Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-29, 11:26
  #1
Medlem
Hej jag har en fråga om vad som är möjligt och eventuellt hur mycket det kan kosta eller om det rent av är
Möjligt.

Jag kör cykeltävlingar på landsvägscykel och vill ha möjligheten att streama live från cykeln ut på Facebook till min cykelgrupp på 12000 medlemmar när jag kör tävlingen. Möjligheten som finns nu är att jag kopplar upp min gopro kamera via en app som heter live4 som jag sedan länkar ut på Facebook, dock blir kvaliteten dålig se denna länk

https://live4.io/stream/101541088678...b0/?story=tell

Jag vill kunna streama upp bra kvalitet typ 720 eller 1080? Går det att sända via youtube från extern kamera som smidigt är monterad på cykel? Vad kostar i så fall dessa livestream tjänster och vilka rekommendera ni?
Citera
2016-10-29, 11:42
  #2
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Går gör det nog men frågan är om 4gt kommer klara av att sända 1080p/60fps, först måste du ta reda på om de sträckor du ska köra ger bra 4g täckning. En kamera som har bra kvalitet och är lättmonterat, jadu det kommer nog kosta en slant. Använder du 4G+ just nu? Vilka hastigheter får du ut på random-ställen?

Edit: Såg nu att det inte var något snack om 60fps det ska nog gå bra men du får investera i ny kameralösning.

Edit2: Jag borde nog inte skriva något då det känns som att jag inte har någon koll :P
__________________
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2016-10-29 kl. 11:45.
Citera
2016-10-29, 11:54
  #3
Medlem
Haha tack ändå bra med förslag, har iPhone 6 så sen ger bra uppkoppling tycker jag och ofta 4g
Citera
2016-10-29, 13:35
  #4
Medlem
Lägger du ut filmen på internet gäller väl PUL (personuppgiftslagen), kolla så att du inte gör dig skyldig till brott.
Citera
2016-10-29, 22:26
  #5
Medlem
Pul ??
Citera
2016-10-30, 11:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakethebake
Pul ??

Ja. Gällande (svensk) lagstiftning går i princip ut på att det får inte finnas risk att ovetande människor fastnar på film/bild, om du inte håller/manövrerar kameran med dina händer.

(Och en förseelse bedöms inte lindrigare för att 'förövaren' inte kände till reglerna...)
Citera
2016-10-30, 12:41
  #7
Medlem
Skulle du dessutom råka (även om du inte vet om det) publicera en sekvens innehållande en person med skyddade personuppgifter (och det finns många idag) är det rejäl torsk.
Citera
2016-10-30, 13:11
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja. Gällande (svensk) lagstiftning går i princip ut på att det får inte finnas risk att ovetande människor fastnar på film/bild, om du inte håller/manövrerar kameran med dina händer.

(Och en förseelse bedöms inte lindrigare för att 'förövaren' inte kände till reglerna...)
Om man monterar kameran på hjälmen är väl det problemet löst? Väktare och p-nissar har ju ofta kamera på uniformen.
Citera
2016-10-30, 13:40
  #9
Medlem
Och fordons registreringsnr får inte heller vara läsbara på publicerade 'övervakningsbilder' ifall de leder till en privatperson.
Citera
2016-10-30, 16:26
  #10
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Streamingtjänster och mediaföretag
/Moderator
Citera
2018-02-25, 09:34
  #11
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakethebake
Hej jag har en fråga om vad som är möjligt och eventuellt hur mycket det kan kosta eller om det rent av är
Möjligt.

Jag kör cykeltävlingar på landsvägscykel och vill ha möjligheten att streama live från cykeln ut på Facebook till min cykelgrupp på 12000 medlemmar när jag kör tävlingen. Möjligheten som finns nu är att jag kopplar upp min gopro kamera via en app som heter live4 som jag sedan länkar ut på Facebook, dock blir kvaliteten dålig se denna länk

https://live4.io/stream/101541088678...b0/?story=tell

Jag vill kunna streama upp bra kvalitet typ 720 eller 1080? Går det att sända via youtube från extern kamera som smidigt är monterad på cykel? Vad kostar i så fall dessa livestream tjänster och vilka rekommendera ni?

Montera mobilen på lämpligt ställe på cykeln eller på kroppen.

Telia har ju fri surf på t.ex Facebook så surfmängden bör inte vara ett problem.

Glöm inte powerbank :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback