Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-10-30, 19:55
  #25
Medlem
På våra marker där vi jagar finns det gott om älg i år, om man jämför med förra året. Men det kan ju vara pga vargen är bortskjuten.
Citera
2016-11-18, 12:37
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tender2
Jag har pratat med en del jägare, som jagar i Norrland, och alla säger samma sak, det finns nästan inga älgar kvar och att skogsbolagens mål är att de utrotas. Någon som är insatt i detta? Stämmer det? Däremot finns det tydligen gott om björn.
Det verkar som älgstammen i sverige minskat under några år, men nu verkar det ha planat ut...
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/var...ar-inte-langre
http://svenskjakt.se/uncategorized/a...sodra-sverige/
http://www.smalandsdagblad.se/articl...mmen-minskar/¨
Citera
2016-11-20, 09:25
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Jo precis älg/ha.

T.ex

Sverige: 400 000 älgar / 44 000 000 ha * 1000 ha = 9,1 älgar per 1000 ha
Kanada: 750 000 älgar / 998 500 000 ha * 1000 ha = 0,8 älgar per 1000 ha
Ryssland: 750 000 älgar / 1 710 000 000 ha * 1000 ha = 0,4 älgar per 1000 ha

Dvs så har Sverige mer än 10 gånger tätare älgstam än kanada och mer än 20 gånger tätat älgstam än Ryssland. Det hela är ohållbart, och ger den effekten att det inte går att föryngra med tall i södra Sverige, eftersom älgen äter upp allt och istället föryngras med gran, vilket kommer innebära att tallskogen är på väg att försvinna från södra Sverige på lång sikt.

Jägarkåren har varit extremt bortskämda med en stor älgpopulation i ett halvt sekel. Vilket har lett till en jägarkultur i Sverige där jakt nästan betytt jakt = älgjakt. Nu har ju iofs det kommit vildsvin som exploderat som sprids ivrigt av jägarkåren, dock istället för skogsägarnas huvudvärk gett landbrukarna stort huvudverk.

Riktigt så här enkelt är det dock inte eftersom skogsbolagens anställda i väldigt stor utsträckning själva är väldigt jaktintresserade. Likaså många landbrukare är jaktintresserade.


Bortsett från våra stora rovdjur som är få till antalet jämförelse med älgen, så älgen det vilda djur i Sverige som vi har absolut bäst koll på av alla våra vilda djur.

Är detta siffror du själv sitter och hittar på nu? Som sagt efterfrågades källor på dina påståenden men eftersom du inte verkar förstå definitionen av det ordet så kan jag hjälpa dig lite. Här kommer en källa som visar på lite andra sifror än de du kom med http://www.natursidan.se/nyheter/sve...ast-i-varlden/
Citera
2016-11-20, 11:08
  #28
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Är detta siffror du själv sitter och hittar på nu? Som sagt efterfrågades källor på dina påståenden men eftersom du inte verkar förstå definitionen av det ordet så kan jag hjälpa dig lite. Här kommer en källa som visar på lite andra sifror än de du kom med http://www.natursidan.se/nyheter/sve...ast-i-varlden/

Eftersom jag inte förstår definitionen av källa så hittade jag på siffrorna såklart.

Annars så kan du väl googla själv, det klarar du nog om du inte tror mig. Klart det blir andra siffror när man använder arealen skogsmark istället är ju inte så konstigt. Men eftersom de flesta länder har väldigt dålig koll på hur mycket skogsmark de har så blir de ju så mycket svårare med internationella jämförelser.

Din länk bekräftar ju bara det faktumet att sverige är ett extremland i älgtäthet, oavsett metodik.
Citera
2016-11-20, 13:18
  #29
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Eftersom jag inte förstår definitionen av källa så hittade jag på siffrorna såklart.

Annars så kan du väl googla själv, det klarar du nog om du inte tror mig. Klart det blir andra siffror när man använder arealen skogsmark istället är ju inte så konstigt. Men eftersom de flesta länder har väldigt dålig koll på hur mycket skogsmark de har så blir de ju så mycket svårare med internationella jämförelser.

Din länk bekräftar ju bara det faktumet att sverige är ett extremland i älgtäthet, oavsett metodik.

Sverige har gott om odlingsskog och absurt mycket älg. Mindre gott om urskog och balanserad fauna.

Förvisso till glädje för älgjaktlagen - lite mindre till glädje för för de som uppskattar andra former av norrländsk allmogejakt.

Många miljövänner ser dock inte skillnad mellan modern monokultur och urskog, och skulle inte känna igen ett ekosystem i balans om det så bet dem i arslet.
Citera
2016-11-20, 16:19
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsyrade
.....

Men om man jagar på egen mark så betalar man bara den statliga fällavgiften.

Ett grundläggande krav vore ju att jakträttsinnehavaren också får betala för de skador som viltet orsakar för trafikanter och för jordbrukare. Så är det ju organiserat i civiliserade länder som t ex Tyskland. Om jakträttsinnehavarna fick betala > 150 000 kr för varje älgolycka (och dessutom fick betala för förebyggande viltstängsel), så skulle vi slippa 5000 älgolyckor varje år
Citera
2016-11-20, 19:07
  #31
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Ett grundläggande krav vore ju att jakträttsinnehavaren också får betala för de skador som viltet orsakar för trafikanter och för jordbrukare. Så är det ju organiserat i civiliserade länder som t ex Tyskland. Om jakträttsinnehavarna fick betala > 150 000 kr för varje älgolycka (och dessutom fick betala för förebyggande viltstängsel), så skulle vi slippa 5000 älgolyckor varje år

Det är ju helt befängt, eftersom det är vilda djur. En markägare kan ju inte hållas ansvarig för vad vilda djur håller på med det är rent och skärt trams.

Det grundläggande problemet med älgen är att den har haft en särställning och varit reglerad genom staten, istället för att ha varit allmän jakt på så som vildsvin, rådjur och dov t.ex. Rent frivilliga jaktlag och områden hade på sikt blivit bättre än när länsstyrelsen säger skjut si och så. Markägaren borde bestämma till 100 % rörande älgjakten istället för 50% med utslagsröst. Det skulle på sikt bli bättre är jag övertygad om.
Citera
2016-11-20, 19:39
  #32
Medlem
visdomst4nds avatar
Hoppas jag inte, älskar älg kött
Citera
2016-11-20, 20:40
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Det är tack vare skogsbolaget och deras hyggen som innebär uppkomst av sly som innebär att det finns älg att jaga.

För det första så är det ju skogsbolagen som äger en stor del av marken som jägarna då sedan jagar på. Och det är ju då såklart helt rimligt att de ska ha något att säga om älgstammen då.

Finns inget som hindrar gnälliga jägare att köpa sina egna marker och gå ihop och jaga där.

Anledningen till varför skogsbolagen om det nu sker tar ut fällavgift i förskott är då helt enkelt att det har varit problem i områden där jakt lag inte skjutit av sin tilldelning, dvs de har sparat för mycket älg. Att ta ut fällavgift i förskott ger incitament för jaktlaget att faktiskt skjuta av de älgar som skall skjutas av.

T.ex exempelvis så har jägarkåren och skogsbolagen (ink skogsägarföreningar) kommit överens om ett mål på 2% färska tallskador på ungskogen per år. Med färska skador så räknas de skador som skett under en vinter. Dvs tidigare skador räknas inte med i dessa 2 %.




Jo precis älg/ha.

T.ex

Sverige: 400 000 älgar / 44 000 000 ha * 1000 ha = 9,1 älgar per 1000 ha
Kanada: 750 000 älgar / 998 500 000 ha * 1000 ha = 0,8 älgar per 1000 ha
Ryssland: 750 000 älgar / 1 710 000 000 ha * 1000 ha = 0,4 älgar per 1000 ha

Dvs så har Sverige mer än 10 gånger tätare älgstam än kanada och mer än 20 gånger tätat älgstam än Ryssland. Det hela är ohållbart, och ger den effekten att det inte går att föryngra med tall i södra Sverige, eftersom älgen äter upp allt och istället föryngras med gran, vilket kommer innebära att tallskogen är på väg att försvinna från södra Sverige på lång sikt.

Jägarkåren har varit extremt bortskämda med en stor älgpopulation i ett halvt sekel. Vilket har lett till en jägarkultur i Sverige där jakt nästan betytt jakt = älgjakt. Nu har ju iofs det kommit vildsvin som exploderat som sprids ivrigt av jägarkåren, dock istället för skogsägarnas huvudvärk gett landbrukarna stort huvudverk.

Riktigt så här enkelt är det dock inte eftersom skogsbolagens anställda i väldigt stor utsträckning själva är väldigt jaktintresserade. Likaså många landbrukare är jaktintresserade.


Bortsett från våra stora rovdjur som är få till antalet jämförelse med älgen, så älgen det vilda djur i Sverige som vi har absolut bäst koll på av alla våra vilda djur.
Skogsstyrelsen vill minska älgstammen till ett antal av 6 - 8 älgar per 1000 ha. Detta för att minska älgbetesskador på tallen.
Citera
2016-11-22, 00:51
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Sverige har gott om odlingsskog och absurt mycket älg. Mindre gott om urskog och balanserad fauna.

Förvisso till glädje för älgjaktlagen - lite mindre till glädje för för de som uppskattar andra former av norrländsk allmogejakt.

Många miljövänner ser dock inte skillnad mellan modern monokultur och urskog, och skulle inte känna igen ett ekosystem i balans om det så bet dem i arslet.
Urskog finns bara som begrepp hos balkongbiologer. Det har i princip aldrig funnits någon "urskog" i sverige de senaste 2000 åren... All skog i Sverige är i princip planterad och inte speciellt gammal.
De senaste fem åren har forskningen kring skog reviderat och uppdaterat sina kunskaper och inte mycket av myterna om de gamla "urskogarna" finns kvar annat än hos miljörörelsen.
Citera
2016-11-22, 06:15
  #35
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Urskog finns bara som begrepp hos balkongbiologer. Det har i princip aldrig funnits någon "urskog" i sverige de senaste 2000 åren... All skog i Sverige är i princip planterad och inte speciellt gammal.
De senaste fem åren har forskningen kring skog reviderat och uppdaterat sina kunskaper och inte mycket av myterna om de gamla "urskogarna" finns kvar annat än hos miljörörelsen.

Aha - vem var det som avverkade och planterade skog över hela Norrland för 2k år sedan?


Jag vidhåller dock, oaktat om du hävdar att i princip all skog i Sverige är planterad de senaste 2k åren, att det moderna skogsbruket och monokulturer är bekymmersamt för många intressanta vilt, och att det huvudsakliga problemet är skogsbruket efter WWII.

Dock borde jag väl använt uttrycket 'skog av urskogskaraktär, såsom barrnaturskog med högt inslag av gammelskog' snarare än 'urskog', då, mycket riktigt, (riktig) urskog är väldigt rar i Sverige.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-11-22 kl. 06:25.
Citera
2016-11-23, 11:18
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Aha - vem var det som avverkade och planterade skog över hela Norrland för 2k år sedan?


Jag vidhåller dock, oaktat om du hävdar att i princip all skog i Sverige är planterad de senaste 2k åren, att det moderna skogsbruket och monokulturer är bekymmersamt för många intressanta vilt, och att det huvudsakliga problemet är skogsbruket efter WWII.

Dock borde jag väl använt uttrycket 'skog av urskogskaraktär, såsom barrnaturskog med högt inslag av gammelskog' snarare än 'urskog', då, mycket riktigt, (riktig) urskog är väldigt rar i Sverige.
Köp och läs följande bok som är en sammanställning av läget...
En bok inte bara för skogsägare utan mycket intressant för alla som har ett intresse av naturen.

http://www.bokus.com/bok/97891982931...FVLcGQod4LQOhg
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback