Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-28, 13:13
  #1
Medlem
Nu ska jag inleda en frågeställning som jag ställde till min kära mor igår när jag hjälpte henne att handla. Hoppas det blir en livlig diskussion
Snälla var sakliga! Nu kör vi!

Min mamma hämtade upp mig vid 9-tiden, vi körde mot Willys då hon föredrar att handla där.
På vägen ser vi ett flertal nyanlända, mest troligt från Afghanistan; cyklandes.
De har jackor på sig av märken som Morris, Parajumpers och Henri Lloyd, jackor som jag bara kan drömma om att någon gång ens få prova. Alltså jackor med en pristag på 3-5000kr.
Inte nog med det, flertalet har även beats-lurar (ja, kassa som fan, men det är en annan diskussion) som kostar allt från 2500-3500:-.
Cyklarna ska vi inte snacka om... Eller jo, det gör vi...
Det är inte Biltema-cyklar precis, det är Crescent och Merida - cyklar som landar på 8000:- och uppåt.

Då till min fråga:
Hur i helvete har de råd med detta?
Jag är ärlig och säger som det är, jag är sjukpensionerad, snart är jag utförsäkrad... Jag har tur om jag har 2000:- att köpa mat för efter räkningarna, ja jag är en igel i välfärden kan man väl tycka.
Men hur i helvete kan dessa ensamkommande köpa dessa, enligt mig; lyxvaror?
Jag har inget körkort så en snygg merida citybike hade jag kunnat behöva...
Är det svartsjuka från min sida? Nej, jag hade inte köpt dessa svindyra accessoarer om jag haft pengarna, jag hade dock sluppit att låna pengar för mat den sista veckan i månaden!

Jag fick pengar igår, betalade räkningarna och handlade mat för 2 veckor, kanske 3 om jag snålar.
100:- kvar att leva för. Och så ser man dessa med varor värda ett år, om det räcker, i mat...

Jag är för att hjälpa flyktingar, men det måste väl fan vara normal hjälp? Ska vi som är pensionärer och har jobbat mycket i våra dagar verkligen behöva gå på knäna för att flyktingar ska ha lyxjackor, lyxcyklar etc?

Hur jag vet att de är nyanlända?
De kom från paviljongboendet som ligger vid simhallen i staden där jag bor!
Boende för ensamkommande barn.

Tack för mig, låt diskussionen vara ärlig och rättvis!

EDIT: Anledningen till att jag lägger detta under "Jämställdhet och Diskriminering" är:
Är det rättvist att vi som jobbat och slitit och blivit sjuka pga allt jobb och slit lever under existensminimum medans nyanlända lever i lyx? Är det så Sverige ska se ut?
__________________
Senast redigerad av chrisemil 2016-10-28 kl. 13:29. Anledning: Vill förklara varför jag lagt detta i "Jämställdhet och diskriminering"
Citera
2016-10-28, 13:17
  #2
Medlem
kopier most likely.
folk med de ursprunget skäms inte för att använda kopiamärkes kläder/beatsbydre osv.
Citera
2016-10-28, 13:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.E
kopier most likely.
folk med de ursprunget skäms inte för att använda kopiamärkes kläder/beatsbydre osv.

Kan jag väl ta, men cyklarna
Samtidigt så är väl kopior inte så billiga heller, 50-70% billigare, fortfarande inte något jag har råd med.
Citera
2016-10-28, 13:24
  #4
Medlem
Det finns gott om pengar till nyanlända, speciellt ensamkommande "barn" som tas om hand där kostnaden (för oss skattebetalare) räknas i tusentals kr om DAGEN per individ.

I det perspektivet har även den fattigaste flyktingbaron råd att utrusta sina "barn" med finaste kläderna och prylarna och ändå ha väldigt mycket pengar över till en fin villa till sig själv.
Citera
2016-10-28, 13:25
  #5
Medlem
Enkelt, dom har snott dom!
Citera
2016-10-28, 13:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rollieman
Enkelt, dom har snott dom!

Så kan det absolut vara, men tvivlar på att det är svaret
Citera
2016-10-28, 13:30
  #7
Medlem
De här "barnen" har redan innan de lämnar Afghanistan klart för sig att de kan lura de dumma Svenskarna på både boende, mat, kläder, mobiltelefoner och fickpengar.

Vi betalar via skatten mellan 60 000 till 90 000 per "barn" och månad, de flesta av dessa pengar tar asylbaroner, familjehem och goda män hand om.

- Men efter allt annat är betalt så skall de ensamkommande stackarna ha 5 000/månad för kläder och annat. På ett år blir det 60 000 att spendera på kläder och skor.

Glöm det med att det skulle vara kopior, de här killarna nöjer sig bara med original grejor. De köper inget billigt skit.

- Svenskar får handla på Myrorna medan dessa unga män utan asylskäl lyxspenderar av våra pengar. Titta på vilken bild som helst av "ensamkommande" så ser du att de alltid har dyra märkeskläder.

60 000 - 90 000 kr per månad är bara den statliga grundplåten för asylbedragarna, sedan kommer det till pengar för skola, sjukvård mm.

Allt detta medan Svenska pensionärer och sjuka får äta kattmat

Totalt lägger staten ca. 35 000 000 000 per år på dessa unga män som lever lyxliv på Svenskarna pengar.

Ni som inte förstått det ännu, "ensamkommande" i Sverige är det största bedrägeri som någonsin begåtts mot något land. Dessutom beter de sig ofta illa, tafsar och våldtar.
__________________
Senast redigerad av Trotteri 2016-10-28 kl. 13:35.
Citera
2016-10-28, 13:32
  #8
Medlem
Glöm inte skorna. Inga billiga grejer.

Du har helt rätt, våra skattepengar borde i första hand gå till våra egna medborgare samt riktiga flyktingar. Det är inte rättvist någonstans.

Att du inte har pengar nog för att köpa mat gör mig förbannad. Det är som att ha ett svältande syskon som man ignorerar samtidigt som man gladeligen skänker pengar till "Refugees Welcome" och slänger sedlar i fejk-tiggarnas koppar. Ett hån mot sin familj och nation.
Citera
2016-10-28, 13:38
  #9
Medlem
inte för inte de kallas för ekonomiska lyxmigranter
Citera
2016-10-28, 13:43
  #10
Medlem
vem bryr sig om deras kläder när de ser ut som skit och redan har levt 3 liv när de är 17 år?

En normal funtad tjej skulle inte ens titta på deras inavlade mongolvåldtagna tryne.
Citera
2016-10-28, 13:49
  #11
Medlem
OvissFramtids avatar
Har sett flera ensamkommande flyktingmän bära skinpälsjackor, alltså kvinnokläder...De har alltså noll smak för klädseln, klär sig för jävligt och har ofta kedja runt halsen, örhänge och något annat som försöker få dem att se tuffa och välklädda ut..Allt betalat av skattebetalarna...

Har för mig att ett ensamkommande barn kan ta ut runt 90 k i levandestöd när denne fått asyl, vi har alltså att göra med hiskeliga summor utan att de behöver göra något handtag..Såklart prioriterar de kläder och flash.
Citera
2016-10-28, 13:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Har sett flera ensamkommande flyktingmän bära skinpälsjackor, alltså kvinnokläder...De har alltså noll smak för klädseln, klär sig för jävligt och har ofta kedja runt halsen, örhänge och något annat som försöker få dem att se tuffa och välklädda ut..Allt betalat av skattebetalarna...

Har för mig att ett ensamkommande barn kan ta ut runt 90 k i levandestöd när denne fått asyl, vi har alltså att göra med hiskeliga summor utan att de behöver göra något handtag..Såklart prioriterar de kläder och flash.

De jag såg igår hade absolut smak för klädsel, inga fula kläder vi snackar om.
Finns säkert de med noll koll, men de jag såg hade absolut koll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback