Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-07, 18:22
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det är nog inte meningen att den ska bära en enorm kärnvapenladdning som antyds i länken, snarare en bärraket som är extra stor för att kunna bära med sig utrustning för att motverka det missilförsvar som USA bygger upp. En nödvändighet för att upprätthålla terrorbalansen.

haha inte illa. Sjukt namn på den också. Antar de NATOs namn? Men oavsett så har ja svårt å tro Ryssland skulle lägga den bomben i sverige. Sverige kommer behövas med sin infrastruktur vid ett tredje världskrig i Europa. Så då e de lite väl onödigt att spränga bort allt
Citera
2016-11-07, 20:01
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vad dom har sagt är att USA och NATO kan inte skydda Balterna mot ett Ryskt angrepp i nuläget.
Jaha?

Ryssland kan i nuläget inte skydda mexikanerna mot ett angrepp från USA.

Kina kan i nuläget inte skydda Danmark från ett svenskt angrepp.

Argentina kan i nuläget inte skydda Nya Zealand från ett australiskt angrepp.

Madagaskar kan i nuläget inte skydda Tonga från ett samoanskt angrepp.

Grönland kan i nuläget inte skydda Paraguay från ett brasilianskt angrepp.

Saudiarabien kan i nuläget inte skydda Botswana från ett sydafrikanskt angrepp.
Citera
2016-11-07, 20:26
  #243
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jaha?

Ryssland kan i nuläget inte skydda mexikanerna mot ett angrepp från USA.

Kina kan i nuläget inte skydda Danmark från ett svenskt angrepp.

Argentina kan i nuläget inte skydda Nya Zealand från ett australiskt angrepp.

Madagaskar kan i nuläget inte skydda Tonga från ett samoanskt angrepp.

Grönland kan i nuläget inte skydda Paraguay från ett brasilianskt angrepp.

Saudiarabien kan i nuläget inte skydda Botswana från ett sydafrikanskt angrepp.

Slutat tramsa nu, hört talas om artikel fem?
Citera
2016-11-08, 04:56
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Slutat tramsa nu, hört talas om artikel fem?
Jovisst. Den innebär i praktiken att USA flyttat fram sin gräns till en linje strax öster om Narva. Och det är väl okej, om det nu är vad balterna vill. Dee görs såklart vad de vill med sitt territorium. Men varför komma och gnälla över att Ryssland vidtar åtgärder för att skydda sig? Skulle USA inte göra detsamma ifall Mexico och Kanada ingick en militärpakt med Ryssland eller Kina?
Citera
2016-11-08, 17:17
  #245
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jovisst. Den innebär i praktiken att USA flyttat fram sin gräns till en linje strax öster om Narva. Och det är väl okej, om det nu är vad balterna vill. Dee görs såklart vad de vill med sitt territorium. Men varför komma och gnälla över att Ryssland vidtar åtgärder för att skydda sig? Skulle USA inte göra detsamma ifall Mexico och Kanada ingick en militärpakt med Ryssland eller Kina?


Nu verkar du ha svårt med läsförståelsen, var gnäller jag över att Ryssland vidtar åtgärder för att skydda sig? I övrigt är dom aktuella fartygen inte direkt defensiva om man säger så.
Citera
2016-11-08, 19:41
  #246
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Nu verkar du ha svårt med läsförståelsen, var gnäller jag över att Ryssland vidtar åtgärder för att skydda sig? I övrigt är dom aktuella fartygen inte direkt defensiva om man säger så.
Varför oroa sig?

Gör som jag och känn tryggheten att Ryssland är nära

På sjuttiotalet hette det att Vietnam är nära och dom lyckades till slut mota bort jänkarna som borde vara det bästa för oss nu så vi får leva ifred och inte bli ett slagfält eller ett nytt Hiroshima

En av presidentkandidaterna uppfattar folkviljan helt rätt i det här och det är bara att hoppas att han vinner i kväll
Citera
2016-11-20, 07:17
  #247
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag måste säga att det svenska försvaret är bra på att kontra rysk aktivitet. Nu har man hämtat tillbaka ett tidigare nedlagt mobilt system för att kunna avfyra svenska tunga sjömålsrobotar ifrån bl.a. museer. Systemet i sig är helt ok. Dock har man inte ännu kopplat in det tillhörande radarsystemet som också är helt ok. Så det hela är, än så länge, lite sårbart då man måste förlita sig på fasta radarstationer.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kus...svara-gotland/

Nu vill vissa låna 35 miljarder kronor bara för att komma tillrätta med den värsta materieleftersläpningen inom försvaret.

http://omni.se/oppositionspartier-op...svaret/a/8MJ4A

ÖB varnar för rysk militär uppbyggnad de närmaste åren och önskar ökade försvarsutgifter. Försvarsministern är helt med på notera.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ob-...maste-starkas/


Kränkningar av Sveriges luftrum har ökat, dock inte vad gäller Ryssland:

http://tt.omni.se/4749717ed8cc3ee4a8...59bcea9e1d8798
Citera
2016-11-20, 10:24
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kränkningar av Sveriges luftrum har ökat, dock inte vad gäller Ryssland:

http://tt.omni.se/4749717ed8cc3ee4a8...59bcea9e1d8798
NATO stod för 11 av de totalt 12 kränkningarna, Ryssland stod för 1 kränkning. Alltså är det Ryssland som är "hotfullt".

Citera
2016-11-20, 23:34
  #249
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
NATO stod för 11 av de totalt 12 kränkningarna, Ryssland stod för 1 kränkning. Alltså är det Ryssland som är "hotfullt".


y? och det hävdade jag alltså i inlägget?

Som du föredrog att inte uppmärksamma var att jag just uppmärksammade att Ryssland inte utmärkt sig på ett negativt sätt.

Märkligt att du inte då berömmer mig för min opartiskhet och försök till allsidighet.

Det är ju inte så att jag önskar mig ett agressivt Ryssland. Jag skulle vilja att den säkerhetspolitiska situationen var som innan 2008.
Citera
2016-11-21, 13:16
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
y? och det hävdade jag alltså i inlägget?

Som du föredrog att inte uppmärksamma var att jag just uppmärksammade att Ryssland inte utmärkt sig på ett negativt sätt.

Märkligt att du inte då berömmer mig för min opartiskhet och försök till allsidighet.
Du behöver ju inte ta åt dig av allting, lilla prinsessan på ärten. Allt handlar inte om dig. Min sarkasm var riktad mot Rysslandsfobiker i största allmänhet. Den som ser nyktert och rationellt på situationen behöver inte känna sig träffad.
Citera
2016-11-21, 15:13
  #251
Medlem
Volvo242DLs avatar
Det typiska är att det alltid är väst-Nato-USA som börjar den här militära upptrappningen, har dom inget ansvar?

Ryssland svarar alltid defensivt på aggressionerna och det är ju bara fullt förståeligt.

Heja Ryssland! Precis så ska det gå till för att vinna sympatier
Citera
2016-11-23, 12:20
  #252
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Det typiska är att det alltid är väst-Nato-USA som börjar den här militära upptrappningen, har dom inget ansvar?

Ryssland svarar alltid defensivt på aggressionerna och det är ju bara fullt förståeligt.

Heja Ryssland! Precis så ska det gå till för att vinna sympatier

Fakta visar annorlunda. Inte ens den ryska invasionen av Georgien föranledde någon upprustning och ökad övningsverksamhet ifrån NATO:s sida. I samband med den ockupationen och annekteringen av Krim höll Ryssland flera militärövningar, (varav en i Svarta havet och en stor i Östersjöområdet). Sedan har det fortsatt. Ryssland har, konsekvent haft större övningar än NATO. Ryssland har bluffat med de antal som är med i övningarna eller haft stora beredskapsövningar. Den sista kan ha omfattat många miljoner man, då reservister också inkallades. Man övade kärnvapenkrig.

Men nu skall alltså Ryssland kraftigt minska sina militärutgifter. Vi får se om detta återspeglas i övningsverksamheten. Pengarna i reservfonden tar slut och man tvingas också dra ned på sjukvård och skola.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2016-11-23 kl. 12:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback