Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-28, 12:10
  #1
Medlem
tigerrakets avatar
Ska nu installera nätverk i lägenheten, och ska köra en AP-punkt med PoE.

Ska ha Cat6 och ska skarva kabeln själv, eftersom det blir billigare och jag kan fixa till skiten på egen hand utan massa kabel hängandes.

Måste jag ha skärmad kabel ifall det är PoE?

Jag har redan en router som går via en Patchpanel ut i lägenheten, kan man se hur man har monterat kablarna i uttaget? Eftersom man kan organisera kablarna på två olika sätt när man klämmer kabeln, så måste jag ju veta hur man lagt befintliga kablar.
Citera
2016-10-28, 12:51
  #2
Medlem
Du ska kontaktera paren så att du får en rak kabel. Wiki:
Citat:
Med rak TP-kabel menas att samma sladduppsättning finns i kabelns båda kontakterna, TIA568A till TIA568A eller TIA568B till TIA568B.

Och en Ethernetkabel definieras som oskärmad (UTP).

Det är svårt "att göra rätt" med skärmen om man försöker använda skärmad kabel, och det finns väldigt få miljöer/störningar/situationer där Ethernet får någon nytta av skärmen.

Skärmad kabel dämpar (pF/m) signalen mycket fortare än oskärmad, så i värsta fall får man sämre räckvidd.
Citera
2016-10-28, 13:59
  #3
Medlem
Nope du behöver inte ha skärmad kabel i fall med PoE, och precis som iconicatab skriver så är det i de flesta fallen att föredra med oskärmad kabel, då skärmen förstör mer än vad den ger. Ingen skillnad med PoE jämnfört med icke PoE.

Angående kopplingen så oxå precis som iconicatab skriver så T568A eller T568B som används, där T568B är "standard", det spelar dock ingen roll hur man gör så länge det är lika dant i båda ändar och man inte "blandar paren". Skulle man blanda paren men har gjort lika dant i båda ändar kommer det troligtvis fortfarande fungera så länge kablen inte är så lång.

Har du använt T568A tidigare så kommer det fungera precis lika bra att koppla engligt T568B nu,,, som sagt så länge du kopplat lika dant i båda ändar, men ser jue klart lite snyggare ut och enklare att förstå om samma standard används i alla plintar.

Ordningen enligt T568B är vit-orange,orange,vit-grön,blå,vit-blå,grön,vitbrun,brun i en kabel, ordningen ser troligtvis annorlunda på en plint men där brukar det stå på vilken kabel man ska sätta var.
Citera
2016-10-29, 00:23
  #4
Medlem
tigerrakets avatar
Perfekta svar!

Kom på att jag bara behöver kolla min nätverkskabel om jag är osäker på om de kör A eller B.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback