Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-28, 11:57
  #13
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den vanligaste orsaken att du inte ser det du förväntar dig, är att företagsnätets AD-DNS inte är rätt uppsatt (saknar LAN/WAN zon) för IPv6 reverse lookup.

Det stämmer, det är en miljö som dumt nog kör DNS direkt från routern och utanför min kontroll så DNS-uppslagning kan tyvärr inte komma på tal.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Någon koppling mellan IPv4 och IPv6 finns inte på vanliga datorer. De använder normalt SLACC vilket innebär att de får en helt slumpvis vald v6-adress. (Edit: hostdelen är slumvis, självklart inte nät-prefixet)

Däremot så borde du kunna gå via mac-adressen för att få mappningen mha av Neighbor Discovery (v6) respektive arp-tabell (v4).

Lite krångligt sätt att lösa det på, men följande fungerade för mig:

Net sessions /list - listar IPV6 adresser som är connectade
netsh int ipv6 show neigh - mappar ipv6 till mac-adress
arp -a - mappar mac-address till ipv4

ping -a ipv4 - ger hostname på syndardatorn

Väldigt osmidigt och klumpigt sätt, men funkar i detta fall då det rör sig om en handfull datorer men inte riktigt optimalt.
Citera
2016-10-28, 14:04
  #14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217

Lite krångligt sätt att lösa det på, men följande fungerade för mig:

Net sessions /list - listar IPV6 adresser som är connectade
netsh int ipv6 show neigh - mappar ipv6 till mac-adress
arp -a - mappar mac-address till ipv4

ping -a ipv4 - ger hostname på syndardatorn

Väldigt osmidigt och klumpigt sätt, men funkar i detta fall då det rör sig om en handfull datorer men inte riktigt optimalt.

Ja det var typ så jag menade, men jag personligen hade t.ex kört dig för att få namnuppslag
Och det går ju faktiskt att skripta.
Citera
2016-10-28, 14:43
  #15
Medlem
Citat:
Ja det var typ så jag menade, men jag personligen hade t.ex kört dig för att få namnuppslag
Och det går ju faktiskt att skripta.

Jag föredrar också dig, men ett alternativ finns för dem som helst bara kör det som levereras med Windows administrationsverktyg:

nslookup -type=inaddr.arpa 8.8.8.8 8.8.4.4

Ta bort den sista adressen för att fråga klientens standarddns - t.ex i företagsLAN med AD och privata ip-adresser.
-type=ip6.arpa ger reverse-svar på IPv6-adresser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback