Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-19, 12:04
  #1021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Apple och deras val av grafik kort har jag aldrig förstått mig på. Varför väljer de ett så dåligt grafik kort när resten av hårdvaran är bra. Radeon pro 560X blir slaget av ett geforce gtx 965m som kom 2013. För 35 tusen vill jag gärna få ett Gtx 1070m i burken. Ett äkta 4k kort som fixar allt just nu

Ja den är mycket undermålig vilket vi märkte i våra tester när vi skulle evualera den för företaget. Speciellt inom compute beräkningar är Nvidias CUDA mycket kraftigare. Vi hade uppemot 5x hastigheten på Dell XPS 2017 med Nvidias 1050. Men med den undermåliga kylningen, dsignen och VRM modulerna i MBP så skulle en 1050 eller bättre inte funka då dessa drar 2x Watt eller mer av vad ATi 560X gör.
Citera
2018-08-19, 14:36
  #1022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMykonos
Asus Zeenbook Pro UX550 heter den. Får nog gå då på säljarens tips och köpa Asus laptopen. Tack för hjälpen!
Tänk bara på att de där säljarna har olika former av provision på en del modeller de säljer.
Så det är klart de snackar upp en modell där de bara är några burkar kvar till en sjyst bonus.
Citera
2018-08-19, 19:40
  #1023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Montana
Enligt din egna länk så står det "Then, we repeatedly ran GFXBench Metal's 1080p Manhattan offscreen GPU benchmark while the processes were still running." vilket betyder att MacOS kommer throttla den pga den hamnar i bakgrundskategorin (av 2 program som belastar får förgrundsapplikationen mest prioritet och den i bakgrunden minst) medans CPU testet har prioritet och är därmed inte lika med ett program som både belastar CPU och GPU samtidigt i ett och samma program och är i förgrunden med full dedikation av resurserna. Därmed kan vi konkludera att de försöker skeva resultaten för de är medvetna om detta men använder detta gamla benchmark trick trots det. Sen enligt testet om man använder GPU så hamnar processorn på max 2.0Ghz. Det är långt bra under basklockningen. Vi kom inte under basklockningen med Dell XPS 2017 och 1050 i våra tester i vårt test program som belastade båda samtidigt.

Du kan säkert ge oss ordentliga grafer etc på testresultaten, så det inte enbart blir dina egna anekdoter....?

Med tanke på att du tjatar om att företaget du jobbar på skulle ha haft en eller flera MBP 2018 i9 för evaluering, och man kan ju undra hur de hunnit med det på nåt seriöst sätt då de nya modellerna bekräftades av Apple 12 Juli, och tog några dagar till att få ut i alla butiker, och i synnerhet modellen med i9 tog ännu längre tid.

Så sannolikheten att ”din” firma skulle ha hunnit få hem en eller flera i9 och hunnit göra några seriösare evalueringar på mindre än månad är tämligen låg. Så jag kallar det bullshit till du kan ge mer seriösa bevis på dina påståenden än enbart dina anekdoter..

Jag litar betydligt mer på mer välrenommerade och välkända reviewers och testare som fått de tidigaste leveranserna av i9-modellerna, och som visar hur de provat och kan redovisa att det fanns ett märkligt throttlingsproblem initialt men som styrdes upp med en uppdatering, och därefter throttlar dessa MBP i9 ungefär som förväntat (och likvärdigt med andra ultraportabla laptops med i9) och presterar klart bättre än innan uppdateringen.
Citera
2018-08-20, 15:07
  #1024
Medlem
Till alla er som tänkt använda MBP 2018 till musik, media eller redigering så avråddes starkt att köpa produkten då det är många inkl mig som har problemet att ljud börjar knastra efter en halv minut. Sanslöst med tanke på priset och så får man en produkt som designats med deffekta lösningar. Blir att lämna tillbaks den om inget annat.

https://www.macrumors.com/2018/08/08...akers-reports/
https://forums.macrumors.com/threads...kling.2128234/
Citera
2018-08-20, 15:20
  #1025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebanan2000
Till alla er som tänkt använda MBP 2018 till musik, media eller redigering så avråddes starkt att köpa produkten då det är många inkl mig som har problemet att ljud börjar knastra efter en halv minut. Sanslöst med tanke på priset och så får man en produkt som designats med deffekta lösningar. Blir att lämna tillbaks den om inget annat.

https://www.macrumors.com/2018/08/08...akers-reports/
https://forums.macrumors.com/threads...kling.2128234/

Det är naturligtvis tråkigt med sådana fenomen, och i grunden inte acceptabelt att det är fel på nya produkter oavsett vilka. Och du säger att det är ”många” som drabbats, men det är sannolikt bara en mindre skara som drabbats sett till antalet sålda enheter. Eller vad har du för fakta som styrker är många, och i relation till vad?

Detta är högst sannolikt en bug eller liknande som kommer att fixas med nån form av uppdatering, eller utbyte. Detta knastrande är såklart inget som Apple har haft som mål i utvecklingen. Så antingen så väntar man med inköp och bruk, eller försöker stå ut och invänta att Apple fixar problemet.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-08-20 kl. 15:23.
Citera
2018-08-20, 16:51
  #1026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är naturligtvis tråkigt med sådana fenomen, och i grunden inte acceptabelt att det är fel på nya produkter oavsett vilka. Och du säger att det är ”många” som drabbats, men det är sannolikt bara en mindre skara som drabbats sett till antalet sålda enheter. Eller vad har du för fakta som styrker är många, och i relation till vad?

Detta är högst sannolikt en bug eller liknande som kommer att fixas med nån form av uppdatering, eller utbyte. Detta knastrande är såklart inget som Apple har haft som mål i utvecklingen. Så antingen så väntar man med inköp och bruk, eller försöker stå ut och invänta att Apple fixar problemet.

Har gjort en tråd om detta allvarliga problem som inte borde finnas på en produkt som kostar såpass och advertiseras som "Professionellt verktyg". Det har gått lång tid utan att Apple gjort något och man undrar om det är hårdvaruproblem som inte går att lösa utan att offra annat.
Citera
2019-08-08, 16:41
  #1027
Medlem
StarMeasures08s avatar
Macbook Pro 2019 Touch bar tankar?

Hej Flashback!
Jag har nyligen köpt en macbook pro, precis efter den nya varianten släpptes. Oavsett vad ingår en touch bar nu om du väljer att köpa en pro-modell.
Är det bara jag som ibland upplever att touch baren är slö och ibland fryser till? Och tror ni att uppdateringar kan fixa problemen som nu finns och att det tillslut kommer att bli en bra del av hårdvaran?

Skriv gärna om era upplevelser kring touch baren. Jag kanske bara har använt den på fel vis.
Citera
2019-08-08, 18:01
  #1028
Medlem
AslakVikingssons avatar
Jag har 2017 års MacBook Pro med touch bar och min funkar väldigt bra. Aldrig upplevt att touch bar är slö eller fryser till. Är det något som sker på 2019 års modeller enbart?
Citera
2019-08-12, 09:58
  #1029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarMeasures08
Hej Flashback!
Jag har nyligen köpt en macbook pro, precis efter den nya varianten släpptes. Oavsett vad ingår en touch bar nu om du väljer att köpa en pro-modell.
Är det bara jag som ibland upplever att touch baren är slö och ibland fryser till? Och tror ni att uppdateringar kan fixa problemen som nu finns och att det tillslut kommer att bli en bra del av hårdvaran?

Skriv gärna om era upplevelser kring touch baren. Jag kanske bara har använt den på fel vis.

Du tror inte att det handlar om att du inte trycker korrekt på den? Alltså exakt på knappen?
Det är vad jag upplever med min touchbar.
Citera
2019-08-12, 23:35
  #1030
Medlem
Colossos avatar
Går i tankar att köpa mig en MacBook Pro 13' 2019 års modellen (med 8e gen i5). Är det värt att köpa den eller bör jag vänta tills dom sätter in 9e gen i5? Har just nu en MBP 13 Retina (början på 2015).
Citera
2019-08-13, 09:57
  #1031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Går i tankar att köpa mig en MacBook Pro 13' 2019 års modellen (med 8e gen i5). Är det värt att köpa den eller bör jag vänta tills dom sätter in 9e gen i5? Har just nu en MBP 13 Retina (början på 2015).

Tycker du skall vänta. Rycktas om en tangentbords förändring i höst och i början av nästa år, och ev en refresh på designen på mbp.
Det har varit problem med många tangentbord i och med saxmekanismen, framför allt på 13tummarna.
Jag själv har inte märkt det, men sambons 13tummare började strula. Hon fick den så klart utbytt. Men det kan ändå vara värt att överväga i och med att en förändring verkar vara nära ståendes. Framför allt om du inte gillar den korta slagtiden på de nuvarande tangentborden.
I mina ögon hoppas jag också på att touchbaren försvinner. Men det lär jag väl tyvärr få vänta länge på..
Citera
2019-08-13, 12:56
  #1032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Tycker du skall vänta. Rycktas om en tangentbords förändring i höst och i början av nästa år, och ev en refresh på designen på mbp.
Det har varit problem med många tangentbord i och med saxmekanismen, framför allt på 13tummarna.
Jag själv har inte märkt det, men sambons 13tummare började strula. Hon fick den så klart utbytt. Men det kan ändå vara värt att överväga i och med att en förändring verkar vara nära ståendes. Framför allt om du inte gillar den korta slagtiden på de nuvarande tangentborden.
I mina ögon hoppas jag också på att touchbaren försvinner. Men det lär jag väl tyvärr få vänta länge på..

Macbook Pro har precis uppdaterats och bytt material i tangentbordet, så räkna inte med någon ny Macbook Pro 13"/15" iår även om det ryktas om en 16"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback