2016-10-27, 18:31
Medlem
qwopqwops avatar
(hoppas inlägget ligger i rätt forum, annars får mods flytta på't)

Skulle ffa vilja veta om patientavgiften kan betalas tillbaka då man är missnöjd över "vården" man fått i form av kbt.

Såhär ligger det till:
Har haft sömnproblem så länge jag kan minnas, förvärrades ju äldre man blev. Var på medicinkontroll i slutet av aug/början av sept där jag frågade om eventuell sömnmedicin.
Fick bokad tid med läkare ca 2 månader senare, och sköterskan föreslog även "sömnskola" som skulle dras igång under hösten. Det skulle vara KBT i grupp. Hon frågade om jag var intresserad, "visst, det kan inte skada" sa jag (provar allt en gång, har läst om att det finns viss grund till att kbt ska kunna hjälpa på sikt), hon sa att de som deltagit har varit nöjda etc etc.
Sömnskolan drog igång för knappt 1.5 månader sedan.
7 träffar skulle det vara, mitt frikort hade gått ut vid första träffen men jag tänkte om detta funkar är det värt (jag skulle uppskattat minsta förbättring i den jävulskapen som är insomni).
Nu sitter jag här, 800 spänn utlagda på dessa 4 träffar vi haft hittills, paniken är inte långt ifrån och har skamligt gråtit ett flertal gånger sedan igår över vilken skit detta är. Senaste träffen skedde igår och i ren jävla desperation och med idiotiskt hopp gick jag ändå HOPPANDES på att denna gång, nu jävlar skulle de börja prata ordentliga strategier/fucking avslöja vårdens hemligheter till hur man kan fixa sömnen. De snackade mindfullness och acceptation och jag ville slå något sönder och samman när jag väl kommit hem.
Allt är baserat på en helvetes bok. Allting. Om jag hade vetat detta, kunde jag köpt boken till 1/3 av priset. Det som hittills tagits upp är allt metoder jag provat, farmakologiska avsnittet hade felaktig och bristfällig information. Dessutom har denna "sömnskola" endast genomförts en gång tidigare, vilket inte borde vara tillräckligt för att kunna dra några slutsatser om dess resultat.

Vad kan jag göra nu? Har försökt leta runt på nätet om återbetalning av patientavgift med mina motiv men inte funnit någonting.
800 spänn är en månads mat för en fattig jävel som mig och bara jag tänker på det får jag lust att slå ihjäl mig själv.

Har än så länge inte betalat besöken (fakturor med första förfallodatumet den 31 okt).
Kan jag ringa dem och förklara så som jag gjort här (utan svordomarna såklart), be att de makuleras, lämna in allt material (boken är lånad, ge tillbaka pärm/powerpointsen/utskrifter), och avbryta hela grejen eller kommer de bara skratta åt mig och säga jag får skylla mig själv?

Jävla kuk nu måste jag lugna mig innan panikattacken blossar ut helt ursäkta för wall of text men jag är desperat och all hjälp/insikt uppskattas.
Senast redigerad av qwopqwop 2016-10-27 kl. 18:43.
Citera
2016-10-27, 18:44
Medlem
Pecanpies avatar
Jag är ganska övertygad om att du inte kan få pengarna tillbaka för att du är missnöjd. Alla behandlingar funkar inte på alla och om de skulle betala tillbaka var gång någon är missnöjd skulle de inte få göra annat. Vad du kan göra är ringa dem och försöka få avbetalningsplan så att du inte behöver betala allt på en gång.

Har du pratat med dem som leder KBTn ordentligt och förklarat för dem hur du känner?
Även om det inte hjälper vad du förlorat så är det väldigt bra om du själv är rak och ärlig och snackar med dem så de får veta varför det inte funkat för dig osv.

Själv har jag gått i DBT som funkade mycket bättre än jag hade trott, men det tog också ett år och att jag gjorde mina "hemuppgifter" oavsett om jag hatade det djupt innan det började märkas någon förböttring.Dessutom blev skiten mycket värre först i början.
Citera
2016-10-27, 19:04
Medlem
qwopqwops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecanpie
Jag är ganska övertygad om att du inte kan få pengarna tillbaka för att du är missnöjd. Alla behandlingar funkar inte på alla och om de skulle betala tillbaka var gång någon är missnöjd skulle de inte få göra annat. Vad du kan göra är ringa dem och försöka få avbetalningsplan så att du inte behöver betala allt på en gång.

Har du pratat med dem som leder KBTn ordentligt och förklarat för dem hur du känner?
Även om det inte hjälper vad du förlorat så är det väldigt bra om du själv är rak och ärlig och snackar med dem så de får veta varför det inte funkat för dig osv.

Själv har jag gått i DBT som funkade mycket bättre än jag hade trott, men det tog också ett år och att jag gjorde mina "hemuppgifter" oavsett om jag hatade det djupt innan det började märkas någon förböttring.Dessutom blev skiten mycket värre först i början.

Jääävlar ja fan tack för ditt svar men fan
Förstår såklart att det inte skulle funka att återbetala alla missnöjda, dessutom ligger det nog på mig att jag inte frågade mer ingående om dessa träffar (var så jävulskt trött ), men hur som helst känns det att man leddes in att acceptera på "fel" grunder. Men det är mitt fel det ser jag. Trodde såna här metoder var reserverat för privata "terapeuter" eller "life coaches" visar sig dock att det kanske inte finns bättre alternativ, inte ens inom vården.

Nej inte rakt ut, får väl göra det över telefon, måste nog först skriva ner ett helt manus annars blir det bara en arg soppa av det hela.

Det är väl det som gör det hela så frustrerande, just att jag gör mina hemuppgifter (ännu en gång!) och säkerligen skapar flera aneurysm med hur jävla öppen jag anstränger mig vara för informationen under träffarna. Som sagt, skulle inte ha betalat om jag vetat att allting är sådant man läst och provat tidigare.. Mea culpa är vad det i slutändan är ändå, skulle efterfrågat mer.
Citera
2016-10-27, 23:17
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwopqwop
Kan jag ringa dem och förklara så som jag gjort här (utan svordomarna såklart), be att de makuleras, lämna in allt material (boken är lånad, ge tillbaka pärm/powerpointsen/utskrifter), och avbryta hela grejen eller kommer de bara skratta åt mig och säga jag får skylla mig själv?
Det kan du förstås göra. Chansen att du får pengar tillbaka är inte stor, men vem vet? Allt styrs av känslor nuförtiden och de kanske kan tycka synd om dig?

Du ska först se till att du pratar med chefen på det aktuella vårdstället och sedan kan du anmäla till din patientombudsman att du inte är nöjd.

Här är en liten video och en text om hur du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in