Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-26, 23:30
  #1
Medlem
Promenerar 1 timme om dagen veckans alla dagar. 6 dagar i veckan äter jag ganska lite med en hel del protein, en del grönsaker och lite mindre kolhydrater sammanlagt runt 1000-1200 kalorier/dag de 6 dagarna. Dag 7 eller snarare en enda måltid på dag 7 äter jag 1 liter coca cola, en del kakor och godis samt en ordentlig maträtt som kan bestå av tex 500 g köttfärs med antingen bröd och grönsaker eller en stor portion ris.

Det svider båda psykologiskt, dåligt samvete för så många kalorier på en dag, när jag egentligen lyckats hålla mig i sex dagar. Men även ekonomiskt svider det att lägga ca 4-600 kr på skitmat varje månad.

Under min uppväxt i en dysfunktionell familj var det självklart med att lägga pengar på skräpmat, men sällan handlade vi kläder.

Kan ni hjälpa mig med en av de följande frågorna så är jag mycket tacksam:

1. Ha en enda ätardag/månad, istället för 4 ätardagar/månad och då helst i slutet av varje månad?

Eller

2. Hoppa över ätardagen helt och istället lägga pengarna på kläder varje månad, som sagt så la man aldrig pengar på kläder under min uppväxt medan pengar på skräpmat var självklart. Det som jag hatade mest hos mina föräldrar har jag tyvärr tagit över själv i vuxen ålder. Jag skulle aldrig tex aldrig shoppa kläder för 4-600 kr/månad medan jag lägger samma summa pengar på skräpmat varje månad och ser det som självklart trots att det är som sagt skräpmat som kroppen inte ens behöver.
Citera
2016-10-26, 23:54
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Din fråga är konstigt formulerad.

1. Ja, en ätardag är bättre än fyra per månad. Men vad gör du med pengarna du sparar då?
2. Ja, ingen ätardag är bättre än både en och fyra ätardagar, och då kan du lägga det du sparar på kläder?

Det du kallar ätardag borde kallas skräpdag och du borde avskaffa den helt. Visst, nån chokladbit eller liknande kan man unna sig ibland, annars blir det olidligt.

Vad är förresten ditt mål. Att gå ner i vikt?
Citera
2016-10-26, 23:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Din fråga är konstigt formulerad.

1. Ja, en ätardag är bättre än fyra per månad. Men vad gör du med pengarna du sparar då?
2. Ja, ingen ätardag är bättre än både en och fyra ätardagar, och då kan du lägga det du sparar på kläder?

Det du kallar ätardag borde kallas skräpdag och du borde avskaffa den helt. Visst, nån chokladbit eller liknande kan man unna sig ibland, annars blir det olidligt.

Vad är förresten ditt mål. Att gå ner i vikt?

Jag vill ju lägga de 4-600 kronorna på kläder varje månad istället för skräpmat, men det är sååå mycket svårare än man kan tro att avstå frestelsen.

Målet är att få en snygg kropp för en gångs skull
Citera
2016-10-27, 00:04
  #4
Medlem
Kar--i--Gnagets avatar
Vilket av alternativen vill du själv välja?

Kläder läste jag nu. Jobba på dig själv och din självkontroll, och du, det är inte hela världen om du faller för frestelsen och fuskar ibland. Om du lär dig balansera kan du köpa mera kläder och även äta "skräp" då och då.
__________________
Senast redigerad av Kar--i--Gnaget 2016-10-27 kl. 00:07.
Citera
2016-10-27, 00:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kar--i--Gnaget
Vilket av alternativen vill du själv välja?

Helst alt. 2, men det är inte så lätt att avstå alt. 1.

Vi lever ju i ett samhälle som lägger mycket vikt vid utseende så om jag avstår får jag dels en snyggare kropp dels får jag över skräpmatpengarna över så jag kan lägga det på kläder och utseende.
Citera
2016-10-27, 00:14
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ja, det finns ju som bekant inga genvägar till den perfekta kroppen. Det kräver en del disciplin, särskilt om man har "dåliga gener" eller "kraftig benstomme".

Men om man vänder på det. Skulle du inte kunna lägga undan dom där pengarna i början av månaden?

Sen kan jag tycka att det låter otroligt lite med 1000-1200 kcal/dag. Det blir ju väldigt lätt att du vräker i dig skräp till slut. Du kanske ska justera ditt kostschema.
Citera
2016-10-27, 00:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, det finns ju som bekant inga genvägar till den perfekta kroppen. Det kräver en del disciplin, särskilt om man har "dåliga gener" eller "kraftig benstomme".

Men om man vänder på det. Skulle du inte kunna lägga undan dom där pengarna i början av månaden?

Sen kan jag tycka att det låter otroligt lite med 1000-1200 kcal/dag. Det blir ju väldigt lätt att du vräker i dig skräp till slut. Du kanske ska justera ditt kostschema.

Hur skaffar man sig den disciplinen och avstår frestelsen, nåra fungerande förslag?

Va menar du med det jag fetmarkerat?

Om du va i min kropp skulle du inte tyckt att 1000-1200 kcal är för lite. Jag går verkligen upp av minsta grej jag stoppar in i munnen.
Citera
2016-10-27, 07:46
  #8
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemigenanledning
Hur skaffar man sig den disciplinen och avstår frestelsen, nåra fungerande förslag?

Va menar du med det jag fetmarkerat?

Om du va i min kropp skulle du inte tyckt att 1000-1200 kcal är för lite. Jag går verkligen upp av minsta grej jag stoppar in i munnen.

Med det fetmarkerade menar jag att direkt när du får lön/pension/bidrag/CSN så öronmärker du 600 kr till kläder eller köper kläder direkt helt enkelt.

På frågan hur man skaffar sig den disciplinen hänvisar jag till vad Gnaget sa förut:

Citat:
Ursprungligen postat av Kar--i--Gnaget
Jobba på dig själv och din självkontroll, och du, det är inte hela världen om du faller för frestelsen och fuskar ibland. Om du lär dig balansera kan du köpa mera kläder och även äta "skräp" då och då.
Citera
2016-10-27, 07:56
  #9
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemigenanledning
Jag vill ju lägga de 4-600 kronorna på kläder varje månad istället för skräpmat, men det är sååå mycket svårare än man kan tro att avstå frestelsen.

Målet är att få en snygg kropp för en gångs skull

Att äta skräpmat en gång i veckan känns föga seriöst om man vill få en snygg kropp. På mina ätardagar äter jag bara vanlig mat, fast lite mer. Det är bara en dålig vana det där med skräpmat, få bort det så gott du kan så kommer du inte ens sakna det efter ett tag.
Citera
2016-10-27, 10:12
  #10
Medlem
Jag skulle döpa om din " ätar dag " till " vräkar dag".
Jag har själv valt att ha en valfri dag där jag unnar mig lite. Men det är mer att jag skippar gröten till frukost och käkar någon god fralla.
Och att man på kvällen istället för att käka en smoothie eller kvarg unnar sig typ något gott kex med ostar eller choklad som jag älskar.
Citera
2016-10-28, 16:23
  #11
Medlem
Greateds avatar
Problemet du verkar ha är att du grovt underskattar din kalorikonsumption, låt oss säga att du käkar 1200 kcalorier 6 dagar i veckan men på sista dagen vräker du i dig hela 4000 kcal, vilket betyder att du i genomsnitt får i dig runt 1600 kcalorier om dagen, långt ifrån dina '1200'. Försök att motionera samtidigt som du försöka kolla vad du stoppar i dig.

Som sagt din kost är allt, fuskar du med den blir det svårt att gå ner i vikt, Lycka till! /Greated
Citera
2016-10-28, 16:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Problemet du verkar ha är att du grovt underskattar din kalorikonsumption, låt oss säga att du käkar 1200 kcalorier 6 dagar i veckan men på sista dagen vräker du i dig hela 4000 kcal, vilket betyder att du i genomsnitt får i dig runt 1600 kcalorier om dagen, långt ifrån dina '1200'. Försök att motionera samtidigt som du försöka kolla vad du stoppar i dig.

Som sagt din kost är allt, fuskar du med den blir det svårt att gå ner i vikt, Lycka till! /Greated

Tvärtom tror jag att jag mera överdrev mina kalorier för att vara på den säkra sidan, min exakta intag de 6 dagarna är 200 gram kyckling inklusive skinnet, 0,5 kilo broccoli.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback