Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-27, 08:38
  #1
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Hej

Kör arch på 2 desktops i mitt hem, båda två är anslutna till en enkel 1gbit switch som i sin tur är avsluten till mediaomvandlare. Finns ingen router utan får 2 extarna Ip adresser från isp.

Satt upp både samba ssh och vsftpd på dator två.

Dator ett får utan problem åtkomst till ftp och ssh och fungerar som jag vill, över publikt ip. Jag vill givetvis ansluta lokalt till min dator 2, men lyckas inte på något vis få åtkomst lokalt. Kan inte ansluta med hostname. Hur jag än försöker se lokalt ip får jag 127.0.0.1 och kommer inte åt ftp eller ssh via den adressen. Testat alla möjliga olika kommandon för att se min ip och ser min publika och 127.0.0.1

Trodde lokala adresser var typ 192.168.0.1 och liknande?

Förstår inte vad jag gör fel, hjälp!

Samba kom så långt att systemctl sa att den körs, parmtest Ok, kunde dela ut mappar via nemo-share enkelt, men kom inte åt några filer alls på andra datorn.

Det är dator 1 som vill åt dator 2s tjänster om det inte framgick..

Med win 7 så hittar båda datorerna direkt på nätverket och bara välja arbetsgrupp och dela på, lite så jag vill uppnå här på Linux.
Citera
2016-10-27, 11:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Finns ingen router utan får 2 extarna Ip adresser från isp.

Satt upp både samba ssh och vsftpd på dator två.

Trodde lokala adresser var typ 192.168.0.1 och liknande?

Förstår inte vad jag gör fel, hjälp!

Det är med en router som det lokala nätet kan ha adresser av typ 192.168.0.1 och liknande.

Med extarna Ip adresser från isp så ska det kunna funka lika bra lokalt. MEN det fungerar lika bra från hela internet - Både FTP och Samba/SMB (Windows fildelning) är tjänster som är ganska lätta att "hacka".

Dvs du löper en MYCKET STOR risk att dina datorer blir indragna i ett globalt BOT-net eller att få en attack mot din egen datoranvändning.

Det gäller även när du öppnar för fildelning från Windowsdatorer så här.

Skaffa en router!
Citera
2016-10-27, 16:13
  #3
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det är med en router som det lokala nätet kan ha adresser av typ 192.168.0.1 och liknande.

Med extarna Ip adresser från isp så ska det kunna funka lika bra lokalt. MEN det fungerar lika bra från hela internet - Både FTP och Samba/SMB (Windows fildelning) är tjänster som är ganska lätta att "hacka".

Dvs du löper en MYCKET STOR risk att dina datorer blir indragna i ett globalt BOT-net eller att få en attack mot din egen datoranvändning.

Det gäller även när du öppnar för fildelning från Windowsdatorer så här.

Skaffa en router!

Förstår din poäng, och avser att skaffa en router vid bättre tider.

Om vi säger såhär istället, två linux burkar på en switch utan tillgång till internet, bara två datorer rakt i switchen. Att dela filer mellan dessa två bör väl vara tekniskt möjligt?
Citera
2016-10-27, 18:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Förstår din poäng, och avser att skaffa en router vid bättre tider.

Om vi säger såhär istället, två linux burkar på en switch utan tillgång till internet, bara två datorer rakt i switchen. Att dela filer mellan dessa två bör väl vara tekniskt möjligt?

Ja men då skulle jag inte välja Microsoft fildelning(Samba) utan hellre NFS (som även går hyfsat lätt att göra säker i modern Linux).
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-10-27 kl. 18:06.
Citera
2016-10-27, 18:40
  #5
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja men då skulle jag inte välja Microsoft fildelning(Samba) utan hellre NFS (som även går hyfsat lätt att göra säker i modern Linux).

Okej, fick tipset om att samba var mycket säkrare och att nfs är förlegat, jag är dock totalt novis när det gäller detta, förlitar mig till 100% på guider/forum och att testa mig fram.

Kan tillägga nu att jag ''lånade'' en ny router från firman, kopplade in och både ftp/ssh fungerade utan att konfigurera om någonting med den tilldelade lokala addressen, inbyggt brandvägg i routern dessutom som blockerar inkommande anslutningar utifrån. Bör väl vara tillräckligt säker för en vanlig hemanvändare? Delar bara mellan dessa två på lan, behöver inte åtkomst utifrån. (till och med ansluta via hostname fungerade )

Ska definitivt spana in NFS, även om ftp/ssh täcker mina behov ganska väl.
Citera
2016-10-28, 08:26
  #6
Moderator
vhes avatar
NFS har helt ärligt lite ålderdomliga begränsningar. Bl.a. så förväntas samma användare finnas på alla maskiner som monterar samma NFS-partition, med samma UID. Det kanske är en acceptabel begränsning, men något man bör vara medveten om.
Citera
2016-10-28, 10:42
  #7
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Vsftpd med lokal åtkomst +filhanterare thunar = drag and drop funktion på nätverk. Funkar grymt bra, öppna thunar sen kan man föra över mellan datorerna med att bara dra mappar dit man vill.

Rekommenderar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback