Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-26, 23:14
  #1
Medlem
Nån fläkt i mitt chassi låter väldigt mycket under load (iaf mer en den gjorde innan). Problemet började när jag köpte ny processor, Intel i5 4690k. Jag tror att det är just processorfläkten (stock) som låter så min fråga är om det är ett vanligt problem? En annan möjlig orsak är nätaggregatet som inte är det bästa (corsair 430 watt) men när jag öppnade upp chassit verkade det låta från processorfläkten eller möjligen den bakre chassifläkten. Den sista möjliga orsaken är att det är coilwhine och jag vet själv inte hur det låter då jag inte haft det men det tjuter inte som många beskriver att coilwhine gör. Blev en rörig text men tacksam för svar!
Citera
2016-10-26, 23:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fractalium
Nån fläkt i mitt chassi låter väldigt mycket under load (iaf mer en den gjorde innan). Problemet började när jag köpte ny processor, Intel i5 4690k. Jag tror att det är just processorfläkten (stock) som låter så min fråga är om det är ett vanligt problem? En annan möjlig orsak är nätaggregatet som inte är det bästa (corsair 430 watt) men när jag öppnade upp chassit verkade det låta från processorfläkten eller möjligen den bakre chassifläkten. Den sista möjliga orsaken är att det är coilwhine och jag vet själv inte hur det låter då jag inte haft det men det tjuter inte som många beskriver att coilwhine gör. Blev en rörig text men tacksam för svar!

du kan ju testa att under en kort period köra utan chassi fläkten märker du att det är den som ställer till det så köper du helt enkelt en ny chassi fläkt typ beequiet.
Blir det inte bättre kan du satsa på en bättre kylare till din gpu än stocken även där rekommenderar jag beequiet.
Citera
2016-10-27, 00:24
  #3
Medlem
bzsx0809s avatar
Har du kollat temperaturerna? Det kan vara så att fläkten inte sitter riktigt rätt, händer även de bästa.
Har du kollat RPM läget på fläktarna i BIOS?
Citera
2016-10-27, 01:55
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Har du hört resten tidigare skulle jag nog våga säga att det helt säkert är stockkylaren utan att faktiskt veta hur den låter. Kanske har du en dator som inte väsnas så mycket i övrigt.
Citera
2016-10-27, 02:32
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fractalium
det tjuter inte som många beskriver att coilwhine gör.
Coilwhine (drosseltjut) låter som ett högfrekvent gnisslande/kvittrande, kan i vissa fall låta lite som toner. Hittade ett exempel på youtube - https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

En dålig fläkt är oftast mer som ett smattrande/rasslande mekaniskt ljud. Exempel - https://www.youtube.com/watch?v=_e62g9dqhIo I just det där exemplet beror det på att fläkten nuddar nåt, vanligt att grafikkorten saggar och blir lite skeva med tiden och då kan det där hända. Finns också lagerfel, då skramlar, klattrar eller ylar det.

Du kan testa fläktarna genom att nudda dem med fingret, bromsa upp dem litegranna, men gör det försiktigt och håll inte fast fläkten i stillastående. Förändras ljudet, då har du hittat orsaken. Det är f.ö ganska vanligt att strömkablar, nåt utspretande buntband, dammtussar eller fläktens egna kablar nuddar fläkten och det blir ett rasslande ljud av det.
Citera
2016-10-27, 10:06
  #6
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Finns också lagerfel, då skramlar, klattrar eller ylar det.
Det här händer mig stup i kvarten. Kullagrena blir dåliga i fläktarna och så låter det som fan. Jag hör min dator från köket (två rum bort, men med utan dörrar), för att inte tala om mitt slutsteg i vardagsrummet. Den fläkten låter som en jetmotor tills steget får upp lite temperatur och fläkten ökar i hastighet. Då ger det med sig.

Ny fläkt till kylaren skulle jag tro gör susen!
Citera
2016-10-30, 08:40
  #7
Medlem
Tack för alla svar! Jag har kollat så att fläkten sitter rätt så det kan inte vara det men jag ska kolla RPM läget i bios så allt är rätt där. Det kan vara lagerfel då det "ylar" under load, hade hursomhelst tänkt köpa ny processorfläkt så småningom så det är inte hela världen om det är det. Återigen tack för svaren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback