Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-25, 19:58
  #1
Medlem
Vi ska till Costa Rica i december. Tyvärr bara en resa på 9 dagar. Vad ska man satsa på? Atlantsidan eller Stilla havet? Vilka nationalparker? Vi vill inte stressa runt utan även hinna med att ta det lugnt ett par dagar på någon strand också. Är det en bra idé att hyra bil eller är vägarna för dåliga?
A & M
Citera
2016-10-25, 21:52
  #2
Medlem
Skulle nog rekommendera att ni hyr bil, helt ok vägar. Både Atlantkusten och Stilla havet har sin charm och så finns det ju en del att se i höglandet som huvudstaden, nationalparker, vulkaner osv.
Citera
2016-10-26, 22:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Skulle nog rekommendera att ni hyr bil, helt ok vägar. Både Atlantkusten och Stilla havet har sin charm och så finns det ju en del att se i höglandet som huvudstaden, nationalparker, vulkaner osv.

agreed
Citera
2016-10-27, 12:04
  #4
Medlem
mohnomishes avatar
Jag vet att jag skrivit om att köra i Costa Rica i någon gammal tråd men orkar inte leta fram den nu. Vår familj hade hyrbil i två veckor när vi var där 2010, och det gick hur bra som helst att köra själv. Vägnätet var generellt bra i de delar av landet vi besökte (med ett undantag, se nedan). Dock är det oftast enfiligt även på huvudvägarna, vilket leder till att det inte krävs så mycket för att det ska bli köer.

Tycker absolut att ni ska åka till den aktiva vulkanen Arenal. Runt centralorten La Fortuna finns det massor av boenden i olika prisklasser. Finns också mycket aktiviteter däromkring... heta källor, ziplines, canopy walks, mm.

Därifrån körde vi upp till nationalparken Monteverde med sin berömda "cloud forest". Dessa vägar var bland de mest usla jag någonsin stött på. Hörde av någon att de medvetet låter bli att reparera dem för att undvika massturism dit upp. Det var förvisso väldigt vacker natur där, men hade nog inte valt att köra dit om jag vetat i förväg exakt hur påfrestande det skulle vara.

Vi hängde sen på stranden på Stillahavssidan. Kan alltså inte uttala mig av egen erfarenhet om Atlantkusten, men som sades ovan lär den ha sin charm också.
Citera
2016-10-27, 23:17
  #5
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Vi hängde sen på stranden på Stillahavssidan. Kan alltså inte uttala mig av egen erfarenhet om Atlantkusten, men som sades ovan lär den ha sin charm också.
Själv kan jag inte uttala mig om Stillahavssidan, men jag håller med om Arenal - och Monteverde är väl värt ett besök. Jag tyckte inte vägnätet var illa, men då reste jag också runt i mer eller mindre hela Centralamerika, så Costa Ricas vägar var i allmänhet bland de bästa.
Citera
2016-10-29, 19:46
  #6
Medlem
Och några dagar vid havet. Var?
Några förslag?
Citera
2016-10-29, 20:20
  #7
Medlem
Besökte Arenal och och badade i de varma källorna där 2007. Var en otrolig känsla att på natten sitta utanför hotellrummet och se på lavan och höra vulkanen. Men jag tycker mig ha läst att utbrottet upphörde hösten 2010. Om detta nu stämmer så vet inte jag om jag skulle rekommendera en tur dit om nu resan är så kort som nio dagar.
Citera
2016-10-31, 15:54
  #8
Medlem
Varit i Costa Rica 2-3 ggr, rekommenderar det starkt men är bra trött på huvudstaden San José som är ganska meningslös enligt mig, där behöver ni inte spendera någon tid alls om ni är där i 9 dagar.


Besökte surforterna på Stilla Havssidan med Mal Pais, Montezuma, Santa Teresa etc vilket är trevligt, vet inte om ni surfar eller inte men 3-4 dagar där är ganska slappt. Karibiensidan besökte jag Puerto Viejo vilket är ganska snarlikt tidigare nämnda orter, även Turtuguero och dess nationalpark är vackert.

La Fortuna, arenal och forsränning etc rekommenderas med. Hade jag varit er hade jag valt en kust (förmodligen Stilla havs) samt naturlivet runt Monteverde och La Fortuna etc lite mer centralt. Vägarna är ganska okej om jag minns rätt, ej hyrt bil dock. Hyrde moped vilket jag alltid tycker är härligt, värt att lägga en heldag och bränna omkring längs med kusten och bergen med go musik, hinner man se en hel del.
Citera
2016-10-31, 16:49
  #9
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N-man
Och några dagar vid havet. Var?

Vi var en knapp vecka på Samara Beach, ungefär halvvägs ner på Nicoya-halvön. Gillade verkligen det... inga snabbmatsställen eller vräkiga kedjehotell, utan allt var rätt småskaligt med strandbarer, trevliga restauranger och familjedrivna hotell. (Iofs kan det ha förändrats sen vi var där). Det går att surfa där men det var inga värstingvågor vilket passade oss bra som reste med småbarn.

Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Besökte Arenal och och badade i de varma källorna där 2007. Var en otrolig känsla att på natten sitta utanför hotellrummet och se på lavan och höra vulkanen. Men jag tycker mig ha läst att utbrottet upphörde hösten 2010. Om detta nu stämmer så vet inte jag om jag skulle rekommendera en tur dit om nu resan är så kort som nio dagar.

Ja jävlar, du har rätt. Googlade lite och vulkanen somnade verkligen hösten 2010. Tur för oss då som var där samma sommar. Som du säger, det var grymt att sitta på sin hotellterrass och se rökpelaren och ibland små lavaströmmar rinna längs sluttningarna, och höra mullret. Barnen var lite skraja i början. Det finns som jag nämnde mycket aktiviteter att göra däromkring, men Arenal mister ju nu en hel del av sin attraktion.
Citera
2016-12-01, 12:09
  #10
Medlem
Var knappt tre veckor i Costa Rica förra vintern. Som någon skrev innan, skippa huvudstaden.

Karibiska sidan är väldigt frodig och grön med all regnskog. Hög luftfuktighet, kakao- och bananodlingar överallt. Mycket rikt djurliv. Mer gästvänligt och uppsluppet än västra sidan.

Stillahavssidan var väldigt torr och bitvis sönderbränd men mer badvänligt hav. Playa Grande och Tamarindo på norra Nicoyahalvön är varandras motsatser. Playa Grande är stor, lugn och nästan öde. Tamarindo är liten, högljud och full med turister. Playa Grande är även en nationalpark, elektriskt ljus är förbjudet för att skydda utrotningshotade sköldpaddor som lägger sina ägg på stranden.

Gillar man att surfa och umgås med andra svenskar är det Santa Teresa man ska åka till.

Mest badvänliga stranden om man har små barn med är Tambor på södra Nicoyahalvön. Inga strömmar och små vågor. Rätt tid på året kan man se val här då de går in i bukten för att föda.

Monteverde var vackert men alldeles för turistigt för min smak. Likaså vulkanen Poas. Vulkanen Barva är svårare att ta sig till men man slipper turisthorderna.

Med bara 9 dagar hade jag valt en av kusterna. Det är inga problem att köra bil i Costa Rica men en sträcka som tar en timme hemma kan lätt ta tre timmar där. Ett uttryck som är väldigt vanligt i Costa Rica är "Pura Vida". Direkt översatt betyder det "rent liv" men har i själva verket många betydelser som "njut av livet", "ta det lugnt", "lev här och nu" och så vidare. Används vanligen som hälsningsfras. Pura Vida är inte bara ett talesätt utan ett sätt att leva, vilket bland annat märks i trafiken, ingen brådska där inte.
Citera
2017-01-29, 14:10
  #11
Medlem
Itons avatar
Hur var folket? Bemöter de turisterna väl? Rent generellt; är det mycket turism i landet?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2775460

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback