Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-16, 21:15
  #3229
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MirreS
Jag tycker det är illa att Niina Äikiä och Eddy Larsson som mördade Bobby får komma ut i frihet efter att ha avtjänat 2/3 av sitt tioåriga fängelsestraff. Var finns rättvisan i det?
Jag tycker att domen mot dessa är felaktig, i alla fall när det gäller Larsson. Han borde haft livstids fängelse, hon borde fått 10 minus rabatt för att hon är något förståndshandikappad. Hela det fallet borde föranleda en diskussion i den allmänna debatten om vilka som bör tillåtas skaffa/ha vårdnad om barn. N.Ä. blev påsatt av en neger, blev gravid och negern stack.
Citat:
Ursprungligen postat av MirreS
Vem är det som ska skyddas? De farliga brottslingarna eller de ute i samhället som kan bli deras nästa offer?
Det finns ett samhällsskydd i att de som begår brott straffas och sitter inlåsta, vare sig det är på psyke eller fängelse. Däremot är det helt ohållbart att låsa in alla brottslingar på livstid.
Citat:
Ursprungligen postat av MirreS
Tror du att Niklas Lindgren kommer att vara fri från sina behov av att plåga och trycka ner sina medmänniskor när han släpps fri från sitt "straff"?
Nej det tror jag inte. Och därför tycker jag att han borde ha dömts till rättspsykiatrisk vård.
2013-09-17, 19:48
  #3230
Medlem
Vet man att Mats Alm verkligen släppte pengarna?

Det visar ju att han verkligen var skyldig

(M A i häktet - fan kommer jag bara ur det här skiter jag i pengarna-
det kostar inget att tänka för jag kommer ju aldrig i helvete ur det här-
men det gjorde han - och kanske kanske släppte han pengarna)
2013-10-11, 22:52
  #3231
Medlem
Rabattfyllans avatar
Är det så att Hagamannen är skyldig att gå något program som riktar sig till sexbrottsdömda på den anstalt han sitter? Kan så lite om hur rehabilitering går till på anstalterna, men jag är säker på att här finns användare som vet.
2013-10-12, 02:16
  #3232
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Är det så att Hagamannen är skyldig att gå något program som riktar sig till sexbrottsdömda på den anstalt han sitter? Kan så lite om hur rehabilitering går till på anstalterna, men jag är säker på att här finns användare som vet.
Nej, intagna i fängelse är inte skyldiga att genomgå något behandlingsprogram. Ej heller kan de tvångsmedicineras lättare än vem som helst ute i samhället.

Däremot är det självklart att Kriminalvården betraktar det som något positivt om fången genomgått behandlingsprogram och uppvisat framsteg, detta kan få Kriminalvården att fatta beslut som är förmånliga för fången, tex permissioner, förflyttning till anstalt med mindre säkerhet. Huruvida fången deltar i behandlingsprogram eller ej påverkar däremot inte frigivningsdatumet överhuvudtaget såvida inte fången har livstid.

Hur sådana där behandlingsprogram, och då särskilt sådana som riktar sig till sexualbrottsdömda, vet jag inte i detalj. Rent allmänt skulle jag väl tro att de talar med psykolog eller behandlingsassistent, gör gruppövningar, diskuterar sina tankar osv.

Hagamannens problematik låter sig nog inte lösas med terapisamtal såvida inte dessa får honom att avstå från alkohol. Högst troligen kommer han att återfalla om han inte slutar helt och hållet att dricka. Huruvida han klarar att sluta dricka alkohol kan jag bara spekulera om, det finns både behandlingsprogram för detta och även mediciner som han kan ta frivilligt när han väl frigivits - men viljan hos individen måste finnas annars går det inte.
2013-10-19, 15:07
  #3233
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Nej, intagna i fängelse är inte skyldiga att genomgå något behandlingsprogram. Ej heller kan de tvångsmedicineras lättare än vem som helst ute i samhället.

Däremot är det självklart att Kriminalvården betraktar det som något positivt om fången genomgått behandlingsprogram och uppvisat framsteg, detta kan få Kriminalvården att fatta beslut som är förmånliga för fången, tex permissioner, förflyttning till anstalt med mindre säkerhet. Huruvida fången deltar i behandlingsprogram eller ej påverkar däremot inte frigivningsdatumet överhuvudtaget såvida inte fången har livstid.

Hur sådana där behandlingsprogram, och då särskilt sådana som riktar sig till sexualbrottsdömda, vet jag inte i detalj. Rent allmänt skulle jag väl tro att de talar med psykolog eller behandlingsassistent, gör gruppövningar, diskuterar sina tankar osv.

Hagamannens problematik låter sig nog inte lösas med terapisamtal såvida inte dessa får honom att avstå från alkohol. Högst troligen kommer han att återfalla om han inte slutar helt och hållet att dricka. Huruvida han klarar att sluta dricka alkohol kan jag bara spekulera om, det finns både behandlingsprogram för detta och även mediciner som han kan ta frivilligt när han väl frigivits - men viljan hos individen måste finnas annars går det inte.
Hans problematik har väldigt lite med alkohol att göra. Han är en sexualsadist och det låter sig inte ändras. (Såvida man inte gillar tankegångarna i "A Clockwork Orange")
Alkoholens samband med dåden var sekundärt, han åkte till umeå för att gå på krogen och efteråt gav han sig på oskyldiga.
Det skulle vara kul att veta om han försökte hoppa på folk alla gånger han varit på krogen, eller om han ibland gick ut utan att våldta människor efteråt?
För om det skedde varje gång han var ute kan man se det som att krogbesöket mest var ett svepskäl för att våldta/plåga/lemlästa efteråt.

Och, eftersom han fifflade bort tillgångarna för att slippa skadestånd, visar han att han egentligen inte tycker att han gjort något fel. Han har en drift att plåga, det är vad han går igång på.
Inte ens i nyktert tillstånd kan Hagamannen låta bli att förnedra sina offer. Därför tror jag att så fort han släpps ut kommer han fortsätta där han slutade, alternativt eskalera.

Många seriemördare började sina karriärer som serievåldtäktsmän. Många av dem hann med upp till hundra våldtäkter innan de började mörda. Hagamannen försökte ha ihjäl sitt 7:e och 8:e offer.

Jag kan räkna upp hundra sexualsadistiska seriemördare som INTE passerat gränsen "bita loss kroppsdelar" på sina offer. Ted Bundy bet sina offer, men han (till skillnad från Hagamannen!) var hänsynsfull nog att göra det post mortem.
2013-11-05, 06:36
  #3234
Medlem
trattfans avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17783723.ab

Vad hade hänt om man hade sprungit på honom och råkat puckla på honom
2013-11-05, 07:02
  #3235
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17783723.ab

Vad hade hänt om man hade sprungit på honom och råkat puckla på honom


Mer intressant är varför de publicerar detta nu... Är det möjligtvis för att de behöver en etnisk svensk GM/motpol mot alla blattar som mördat de senaste dygnen - SJÄLVKLART är det så!!!

SLASKMEDIA är så genomskinliga så att även en encellig amöba har större "integritet"...!
2013-11-05, 08:25
  #3236
Medlem
The Dudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17783723.ab

Vad hade hänt om man hade sprungit på honom och råkat puckla på honom


Jag undrar varför Teknikmagasinet och namnet på en japansk restaurang ens nämns i sammanhanget... bra journalistik!
2013-11-05, 09:28
  #3237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Jag undrar varför Teknikmagasinet och namnet på en japansk restaurang ens nämns i sammanhanget... bra journalistik!


Samma här.
Jag tycker det är mer intressant varför dom besökte passexpeditionen och mobiltelefonkedjan!
Vem behöver pass och mobiltelefon?


OffTopic: När jag letade efter Hagamannen-trådar nu så tyckte jag att denna var onödigt underhållande. Satt och skrattade i åtminstone en minut!
Vad fan är detta!?
https://www.flashback.org/t64179
__________________
Senast redigerad av suffer 2013-11-05 kl. 10:06.
2013-11-05, 16:13
  #3238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
Mer intressant är varför de publicerar detta nu...

För att det hände nyss kanske
2014-04-15, 20:39
  #3239
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husvagnen64
Det här fenomenet är oerhört viktigt finns exempel på folk som dödat sin egen familj och inte minns det och de är helt förtvivlade.

Hagamannen uppger ju att något skevt händer med honom med spänning dock om jag förstår rätt finns en koppling till spriten.

Om alkohol gör såhär med vissa människor och det är bevisat måste tvångsantabus sättas in även om de slutar dricka frivilligt. Återgång tillfälligt till sprit kan bli våldsbrott annars.

Hellre hjärtklappning, diare o skit för den som är allergisk mot alkohol än nya offer

Tvångsantabus? En näve antihistaminer och så är det ur världen.
2014-04-19, 20:31
  #3240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Hans problematik har väldigt lite med alkohol att göra. Han är en sexualsadist och det låter sig inte ändras. (Såvida man inte gillar tankegångarna i "A Clockwork Orange")
Alkoholens samband med dåden var sekundärt, han åkte till umeå för att gå på krogen och efteråt gav han sig på oskyldiga.
Det skulle vara kul att veta om han försökte hoppa på folk alla gånger han varit på krogen, eller om han ibland gick ut utan att våldta människor efteråt?
För om det skedde varje gång han var ute kan man se det som att krogbesöket mest var ett svepskäl för att våldta/plåga/lemlästa efteråt.
Han gjorde bara något när han var full så där har du fel-håller han sig borta från alkoholen så kommer han aldrig begå något brott igen.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback