.

Tittade i manualen till det där, du ska kunna styra båda led-grupperna via bios/efi. Det är på samma ställe. Ena heter "model name led", andra heter "fx led".

Funkar det inte så är det kanske nåt tillverkningsfel eller nåt som inte tålde att fp-header kopplades fel.

Det är inte ovanligt med buggig firmware på asuskorten, eller buggiga tillbehörsprogram till dem, så det kan vara det också. Kika på deras supportsidor om det finns nyare firmware/tillbehörsprogram att hämta ner.

Kolla hos asus supportforum om nån annan haft liknande besvär där, annars är det kanske inte nåt enormt viktigt med det där, kanske går leva utan? eller rma'a kortet och hoppas utbyteskortet funkar som förväntat.

Var inne i BIOS och tittade, och kollade även manualen och där står det ju precis som du säger model name led, men det finns inte i BIOS. Och jag installerade Ai suite 3 för att testa sätta igång dessa LEDs men fick bara något brutalt error message som poppade upp i ett tiotal och sedan crashade programmet. haha lagom buggigt!

Jaja, då vet jag iaf att det inte är något fel på moderkortet och jag kan helt klart leva utan dessa lampor. Var mest orolig att något var fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback