Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-29, 13:39
  #1
Medlem
-spitzlix-s avatar
Hej!
Installerade om Windows 7 för ett tag sen på datorn och sen dess är den segare än sirap. Har dragit hem alla drivrutiner och dylikt men inget tycks hjälpa. Vad kan det bero på? Har testat olika program för att söka igenom te.x diskarna osv och inget verkar vara fel där, men kan ha fel. Hjälp är tacksammt då jag aldrig stött på liknande problem under mina år.
Citera
2016-10-29, 13:44
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och denna dator är för märke och modell?
Citera
2016-10-29, 13:56
  #3
Medlem
St-Sixtuss avatar
Titta i aktivitetshanteraren om det går någon tung process i bakgrunden.

Tag gärna en skärmdump och posta den så vi får se vad som är igång.
Citera
2016-10-29, 14:46
  #4
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och denna dator är för märke och modell?
Jadu acer aspire M5800 fast med gtx 560 ti grafikkort och 8gig ram.
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Titta i aktivitetshanteraren om det går någon tung process i bakgrunden.

Tag gärna en skärmdump och posta den så vi får se vad som är igång.
Inte hemma just nu tyvärr, kommer inte hem förrens ikväll någon gång men ingen process brukar gå tungt. Processoranvändningen är med låg i % och på historiken vid användning t.o.m lägre än vad speldatorn brukar ha vilket jag tycker är knepigt som fan.
Citera
2016-10-29, 14:55
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Installerade om Windows 7 för ett tag sen på datorn och sen dess är den segare än sirap.

På vilket sätt och hur uppkommer detta? Är det vid start/avstängning? Eller när du jobbar i något program? Eller ren surfning?

Utveckla gärna detta scenarie.
Citera
2016-10-29, 15:14
  #6
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
På vilket sätt och hur uppkommer detta? Är det vid start/avstängning? Eller när du jobbar i något program? Eller ren surfning?

Utveckla gärna detta scenarie.
Vid start och avstängning är den ibland snabb och ibland seg. Ena sekunden kan den vara något snabb för att sedan bli segare än sirap. Att surfa är detsamma går upp och ner med allt men till 98% så är den seg. Windows update står bara och söker med fastän jag kört olika program för det med.

Te.x ska jag söka efter ett program på datorn i sökmenyn brukar bokstäverna komma efteråt, söker i typ 1-5minuter och antingen funkar det, blir segt eller så fryser windows i ca 1minut.
Citera
2016-10-29, 15:22
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Dessa problem är lite svåra att finna och lösa. Man måste prova sig fram med olika lösningar. Tyvärr så tar detta lång tid och man får ha lite tålamod.

Prova att felsöka RAM-minnet. Se efter om det föreligger någon defekt skada på stickorna. Utför en ny och ren installation på Windows. Gärna en annan version och utgåva. Se om problemet ligger under Windows.
Citera
2016-10-29, 15:33
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
men till 98% så är den seg.
Testa flytta hårddisken/ssd'n till en annan s-ata port och kör installationen igen.
Det där med plötsligt sega diskar kan ha mängder av orsaker, men en "vanlig" (allt är ju relativt) är att windows detekterar den felaktigt och det kan man få kämpa lite för att fixa till, särsklilt som det är os-disken, så om den ändå är ganska "ren" är det lika bra att köra installationen ett varv till. Kan vara fel i själva disken också, eller en dålig s-ata kabel.

Citat:
Windows update står bara och söker
Den är ett kapitel för sig. Tror det finns tips i windowsforumet för det där. I annat fall är det bara att lägga in KB3172605, KB3020369, KB3102810 och starta om.
Citera
2016-10-29, 15:34
  #9
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Dessa problem är lite svåra att finna och lösa. Man måste prova sig fram med olika lösningar. Tyvärr så tar detta lång tid och man får ha lite tålamod.

Prova att felsöka RAM-minnet. Se efter om det föreligger någon defekt skada på stickorna. Utför en ny och ren installation på Windows. Gärna en annan version och utgåva. Se om problemet ligger under Windows.
Jo så är det haha.
Har felsökt det flertal gånger. Har gjort flera installationer med olika versioner och det är denna jag kör på nu som är snabbast haha. I värsta av bästa fall får burken sin ro på soptippen.
Citera
2016-10-29, 15:37
  #10
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Testa flytta hårddisken/ssd'n till en annan s-ata port och kör installationen igen.
Det där med plötsligt sega diskar kan ha mängder av orsaker, men en "vanlig" (allt är ju relativt) är att windows detekterar den felaktigt och det kan man få kämpa lite för att fixa till, särsklilt som det är os-disken, så om den ändå är ganska "ren" är det lika bra att köra installationen ett varv till. Kan vara fel i själva disken också, eller en dålig s-ata kabel.


Den är ett kapitel för sig. Tror det finns tips i windowsforumet för det där. I annat fall är det bara att lägga in KB3172605, KB3020369, KB3102810 och starta om.
Att jag inte tänkte på det innan
Skall genast testas!
La in dom filerna men söker fortfarande efter uppdateringar :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback