Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-26, 23:01
  #1
Medlem
Skall mellanlanda i Istanbul i vinter påväg till Asien.
Inte jag som köpte biljetten och det slog mig nu att det inträffat terrordåd där borta så sent som tidigare i år.

Hur är läget nu? Bör man vara orolig inför resan och förbereda sig på ngt vis eller är jag paranoid?
Citera
2016-10-27, 00:11
  #2
Medlem
JontenZs avatar
Antalet terrordåd i Turkiet har oftast begått av kurdiska PKK. Deras mål är mestadels turkiska poliser och myndighetsbyggnader. Så vitt jag vet så bryr dem inte om civila mål eller turister och det sker iallafall inte lika mycket attacker som i Bagdad till exempel.
Citera
2016-10-27, 09:16
  #3
Medlem
Risken att det händer något på flygplatsen igen under en nära tid är antagligen ganska liten. Säkerheten är ökad sedan det senaste.
Citera
2016-10-27, 19:31
  #4
Medlem
Continental Ops avatar
Det där är ju ett land man kan stryka definitivt från besökslistan för ett tag framöver men mellanlanda bör väl funka.

Rent allmänt befinner man sig ju innanför säkerhetskontrollerade områden när man mellanlandar på en flygplats. Även om man helst vill slippa befinna på flygplatser som Dubai och liknande överhuvudtaget så kan man ju lugna sig lite med att de flesta som befinner sig där har fått sina bagage och kroppar scannade.

Rent allmän kan man ju inte lita på muslimska länder men Erdogan håller ju på och rensar ut oliktänkande etc så säkerheten därinne bör väl vara snäppet högre än vanligt av det skälet.

Vill man vara väldigt nojig kan man ju uppehålla sig nära nödutgångar mot flygplattan och inte hänga i trånga restauranger.
Citera
2016-10-28, 23:30
  #5
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeila
Skall mellanlanda i Istanbul i vinter påväg till Asien.
Inte jag som köpte biljetten och det slog mig nu att det inträffat terrordåd där borta så sent som tidigare i år.

Hur är läget nu? Bör man vara orolig inför resan och förbereda sig på ngt vis eller är jag paranoid?

Garanterat finns det ett antal terrorister som har som högsta önskan att attackera internationella flygplatser i Turkiet. Men sannolikheten för att något ska hända vid ett givet ögonblick är fortfarande oerhört låg och förmodligen försumbar.

Oroa dig för detta, dö av något annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback