Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-10-30, 17:14
  #73
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
Det beror som du skriver pá vad man studerar, matematik brukas inte disskuteras pá fester, därav har utbildnings niván ingen direkt effekt pá vad för konversationer man kan ha med personer i sin omgivning. För en matematiker blir dá "intressanta" konversationer, tänker här pá ämnen man är insatt i/ bildad i främst med andra matematiker.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg studerar jag arkitektur, och det är ju ett ämne (bygg och arkitektur i allmänhet) som de flesta människor har en ásikt om/ tycker sig veta.
Dvs folk som inte är bildade i ämnet vill disskutera med mig, vilket inte är ett problem om personen är öppen/ vill lära sig. Dock har jag träffat mánga personer som tex ville övertala mig att lättbetongväggen i själva verket var en frigolitvägg.
Det var liknande situationer jag tänkte pá när jag skrev mitt tidigare inlägg, det kommer väl frán min egen frustration när folk tror att man suttit och ritat i 5 ár, och inte har nágon kunskap om hur ett hus är uppbyggt.

Ja, men jag håller med. Klart det är surt när personer ska övertala en att de kan bättre när man vet att de inte kan ett skvatt. Hur tror du det är att höra åsikter (eller det inte en fråga om åsikter, det är ställningstaganden baserade på antaganden som görs grundlöst på hörsägen) om olika religioner. Man känner inte riktigt att det finns ett värde i att gå in i diskussion med dem. Man får ju höra mycket intressant om profeten Mohammed t.ex. Bara att kolla min signatur om hur han kunde beskrivas i en lärobok. Eller kristna, eller judar osv. Mitt tips är att bara skita i att ta diskussionen, för jag ser inte värdet i att diskutera med någon som resonerar helt utan en faktagrund. Kolla bara runt lite på flashback så hittar man de intressantaste teserna kring religioner (och dess utövare) iaf
Citera
2016-10-30, 17:34
  #74
Medlem
Man utbildar sig för att jobba med det man gillar och få en stabil framtid. De som jag träffat som utbildar sig för andra anledningar brukar göra det för prestige och status; sådana människor brukar vara bra i sociala sammanhang men hur bra de klarar studierna är lite hur som.
Citera
2016-10-30, 21:33
  #75
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machinerator
Fascinerande hur dum du framstår vara på så få inlägg. Drar förhastade slutsatser om saker du inte har ett uns om. Antar att vissa saker helt enkelt blir mycket sämre med åldern. Att sitta och spy galla på Flashback nära pensionsåldern pekar inte på annat än en ensam och misslyckad liten sate som inte vet hur den ska hantera den korta tid som är kvar.

Quod erat demonstrandum sa man förr i tiden.
Mina slutsatser angående högre utbildning i sig är inte ogrundade, tvärtom, de stöds av precis all tillgänglig forskning och statistik. Däremot kanske mina personliga, subjektiva åsikter, angående det lätt skitnödiga inlägg från dig som jag först svarade på, är ogrundade. Du gör dock ditt bästa för att verifiera dem.

Angående topic så tycker jag nog att joeykiller sammanfattat det hela bra.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback