Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-26, 14:49
  #1
Medlem
Det är ju vanligt att man får panikattack av cannabis och att känslan sedan sitter kvar. Alltså att man är orolig för att få en ny attack och att man vill bli av med den malande oron.

Hur har ni kommit igenom detta?
Citera
2016-10-26, 14:53
  #2
Medlem
benzo. ej att föredra. ta ett break istället
Citera
2016-10-26, 14:55
  #3
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Jag antar att du menar efter att man rökt under en lång period? För inte är du så korkad att du inte förstår att det enklaste är att helt sonika lägga ned rökandet tills det känns bättre.
Citera
2016-10-26, 14:56
  #4
Medlem
Aggrovators avatar
Socker botar det mesta

Kanske missförstår frågeställningen dock
Citera
2016-10-26, 14:58
  #5
Medlem
FashionMonsters avatar
Har fått panikångest av att sluta med cannabis men tror det bara gäller vissa sorter, det vill säga ångest när drogerna går ur och kroppen ej har hunnit kompensera tillbaka själv.

Den kortsiktiga lösningen var alltså att tända en till, vilket bara förskjuter lidandet.

Dock gick det över när jag förstod att det var just panikångest (som jag aldrig haft förut) och helt enkelt håller mig lugn när denna känslan börjar smyga sig på.
Utan cannabis = hetsar upp mig = panikreaktion.

Lär ha rökt en del innan en sån ångest dyker upp? Så långt uppehåll!
Känner betydligt mycket mer av klassisk ångest efter ett par kaffekoppar än hasch.
Citera
2016-10-26, 15:21
  #6
Medlem
tvivales avatar
CBD funkar utan tvekan mot eventuella ångestproblem orsakade av för höga thc intag.
Citera
2016-10-26, 15:30
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copello
Det är ju vanligt att man får panikattack av cannabis och att känslan sedan sitter kvar. Alltså att man är orolig för att få en ny attack och att man vill bli av med den malande oron.

Hur har ni kommit igenom detta?
Rök mindre, den slår denna alla dagar i veckan.
Även THC är dåligt för sånt här, så en rejäl skvätt CBD.
Citera
2016-10-26, 15:44
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Copello
Det är ju vanligt att man får panikattack av cannabis och att känslan sedan sitter kvar. Alltså att man är orolig för att få en ny attack och att man vill bli av med den malande oron.

Hur har ni kommit igenom detta?
Sluta röka det är enklaste sättet att slippa det.
Citera
2016-10-26, 15:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag antar att du menar efter att man rökt under en lång period? För inte är du så korkad att du inte förstår att det enklaste är att helt sonika lägga ned rökandet tills det känns bättre.

Nej jag menar att det var lång tid sedan men att känslan ändå sitter kvar. Ungefär som en slags posttraumatisk stress. Derealisationskänslor, ångest och oro för att man är skadad typ. Hur har ni andra kommit förbi detta?
Citera
2016-10-26, 16:13
  #10
Medlem
Klimpen!!s avatar
Kanske misstolkat dig, men du har redan slutat röka?

Om de är ja där, hur länge har du varit utan cannabis?
Min kompis hade samma grej, han slutade röka helt & hållet.
Sen efter 5-6 månader mådde han bra igen.
(Han drack dock öl istället, men det är inte att rekommendera som lösning.)


Men går nog fortare om man tränar, har sysselsättning mm.
Citera
2016-10-26, 16:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copello
Nej jag menar att det var lång tid sedan men att känslan ändå sitter kvar. Ungefär som en slags posttraumatisk stress. Derealisationskänslor, ångest och oro för att man är skadad typ. Hur har ni andra kommit förbi detta?

Nu känner jag inte till ångesten du upplever men här är mina fem cent.

Det finns så mycket mer till ångest orsakat av cannabis. Väldigt vanligt att man "utlöser" ångest genom att tänka på jobbiga händelser i ens liv. Skulle våga påstå att bland det vanligaste är att man inte mår bra i sin omgivning (arbete, skola osv) och cannabis (alltså dina egna tankar) får dig inse hur livssituationen egentligen ser ut, vad du egentligen känner. Hur dina kollegor eller bekanta behandlar dig är en av de absolut största orsaker till varför vi lider av psykisk ohälsa (depression, ångest osv).

Hur kommer man förbi detta då? Ignorera negativitet i ditt liv. Om kollegor slänger nedlåtande kommentarer, ignorera de. Lär dig hantera dina känslor. Väljer man att käftas emot istället är det lätt hänt att man fastnar i dessa tankebanor och låter omgivningen förstöra ditt välmående. Faktum är att vi människor är omänskligt grymma mot varandra av ingen anledning och väldigt få av oss som faktiskt tänker på andra människor och hur de kan tolka ens elaka kommentarer, oavsett om det är "på skoj" eller inte. Låt inte negativitet och negativa personer dra ner dig på deras nivå. Lev ditt eget liv så ska du må bättre. Om det krävs att du slutar vara i kontakt med personerna som ger dig ångest, sluta kommunicera med dem.
Citera
2016-10-26, 16:30
  #12
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copello
Nej jag menar att det var lång tid sedan men att känslan ändå sitter kvar. Ungefär som en slags posttraumatisk stress. Derealisationskänslor, ångest och oro för att man är skadad typ. Hur har ni andra kommit förbi detta?

Du har alltså slutat röka? Hur längesen var det i så fall?

Rökte dagligen under många år men började efter ett tag få ångest när jag rökte. Trots det så tog det ändå ett tag innan jag helt slutade röka. Månaderna efter hade jag lättare derealisationskänslor (primärt på kvällar innan jag skulle sova eller om jag lyssnade på psykedelisk musik eller såg "trippiga" saker på tv, typ musikvideo eller liknande) och en oro att jag aldrig skulle bli bättre relaterat till det.

Nu var det rätt längesen så jag kommer inte ihåg allt eller exakta detaljer, men det gick över nånstans tre-fyra månader efter jag slutade röka har jag för mig.
Kände mig lite "seg i huvudet" och hade lite lättare problem med minnet i kanske ett år efter jag slutade röka, även om det var väldigt väldigt lindrigt så var det ändå skönt att en dag känna att man var "återställd".


Har du inte slutat röka så rekommenderar jag absolut att du gör det. Aldrig pratat med någon som haft liknande problem och blivit av med dem utan att sluta eller ta ett längre uppehåll från rökat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback