Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-29, 15:49
  #1
Medlem
Perdites avatar
Jag har en liten gummiplugg med hål som passar i jäsrörets mynning. Kan jag koppla kolfiltret efter jäsröret istället för före som folk brukar göra?

Jag tänkte om det påverkar att luften kommer ut pulserande in i kolfiltret istället för i ett jämt flöde?
Citera
2016-10-30, 15:49
  #2
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Jag har en liten gummiplugg med hål som passar i jäsrörets mynning. Kan jag koppla kolfiltret efter jäsröret istället för före som folk brukar göra?

Jag tänkte om det påverkar att luften kommer ut pulserande in i kolfiltret istället för i ett jämt flöde?


Jag körde alltid kolfilter efter jäsröret i mina tonårsdagar då jag använde dylikt för att lura föräldrarnas inkvisitiva näsor. Funkade utmärkt. Brukade sätta en liten tyglapp med gummisnodd över filrets utlopp för att kolet skulle hålla sig på plats.

I övrigt blir det ju precis samma pulserande flöde innan vattenlåset som efter, tänk efter så inser du varför
Citera
2016-11-01, 22:48
  #3
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jag körde alltid kolfilter efter jäsröret i mina tonårsdagar då jag använde dylikt för att lura föräldrarnas inkvisitiva näsor. Funkade utmärkt. Brukade sätta en liten tyglapp med gummisnodd över filrets utlopp för att kolet skulle hålla sig på plats.

I övrigt blir det ju precis samma pulserande flöde innan vattenlåset som efter, tänk efter så inser du varför

Det var jag som tänkte lite fel där. Det måste ju såklart bli lika pulserande i bägge ändarna.
Egentligen så luktar det gott när man gör vin, men jag tillverkar ju inte hemma hos mig, så därför lite hänsyn till doft, plus att det blir en till två jäskärl till inom kort.

När jag gjorde mäsk förr i tiden så körde jag en slang ner i avloppet, men det kan jag inte göra nu tyvärr.
__________________
Senast redigerad av Perdite 2016-11-01 kl. 22:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback