Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-25, 21:46
  #1
Medlem
christer-ulfbaages avatar
hallå där!

jag har rytmticks och sitter konstant och trummar på random material.
finns inget att trumma på så bara rullar det på uppe i pallet.
jag är medveten om att det ser utvecklingsstört ut.

jag har koll på miditrummor, men vore ball med något mycket mindre och enklare man kunde mata loss på.
jag har ett midiklaviatur men det funkar liksom inte att hålla på så.

så jag har sökt men inte riktigt hittat nån lösning på detta.

det ballaste vore ju om det fanns nån liten grej till telefonen som sparar midikoden för att sen kunna importeras i lämpligt program.

är det nån som har någon ide?
Citera
2016-10-26, 09:58
  #2
Medlem
PiusXIIIs avatar
Du har ju prylar som Alesis Samplepad Pro. Den är inte helt billig, men det finns förmodligen billigare varianter.

http://www.gear4music.se/sv/Keyboard...Nx4aAqEA8P8HAQ
Citera
2016-10-26, 17:35
  #3
Medlem
christer-ulfbaages avatar
tack!
absolut åt rätt håll.
nån som har koll på nått ännu mer "casual"?
jag kanske låter slö, men med den där så måste man ju slå på datorn/studion
när man fått en ide, och det tar liksom bort lite av spontaniteten för mig.
så skiter jag säkert att spela in det.

finns väl säkert touchbaserade appar, men då försvinner taktiliteten istället.

haha snacka om ilandsproblem :/
Citera
2016-10-27, 13:28
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
tack!
absolut åt rätt håll.
nån som har koll på nått ännu mer "casual"?
jag kanske låter slö, men med den där så måste man ju slå på datorn/studion
när man fått en ide, och det tar liksom bort lite av spontaniteten för mig.
så skiter jag säkert att spela in det.

finns väl säkert touchbaserade appar, men då försvinner taktiliteten istället.

haha snacka om ilandsproblem :/

Vilken telefon har du? Vilket operativsystem?
Citera
2016-10-27, 13:33
  #5
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Ingen aning om hur bra dessa typer av grejer är, men kanske värda att spana in.

https://www.aliexpress.com/item/7-Pa...691356138.html

Eller om det är mer av en pad controller du är ute efter så finns det ju sådana som är gjorda för att kopplas till telefon.
https://reverb.com/item/391280-ik-mu...android-mac-pc

Rent tekniskt borde man kunna koppla alla pad controllers till en telefon, men vet inte hur det är i praktiken. Ska ta och testa det ifall jag hittar rätt sladdar.
Citera
2016-10-27, 20:02
  #6
Medlem
Med en surfplatta, eller en dator med ritplatta, etc. kan du ladda lämplig trummaskin-app (typ MPC-sampler-stuk) och trumma loss. Då kan du lätt spara midi-data också.

Själv kör jag med Image-Line Slicex och knackar loss på tangentbord eller pekskärm.
Citera
2016-10-27, 22:26
  #7
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vilken telefon har du? Vilket operativsystem?

just nu har jag en vidrig samsung/galaxy/android tfn, men kommer gå tillbaka till iphone igen strax.

pc:ns OS är efter mycket slit XP.
detta då jag har en del m-audio grejjer som de vägrar släppa nya drivers till 👹
Citera
2016-10-27, 22:30
  #8
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ingen aning om hur bra dessa typer av grejer är, men kanske värda att spana in.

https://www.aliexpress.com/item/7-Pa...691356138.html

Eller om det är mer av en pad controller du är ute efter så finns det ju sådana som är gjorda för att kopplas till telefon.
https://reverb.com/item/391280-ik-mu...android-mac-pc

Rent tekniskt borde man kunna koppla alla pad controllers till en telefon, men vet inte hur det är i praktiken. Ska ta och testa det ifall jag hittar rätt sladdar.


tack!! det där är definitivt det jag letar efter! dvs reverb.com länken!
Citera
2016-10-27, 22:33
  #9
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Med en surfplatta, eller en dator med ritplatta, etc. kan du ladda lämplig trummaskin-app (typ MPC-sampler-stuk) och trumma loss. Då kan du lätt spara midi-data också.

Själv kör jag med Image-Line Slicex och knackar loss på tangentbord eller pekskärm.


absolut är det ett alternativ. men det där med knappar och ritplattor funkar inte för mig som sagt.
det måste finnas en taktilitet, alltså en kännsla vid anslaget. gärna med anslagskänslighet på 16delar eller så.
annars försvinner ju all dynamik
Citera
2016-10-27, 23:37
  #10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
tack!! det där är definitivt det jag letar efter! dvs reverb.com länken!

Som jag har förstått det så finns det mjukvara för midikontrollers till android, så frågan är antagligen ifall telefonens usb klarar av att ge el nog för en kontroller eller om man måste ha separat el.
Googlade lite snabbt och denna verkar i alla fall som denna funkar med flera program till android, men inte hundra på ifall man behöver en usb-hub med el eller om den klarar sig på el från telefonen (risken är väl att batteriet på telefonen går rätt snabbt ifall den drar el därifrån).
https://www.thomann.de/se/akai_lpd_8.htm
Klarar man sig med 8 pads så verkar ju den där behändig både när det gäller pris, storlek och funktioner.

Men det finns klar risk att du kommer uppleva en hel del latency med en midikontroller. Jag har inte testat hur de funkar med telefon men jag har svårt att tro att det skulle vara mindre latancy än med en dator med integrerat ljudkort.
En kompis som är trummis märkte en påtaglig latency med ett integrerat ljudkort som hanterade midisignalerna medan ett dedikerat ljudkort avsett för musikskapande inte hade det problemet.


Testa att ladda hem t.ex. Caustic (finns en demoversion) och koppla in din midiklaviatur och testa hur det funkar ifall du har en usb-to-go-sladd.
Citera
2016-10-28, 18:39
  #11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
wow existerar latencyproblem fortfarande?
(är inte särskilt uppdaterad på en 10-15 år )

men skulle ärligt talat kunna mata på på pads utan medhörning bara för att få ner midin.

behöver varken 16 eller 8 pads heller.
2 men gärna tre skulle lätt duga.

tack så mycket för svar
Citera
2016-10-28, 21:23
  #12
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
wow existerar latencyproblem fortfarande?
(är inte särskilt uppdaterad på en 10-15 år )

men skulle ärligt talat kunna mata på på pads utan medhörning bara för att få ner midin.

behöver varken 16 eller 8 pads heller.
2 men gärna tre skulle lätt duga.

tack så mycket för svar

Jag vet inte hur stora latencyproblemen är generellt. På en "gaminglaptop" som är 4-5 år så märker jag knappt något medan polaren som är trummis märker det direkt när jag kopplar in en pad controller.

Och jag misstänker att telefoner knappast har dedikerad hårdvara för midi, inte ens säker på att de har mjukvara för midi i operativssystemets ljudrutiner. Så jag gissar att man absolut skulle uppleva latency där.

I ditt fall spelar det kanske ingen roll. Dessvärre tror jag itne det finns någon liten och billig pad-grej som klarar av att spara midispår utan då måste man nog kolla på samplers och trummaskiner. De är ju minst sagt en bra bit dyrare.
Så antagligen smidigast med en liten pad-kontroller för midi i stil med den akai jag länkade tidigare eller denna https://www.thomann.de/se/korg_nanop...nopad_268274_0
och sen koppla till telefonen.

Tror dock att man behöver nån extra hårdvara för att koppla dem till en iphone, men har du en enhet du inte kommer använda till nåt när du byter till ios så är det kanske smidigt att tejpa fast en gammal androidtelefon på kontrollern och bara använda den för att spela in midi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback