Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-26, 11:05
  #1
Medlem
Vi jobbar vanligen till vi är 65 år.

Livet är ett livslångt lärande. Vi går i skolan, vi får arbetslivserfarenhet, vi har intressen, vi finns till, vi kanske läser massa böcker, vi leker testar och provar saker, vi hamnar i krig, sitter i koncentrationsläger, lyckas och misslyckas, möter och lär av andra och allt vad det kan vara. Kanske sitter på flashback.

En del tillbringar 3-4 år av dessa 65 år på en högskola. Det är alltså ungefär 5% av åren. Denna tid spenderar andra på annat vis. Troligtvis lär de sig också något annat på denna stund.

Hur som helst så matas man med, nästan som en indoktrinering att dessa välutbildade som ägnar 5% av åren till en högskoleutbildning medan andra gör något annat nästan är som en annan ras. Ett slags högre stående varelser. Hur ofta hör man inte detta ordet välutbildad? Ligger väldigt mycket värdering i ordet.
Man kanske är grymt välutbildad utan dessa år? Men du står ändå utanför de förträffligt duktiga välutbildade människorna. Det dras en stark gränslinje här. Rena apartheid.

Blir ju nästan som en självuppfyllande profetia med denna matning också, självförtroende och bemötande påverkas. Var kommer detta ifrån? Från en maktgalen och självgod elit för att trycka ner människor som ska veta sin plats i samhället och tjäna denna till en billig penning? Eller av vårt starka behov av att klassa in människor i bättre och sämre? Varför ska till exempel en undersköterska som jobbar med människor och lär sig massvis om människor ofta anses som sämre? För att de inte lärt sig dessa kunskaper och allt annat de lärt sig i livet inte har inbringats på en högskola? En högskola man ägnar 5% av tiden upp till 65 års ålder åt.

Utgår lite från att de flesta har en gymnasieutbildning.

Kan se andra vinklar på detta också, men jag tar det från detta perspektiv denna gång.
.
Citera
2016-10-26, 11:34
  #2
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Tror väldigt få delar din bild av verkligheten.
Citera
2016-10-26, 11:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Tror väldigt få delar din bild av verkligheten.


Vad bra!
Citera
2016-10-26, 12:00
  #4
Medlem
Så märkvärdigt är det väl inte med utbildning i Sverige, här kan ju alla plugga vidare. Brukar vara värre i andra länder.
Citera
2016-10-26, 12:35
  #5
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Så märkvärdigt är det väl inte med utbildning i Sverige, här kan ju alla plugga vidare. Brukar vara värre i andra länder.

Rent ekonomiskt lönar det sig inte i snitt att utbilda sig.

Sjuksköterska tappar i livsinkomst mot en gymnasiestudent.

Kunskapssamhället?
Citera
2016-10-26, 12:52
  #6
Medlem
Har man en utbildning så kommer man oftast även in på mer kvalificerade jobb, vilket gör att skillnaden mellan utbildade och icke-utbildade är större än de där 3-4 åren på högskola som du nämner.

Sedan håller jag inte med om att vi blir indoktrinerade med att välutbildade är något sorts högre väsen. I Sverige är allting i regel väldigt "jämställt" där man inte gör skillnad på människor. Utbildning har högre status i andra länder. Tvärtom så är det väldigt vanligt med akademikerförakt bland folk i Sverige.

Det är möjligt att man som icke-utbildad i Sverige upplever att man förväntas underkasta sig akademiker, men från mitt akademikerperspektiv så gör man ingen skillnad på akademiker och icke-akademiker ur någon sorts statussynpunkt. Däremot kan jag erkänna att jag ofta tycker att det är roligare att umgås med folk som har utbildat sig då den typen att människor tenderar att ha mer intressanta saker att diskutera, en liknande humor, vara trevligare, m.m.
Citera
2016-10-26, 12:53
  #7
Medlem
Vem ses som välutbildad efter endast 3-4 år, d.v.s efter kandidaten? Välutbildad i dagens samhälle är väl minimum master och över.
Citera
2016-10-26, 13:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muppliberal
Rent ekonomiskt lönar det sig inte i snitt att utbilda sig.

Sjuksköterska tappar i livsinkomst mot en gymnasiestudent.

Kunskapssamhället?

I snitt tror jag inte en SSK som börjar plugga direkt efter gymnasiet, förlorar på att utbilda sig då de har låg arbetslöshet och än mindre långstidsarbetslöshet; något som är vanligast efter gymnasietiden för icke högutbildade, så att studera tre år istället för att vara arbetslöshet lite till och från gör nog att dessa tjänar på det.

Sen så finns det ett stort mörkertal man skall ha med när man gör sådana jämförelser, folk som läser på komvux t ex borde ju i det här avseendet jämställas med arbetslösa även om dom per definition inte är arbetslösa.
Citera
2016-10-26, 13:04
  #9
Avstängd
Som sagt, i Sverige är det ingen större skillnad på högutbildade och lågutbildade, de har ungefär samma jobb och intelligens.
Citera
2016-10-26, 13:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
I snitt tror jag inte en SSK som börjar plugga direkt efter gymnasiet, förlorar på att utbilda sig då de har låg arbetslöshet och än mindre långstidsarbetslöshet; något som är vanligast efter gymnasietiden för icke högutbildade, så att studera tre år istället för att vara arbetslöshet lite till och från gör nog att dessa tjänar på det.

Sen så finns det ett stort mörkertal man skall ha med när man gör sådana jämförelser, folk som läser på komvux t ex borde ju i det här avseendet jämställas med arbetslösa även om dom per definition inte är arbetslösa.

Är sjuksköterskornas arbetslöshet mätt på samma sätt som de mäter ingenjörernas?
D.v.s (#beviljade ansökningar om a-kassa)/(#medlemmar i a-kassan). Betänkt att det inte är trivialt att kvalificera sig för a-kassa.
Citera
2016-10-26, 13:28
  #11
Medlem
Får gliringar från kompisar för min kandidat. Varför har jag länge undrat, känner de sig underlägsna? De har ingen anledning i så fall. De tjänar mer eller kanske några 1000-lappar mindre. Har säkert mindre ansvar/huvudvärk. Är du uska, läs inte till syrra för att få en titel.
Citera
2016-10-26, 13:33
  #12
Medlem
Får gliringar från kompisar för min kandidat. Varför har jag länge undrat, känner de sig underlägsna? De har ingen anledning i så fall. De tjänar mer eller kanske några 1000-lappar mindre. Har säkert mindre ansvar/huvudvärk. Uskor med mindervärdeskomplex kan förstöra stämningen på en hel avdelning är min erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback