Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-26, 18:13
  #1
Medlem
Hej!

Undrar lite hur detta fungerar. Bor sjalv i Kanada (ar svensk) och har jakt och vapenlicens har.

Da jag jagar mycket har ar jag intresserad over hur det fungerar praktiskt om jag skulle vilja jaga nar
jag ar hemma i Sverige nagon gang per ar? Kan tillaggas att jag ager 50 hektar egen jaktmark...
Jag har ingen svensk jagarexamen, ar det ett maste?

Finns det mojlighet att jaga som gast i sallskap med svensk jagare om man kommer i kontakt med nagon sadan?
Jag sjalv jagar mest svartbjorn, varg, whitetail deer och ibland grizzlybjorn (pa varen i British Columbia).

Har i Kanada far jag ta med mig gastjagare (de maste betala en mindre avgift beroende pa vad de vill jaga till provinsen), undrar om det finns nagon form av utbyte mellan lander?
Jag skulle t.ex garna ta med mig svenska jagare for att jaga bjorn har, svartbjorn kostar bara en knapp tusenlapp per styck. Varg ar inte heller nagot problem (man far falla en varg per sasong nar man har hjort, alg eller bjorn licens).

Undrar aven hur det ar med vapen, kan man ta in en .308 och en hagelbrakare nar man flyger hem till Sverige eller ar det kort? Lanevapen som galler?
Har i Kanada finns det inget vapenregister nar det kommer till jaktvapen (bara kopa over disk), sa vapnen ar i princip osparbara vilket sakert inte polisen gillar...

Tacksam for svar!
Citera
2016-10-26, 18:32
  #2
Medlem
hogerspokets avatar
Du jagar mycket och köpte ditt första vapen för mindre än ett halvår sedan?

(FB) Ska inhandla vapen i Kanada, behöver lite tips!

Här har du dock lite info om vad som gäller kring införsel av vapen, samt kontaktuppgifter för relevanta myndigheter.
https://polisen.se/Lagar-och-regler/...till-Sverige-/

Oklart om detta är applicerbart på svensk medborgare bosatt i annat land dock. Enklast är nog att maila adressen som finns på länken ovan och fråga.

Hur det funkar med svensk medborgare innehavandes av jakträtt i Sverige men boende i ett annat land skall jag låta vara extremt osagt.

Ekerilar kan säkert ge lite mer info om det här.
:/
Citera
2016-10-26, 19:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Du jagar mycket och köpte ditt första vapen för mindre än ett halvår sedan?

(FB) Ska inhandla vapen i Kanada, behöver lite tips!

Ekerilar kan säkert ge lite mer info om det här.
:/

Hehe jo det är korrekt att jag fick mitt PALcard (vapenlicens) i våras (som jag skrev) och därmed kunnat börja jaga ensam.

Har dock jagat mycket i Kanada med lånevapen med släktingar sedan år 2000 ungefär.
Mest i British Columbia men även uppe i Yukon.

Hursomhelst, tack för bra info!
Citera
2016-10-26, 20:06
  #4
Medlem
Kanada låter ju som ett helt fantastiskt land att jaga i!
Jag tror det går bra att låna vapen i Sverige annars.
"När utländska jägare kommer till Sverige och vill jaga får även de låna vapen.
Uppsiktsutlåning är en möjlighet. Om de har tillstånd från myndigheterna i sitt hemland att inneha jaktvapen av den typ lånet avser, får de dessutom låna ett vapen självständigt här i Sverige. Ett särskilt tillstånd från polisen i Sverige att låna vapen kan inte beviljas till utländska jägare, så den varianten är inte möjlig. De ska dock erhålla en vapenlånehandling från långivaren och för att få jaga ska de lösa statligt jaktkort och ha jakträtt på den mark de ska jaga på, precis som vi andra." Från
https://jagareforbundet.se/jakten/ju...ning-av-vapen/
Citera
2016-10-27, 09:56
  #5
Medlem
ekerilars avatar
Enklaste sättet är att du ber någon bekant i Sverige att skriva en inbjudan till dig. Därefter scannar du in inbjudan och vapenlicensen och mailar den till weapon-arlanda.stockholm@polisen.se.

Du får efter några veckor ett inbetalningskort på 700 SEK. När ansökningsavgiften är betald hanteras din ansökan, och om allt verkar vara i sin ordning får du ett införseltillstånd.

Kom ihåg att du måste lösa statligt jaktkort för att jaga i Sverige.

Du laddar dessutom ner tulldeklarationen som finns på den sida Hogerpoket länkade till. Tillämpas inte vapenlicenser där du bor, knatar du ner till din lokala polisstation och ber dem skriva ett intyg på att du är en laglydig person och gärna att du äger vapnen ifråga.

Säkerställ också att flygbolaget du tänker resa med åtar sig att frakta vapen.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2016-10-27 kl. 10:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback