Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-28, 20:26
  #1
Medlem
Tjena, sitter och fundrar på ett Fractal Design Define R5 chassi.
Undrar om mitt moderkort och grafikkort passar? Har Asus M5A78L/USB3 moderkort och NVIDIA GeForce GTX 560 SE grafikkort.

Om nån vet något annat TYST chassi så kom med förslag
Citera
2016-10-29, 03:16
  #2
Medlem
x12s avatar
Det mesta passar i det chassiet. Om ditt grafikkort är för långt kan du plocka bort den övre delen av hårddiskburen.

Inget chassi är helt tyst, allt beror ju på vad som finns inuti det.
Oftast har dom bara tunna muffar framför fläktarna och om det är väldigt ambitiöst gjort har dom klistrat upp en tunn impregnerad papp på insidan dörrarna också.
Citera
2016-10-29, 03:39
  #3
Medlem
Ju tjockare plåt, desto tystare. Hitta ett chassi som är så tungt som möjligt. Det är också bra om det finns plats för ganska många 140mm-fläktar för då får du bra luftgenomströmning och samtliga fläktar i systemet kan gå på låga varv = tyst.

Gillar själv Fractal Designs dyrare serier. Tex Define XL är tungt som ett kassaskåp och ganska luftigt och tyst. Klockrent för ett tyst system.

Billiga chassin har ofta tunnare plåt som dämpar sämre. Köpte själv ett sådant budgetchassie nyligen, Fractal Design Core 3300, som såg hyfsat ut på bilder men hade ganska tunn plåt och därmed inte särskilt tyst. Det blev bättre när jag tapetserade alla fria ytor invändigt med 4 mm självhäftande bitumenfolie. Bitumenfolie kallas även asfaltsmatta tror jag och är en sorts jättetrögflytande petroleumprodukt. Har väldigt hög densitet iallafall och bra ljud/vibrationsdämpande egenskaper till en låg kostnad.
Citera
2016-10-29, 11:54
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Det som skapar ljudet är ju fläktarna. Köp en riktig CPU-kylare typ BeQuiet pure rock.
Då kan du ha ett sämre skåp.
Citera
2016-10-29, 15:14
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Köp en riktig CPU-kylare typ BeQuiet
Processorkylaren är bland det som mer sällan skramlar, i vart fall på intel. Mer troligt grafikkortsfläktarna, mekaniska hårddiskar, eller obalans i vad som helst mekaniskt som får det att skramla i själva chassiet.

Skulle det vara processorkylaren är nh-u9 ett avsevärt bättre val, kyler bättre även om man kör den med seriemotstånd(mellanhastighet), och framförallt är den betydligt tystare, 7.9, 13.1 resp 17.6 dB istället för 26.8. Med tanke på att varje 10dB upplevs som en dubblering och 20db upplevs som en fyrdubbling så är det ingen liten skillnad heller. Enda skälet att välja "bequiet" av de här två alternativen är om moderkortet saknar s.k "backplate".
Citera
2016-11-01, 13:15
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Processorkylaren är bland det som mer sällan skramlar, i vart fall på intel. Mer troligt grafikkortsfläktarna, mekaniska hårddiskar, eller obalans i vad som helst mekaniskt som får det att skramla i själva chassiet.

Skulle det vara processorkylaren är nh-u9 ett avsevärt bättre val, kyler bättre även om man kör den med seriemotstånd(mellanhastighet), och framförallt är den betydligt tystare, 7.9, 13.1 resp 17.6 dB istället för 26.8. Med tanke på att varje 10dB upplevs som en dubblering och 20db upplevs som en fyrdubbling så är det ingen liten skillnad heller. Enda skälet att välja "bequiet" av de här två alternativen är om moderkortet saknar s.k "backplate".

Med standardkylare gick fläkten med 4000 varv/minut. Det skramlade inte men tjöt desto mer. Med Bequietkylaren gick fläkten ner till 640 varv/minut. ljudet vid full fart är 26,8 dB men den går aldrig på max. Vad jag kan se så har Bequiet större massa och kyler alltså bättre.
Varje 3dB ökning är en fördubbling.

Det med backplate förstår jag inte riktigt. Det följde med en backplate till BQ så du menar att till Noctua så följer det inte med någon backplate?
Citera
2016-11-01, 14:23
  #7
Medlem
x12s avatar
Ser nu att kylardiskussionen inte platsar i tråden om chassiet, så jag flyttar svaret till pm istället.
__________________
Senast redigerad av x12 2016-11-01 kl. 14:41.
Citera
2016-11-01, 14:37
  #8
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Notera att jag angav det som "upplevd" fördubbling vid 10dB. Dina 3dB är nåt helt annat. Läs gärna mer på den här sidan http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm.
När man talar om hifiljud så krävs det, teoretiskt sett, en fördubbling av strömstyrkan för att öka ljudnivån ur en högtalare med 3dB.
Däremot är det först vid ungefär 10dB ökning som vi själva upplever volymen som dubbelt så hög.

Den där sidan verkar gärna krångla till det med lite skitnödiga termer.
Citera
2016-11-01, 17:09
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
När man talar om hifiljud så krävs det, teoretiskt sett, en fördubbling av strömstyrkan för att öka ljudnivån ur en högtalare med 3dB.
Däremot är det först vid ungefär 10dB ökning som vi själva upplever volymen som dubbelt så hög.

Den där sidan verkar gärna krångla till det med lite skitnödiga termer.

OK, kommer ihåg hörselkurvan nu.
Men nog hör kylfläktar till de som bidrar mest till oljudet så tycker nog det är OnT.

Tystare fläktar -> Enklare låda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback