Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-27, 16:43
  #1
Medlem
KaJaWis avatar
Hej!
Sedan början september ungefär så har jag slutat helt med sötsaker, jag började istället äta nyttigt och träna. Vikten går stadigt neråt så det är inga problem.
Grejen är att jag sedan länge haft/har problem med ätstörningar, bulimi och hetsätningar. Det händer även idag att om jag ätit för mycket eller för onyttigt så spyr jag upp det.
Jag har inte ätit någon sötsak på ca en och en halv månad, det har gått bra men sedan ett par dagar har jag varit så sjukligt sugen på glass.

Om jag faller tillbaka för en kväll och trycker i mig ett paket som jag tidigare kunnat göra, men sedan spyr upp allt jag bara kan, kan det påverka min viktnedgång? Jag väger mig varje vecka och hela mitt liv kretsar runt viktnedgången just nu, är så rädd för att jag ska ha gått upp till nästa vecka. Vanligtvis har jag gått ner ca 1 kg på en vecka, men om jag trycker i mig ett glasspaket ikväll för att stilla mina cravings, som verkligen är SJUKLIGA just nu, hur mycket påverkar det? När jag spyr upp allt menar jag, så borde det väl inte vara någon större fara.. eller?
Citera
2016-10-27, 17:19
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaJaWi
Om jag faller tillbaka för en kväll och trycker i mig ett paket som jag tidigare kunnat göra, men sedan spyr upp allt jag bara kan, kan det påverka min viktnedgång?
Ja, du utsätter kroppen för stress och skapar kortisol som gör det betydligt svårare att gå ner i vikt på ett vettigt sätt och trots att du äter normalt kan fettinlagringen bli underlig.

Du bör ersätta ditt glasspaket med en "falsk" maträtt så du kan ha kvar din ritual för att hantera dina påhittade "cravings". Vatten exempelvis.

Ett ännu bättre sätt är förstås att lära dig att njuta av dina cravings utan att ge vika för dem. Sättet du gör detta på är att i den stunden du får en "craving" så fokuserar du på den. Du känner efter var i kroppen den sitter. Du andas djupt och samtidigt så känner du hur skönt det är att känna längtan på det sättet.

Precis som när man saknar någon man längtar efter. Du ger dock inte efter. Så snart du stoppar glassen i munnen så dör den sköna känslan och ersätts med äckel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback