Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-25, 15:35
  #1
Medlem
Greateds avatar
Hur är det möjligt att jag får upp dessa 'känner du xx' på facebook som jag endast har haft kontakt med över telefon, eller möjligtvis träffats någon enstaka gång för länge sedan utan att ha några gemensamma vänner?

Jag blir nästan lite kusrädd här när jag får upp rekommendationer på folk, fastän jag aldrig sökt på deras namn utan som sagt endast kontakt via telefonen. Så hur kommer detta sig, är det apparna (truecaller och truemessenger ser mest skyldiga ut) jag använder som säljer informationen till facebook (som är kopplat till mitt mobilnummer) eller hur går det till?
Citera
2016-10-25, 15:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Hur är det möjligt att jag får upp dessa 'känner du xx' på facebook som jag endast har haft kontakt med över telefon, eller möjligtvis träffats någon enstaka gång för länge sedan utan att ha några gemensamma vänner?

Jag blir nästan lite kusrädd här när jag får upp rekommendationer på folk, fastän jag aldrig sökt på deras namn utan som sagt endast kontakt via telefonen. Så hur kommer detta sig, är det apparna (truecaller och truemessenger ser mest skyldiga ut) jag använder som säljer informationen till facebook (som är kopplat till mitt mobilnummer) eller hur går det till?

Tillstånd att kolla din kontaktlista har många appar. Sen är det säkert appar som har fuffens för sig och säljer info med.
Citera
2016-10-25, 15:55
  #3
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Tillstånd att kolla din kontaktlista har många appar. Sen är det säkert appar som har fuffens för sig och säljer info med.

Handlar inte om kontaktlista i detta fall, detta handlar om personer som jag har haft kontakt med via sms eller telefon som jag INTE har lagt till i kontakter.

Var väl mest intresserad hur detta kan ske?
Citera
2016-10-25, 16:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Handlar inte om kontaktlista i detta fall, detta handlar om personer som jag har haft kontakt med via sms eller telefon som jag INTE har lagt till i kontakter.

Var väl mest intresserad hur detta kan ske?

Säker på att det inte är dina vänners kontakter?

Ganska fult om Truecaller som egentligen ska skydda mot sådana här typer av saker säljer vidare.
Citera
2016-10-25, 17:40
  #5
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Säker på att det inte är dina vänners kontakter?

Ganska fult om Truecaller som egentligen ska skydda mot sådana här typer av saker säljer vidare.

Helt hundra på det, men det lutar åt att truecaller är boven om nu inte samsung själva säljer information men det låter långsökt och olagligt.
Citera
2016-10-31, 20:37
  #6
Medlem
BiggusDs avatar
Facebook har tillgång till din telefon app, i samma app finns samtalslistan. Det är lika enkelt att hämta information från SMS appen.

Vad har du för märke på telefonen?
Citera
2016-11-22, 10:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Säker på att det inte är dina vänners kontakter?

Ganska fult om Truecaller som egentligen ska skydda mot sådana här typer av saker säljer vidare.

Och hur trodde du nu att de försörjer sig utan att ta betalt i kronor?
Personerna bakom Truecaller verkar dessutom allt annat en trevliga, läste en intervju.

There ain't no such thing as a free lunch. Detsamma gäller många andra apps.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback