Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-30, 18:15
  #133
Medlem
camos avatar
Personligen är jag besviken. Har väntat länge på nya MBP eftersom jag vill skaffa en mer kraftfull än den äldre MBP jag har. Sen får jag se att apple lagt mest krut på "design" (dvs göra sakerna så tunna som möjligt) och på "flashiga" saker som en touch bar som knappast är så användbar som den marknadsförs, iaf för mig. Alla portar är borta, till och med den superba mage safe-kontakten. Hur fan tänker dem? Jag kommer gå på en 2015 mbp retina, ingen tvekan. Det här nya är trams.
Citera
2016-10-30, 18:46
  #134
Medlem
Jofs avatar
Undrar hur mycket vinst dom tar ut per dator.
Och kan tänka mig en mac av någon typ, om priset går ner nu när det kommit nya. Någon skrev att det gjort det i Norge... Tecken på det här?
Citera
2016-10-30, 21:40
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Personligen är jag besviken. Har väntat länge på nya MBP eftersom jag vill skaffa en mer kraftfull än den äldre MBP jag har. Sen får jag se att apple lagt mest krut på "design" (dvs göra sakerna så tunna som möjligt)
Min gissning är, tråkigt nog, att de identifierat att det finns en del av segmentet som tidigare köpt Pro nu köper Air istället, och därför måste dom slimma ned Pron så att de inte ska förlora köpare pga för hög storleksskillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av camo
Alla portar är borta, till och med den superba mage safe-kontakten. Hur fan tänker dem? Jag kommer gå på en 2015 mbp retina, ingen tvekan. Det här nya är trams.
Ja så synd. Magsafe är ju en av de bästa kontakterna någonsin. Vad hände med argumentet att det är viktigt att kontakten ska lossna så att man inte river ned datorn när katten fastnar i kabeln?

Finns ett par fördelar med USB-C dock
*i framtiden kommer bli billigare att köpa nya ersättningskontakter till laddaren. (fast antagligen hittar Apple på nåt sätt att stoppa ickelicenserade billigare kablar, som dom brukar)
*folk kommer våga investera i usb-c-kablar

Ännu värre än magsafe är borttagandet av standard USB-portar och HDMI.
Det blir ännu värre adapter-helvete än vanligt.
Man kommer inte ens kunna plugga i sina prylar. Även om det finns (dyra) adapters så spelar det ingen roll. Dom sticker ut så mycket att de inte går att ha ikopplade när man bär runt datorn.
Dagarna då man kunde ha en bluetooth-dongle permanent ikopplad i usbportenn medan man bar runt laptopen i väskan är förbi.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-10-30 kl. 21:52.
Citera
2016-10-30, 21:58
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Undrar hur mycket vinst dom tar ut per dator.
Enligt det mest pålästa svaret på Quora skulle deras marginaler generellt vara 35-38%
https://www.quora.com/What-are-the-p...pples-products

Något som är klart är i varje fall att Apple har mångdubbelt högre vinstmarginal per såld dator än resten av branschen.
Läste nån gissning för ett år sen att de tjänar mer per laptop än vad HP tjänar på 7 laptops.

Man kan tex bara titta på hur mycket Apple tar i betalt per gigabyte extra RAM-minne eller per 100GB hårddisk. Det har alltid varit överpriser med många procent. (Även i fall då man inte kan argumentera för att det är utrymmesoptimering som kostar, tex när det gäller deras stora stationära burkar)
Citera
2016-10-30, 22:21
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Personligen är jag besviken. Har väntat länge på nya MBP eftersom jag vill skaffa en mer kraftfull än den äldre MBP jag har. Sen får jag se att apple lagt mest krut på "design" (dvs göra sakerna så tunna som möjligt) och på "flashiga" saker som en touch bar som knappast är så användbar som den marknadsförs, iaf för mig. Alla portar är borta, till och med den superba mage safe-kontakten. Hur fan tänker dem? Jag kommer gå på en 2015 mbp retina, ingen tvekan. Det här nya är trams.

Kan inget om datorer...hur mkt sämre "specs-mässigt" är 2015 mbp retina jmf med den nya?
Citera
2016-10-30, 22:36
  #138
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Min gissning är, tråkigt nog, att de identifierat att det finns en del av segmentet som tidigare köpt Pro nu köper Air istället, och därför måste dom slimma ned Pron så att de inte ska förlora köpare pga för hög storleksskillnad.

Ja så synd. Magsafe är ju en av de bästa kontakterna någonsin. Vad hände med argumentet att det är viktigt att kontakten ska lossna så att man inte river ned datorn när katten fastnar i kabeln?

Tycker ändå det är ett tunt argument. Visst, pengar styr allt. Men macbook pro ska ju vara just, för proffs. Och proffs vill ha prestanda och funktionalitet. Ingen normal människa kan tycka att en 15" retina 2015 är för tung eller tjock. Dags att gå till gymmet i såna fall :P

Att de släppt argumenten som talar för magsafe är bara löjligt, snacka om att byta riktning helt och hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Kan inget om datorer...hur mkt sämre "specs-mässigt" är 2015 mbp retina jmf med den nya?

På detaljnivå har inte jag koll heller. Klart de nya är snabbare. Nyare arkitektur på processorerna, snabbare minnen, snabbare lagring, grafik osv. Hur stora skillnaderna är och ifall de är värda allt annat man (enligt mig) tappar med de nya är oklart. Så fort de nya datorerna kommit ut kommer vi kunna se resultat av mätningar t.ex här där alla nuvarande macar finns: https://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks
Citera
2016-10-30, 22:45
  #139
Medlem
trollgubbens avatar
Det här känns som ett stort skämt. Sämsta releasen Apple gjort på länge? Den här "budgetmodellen" för 17000,- har samma* specs som min MBP Retina 13 2014. Då 2014 kostade denna burk 10000,- från apple.com, idag kostar liknande specs 70% mer!

Då 2014: dubbelkärnig 2,6 GHz, idag 2016: dubbelkärnig 2,0 GHz, så sämre processor för mer pengar? Batteritiden verkar vara samma. Skitdåligt tycker jag också att de tagit bort de vanliga USB-portarna och HDMI.

Sammanfattat så är MBP 2016 dyrare och sämre än föregående års släpp.


*båda har: Turbo Boost upp till 3,1 GHz, 8 GB minne, 256 GB ssd, Intel Iris Graphics
__________________
Senast redigerad av trollgubben 2016-10-30 kl. 23:05.
Citera
2016-10-30, 23:08
  #140
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Det här känns som ett stort skämt. Sämsta releasen Apple gjort på länge? Den här "budgetmodellen" för 17000,- har samma specs* som min MBP Retina 13 2014. Då 2014 kostade denna burk 10000,- från apple.com, idag kostar samma specs 70% mer!

*båda har: Turbo Boost upp till 3,1 GHz, 8 GB minne, 256 GB ssd, Intel Iris Graphics

En stor del av prishöjningen beror på att kronan har försvagats mot dollarn de senaste tre åren, från 6.30 för en dollar till över 9 kr idag. Apple justerar inte priserna i Sverige från dag till dag gentemot dollarn, så det blir stora hopp ibland.

Men visst, dyrare har den nya linjen datorer blivit, och jag kan tycka att det är lite fånigt att jaga några mm i tjocklek och ett par hundra gram i lägre vikt. Touch Bar tycker jag dock har grym pontetial och bildskärmen verkar riktigt bra. Sitter man på en retina-modell idag så är det väl tveksamt om det är läge att byta bara för att det har kommit en ny modell, men det är ju upp till var och en.
Citera
2016-10-30, 23:27
  #141
Medlem
Gregory.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Detta är slutet för Apple som vi känner det idag.

Snart blir det bara iPads i guld med dyra tillbehör från Bang Olufsen. Lyxskräp.

Det har alltid varit så dvs rena lyxskräpet? Hur mycket förbättringar är det i år? De behöver inte göra mycket folk kommer att köpa de ändå oavsett om det är bra saker eller inte.
Citera
2016-10-30, 23:47
  #142
Medlem
Littons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory.House
Det har alltid varit så dvs rena lyxskräpet? Hur mycket förbättringar är det i år? De behöver inte göra mycket folk kommer att köpa de ändå oavsett om det är bra saker eller inte.

O nej. Då har du ingen koll. Efter övergången till OS X och framförallt efter övergången till Intel har Apple skött sig fantastiskt bra. Hög kvalitet i både hårdvara och mjukvara. Men under senare år har Apple glidit ifrån kärnan med professionella användare och istället fokuserat på iOS och dess följeslagare. Trots enorm kassa och värderat högst i världen så började de slakta hårdvara och programvara. Sista två åren har vi sett många felsteg. Men det kunde proffsen till stor del tolerera, alla väntade ju på den nya MBP. När MBP istället visade sig vara en ren förolämpning mot de redan illa behandlade användarna så var måttet rågat. Detta kan vara början på slutet för Apples datorer. Jag har själv aldrig varit så förbannad på en ny produkt som nu. De flesta tidigare konstigheterna har man efter ett tag förstått eller kunnat leva med, men detta är stenkorkat. Kritiken är inte nådig på nätet. Jag har heller aldrig sett så starka negativa reaktioner efter ett nytt släpp.
Citera
2016-10-31, 00:11
  #143
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
O nej. Då har du ingen koll. Efter övergången till OS X och framförallt efter övergången till Intel har Apple skött sig fantastiskt bra. Hög kvalitet i både hårdvara och mjukvara. Men under senare år har Apple glidit ifrån kärnan med professionella användare och istället fokuserat på iOS och dess följeslagare. Trots enorm kassa och värderat högst i världen så började de slakta hårdvara och programvara. Sista två åren har vi sett många felsteg. Men det kunde proffsen till stor del tolerera, alla väntade ju på den nya MBP. När MBP istället visade sig vara en ren förolämpning mot de redan illa behandlade användarna så var måttet rågat. Detta kan vara början på slutet för Apples datorer. Jag har själv aldrig varit så förbannad på en ny produkt som nu. De flesta tidigare konstigheterna har man efter ett tag förstått eller kunnat leva med, men detta är stenkorkat. Kritiken är inte nådig på nätet. Jag har heller aldrig sett så starka negativa reaktioner efter ett nytt släpp.

Jag håller med.
USB-c kan jag leva med, men att det inte går att köpa en MBP utan den för mig meningslösa touchbaren är bedrövligt.
Apple struntar tyvärr i vad deras pro användare tycker längre.
Allt man vill ha är ju bättre prestanda, övrigt är ointressant om man har datorn som ett arbetsverktyg.
Citera
2016-10-31, 04:16
  #144
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Det här känns som ett stort skämt. Sämsta releasen Apple gjort på länge? Den här "budgetmodellen" för 17000,- har samma* specs som min MBP Retina 13 2014. Då 2014 kostade denna burk 10000,- från apple.com, idag kostar liknande specs 70% mer!

Då 2014: dubbelkärnig 2,6 GHz, idag 2016: dubbelkärnig 2,0 GHz, så sämre processor för mer pengar? Batteritiden verkar vara samma. Skitdåligt tycker jag också att de tagit bort de vanliga USB-portarna och HDMI.

Sammanfattat så är MBP 2016 dyrare och sämre än föregående års släpp.


*båda har: Turbo Boost upp till 3,1 GHz, 8 GB minne, 256 GB ssd, Intel Iris Graphics
Men då (2014) var väl dubbelkärning 2,6 Ghz premiummodellen? Så du kan inte jämföra så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback