Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-10-29, 01:46
  #85
Medlem
Har inget med intelligens att göra, snarare uppfostran.
Citera
2016-10-29, 03:02
  #86
Medlem
Bara för man är intelligent behöver man inte vara rik eller sparsam. Ta Stu Unger till exempel. Men sen tror jag aldrig man kan spara om man är helt fucked i huet.
Citera
2016-10-29, 03:07
  #87
Medlem
VonFanderblads avatar
Der finns nog andra personlighetsdrag och karaktäristika som är mer avgörande för sparsamhet än intelligens.
Citera
2016-10-29, 09:38
  #88
Medlem
Vi kan ju inte förneka att Bernie Madoff var intelligent
men han var ju inte sparsam - tråden kan ju i princip låsas nu
Citera
2016-10-29, 10:08
  #89
Medlem
kottedelakottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luftvatten
Tycker nig se ett ganska tydligt mönster här. Idioter som helt saknar konsekvenstänk och förmågan att tänka i flera steg drivs bara av nästa konsumtionskick. Nya bilar och resor tror de ska imponera på folk.
Här pratar jag alltså inte om förmågan att skaffa pengar utan att behålla den.

Man gjorde sån experiment:

Citat:
The Stanford marshmallow experiment was a series of studies on delayed gratification in the late 1960s and early 1970s led by psychologist Walter Mischel, then a professor at Stanford University. In these studies, a child was offered a choice between one small reward provided immediately or two small rewards (i.e., a larger later reward) if they waited for a short period, approximately 15 minutes, during which the tester left the room and then returned. (The reward was sometimes a marshmallow, but often a cookie or a pretzel.) In follow-up studies, the researchers found that children who were able to wait longer for the preferred rewards tended to have better life outcomes, as measured by SAT scores, educational attainment, body mass index (BMI), and other life measures.

Så det vissar att kunna tänka om framtiden och vänta, inte vara impulsiv betyder jättemycket.
Citera
2016-10-29, 10:20
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Ja den Röde Hotelldirektören i västsverige som t o m upplåter bostäder
till TiggeROM - om jag inte missminner mig.

Nu hör det till saken att Lenin-diggarens pengar är ärvda
Du svarade Ja, är denne arvinge "många"?
Citera
2016-10-29, 11:42
  #91
Medlem
Arnoldt101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Der finns nog andra personlighetsdrag och karaktäristika som är mer avgörande för sparsamhet än intelligens.

Håller helt med dig, skulle snarare säga att kultur, uppfostran och utbildning är mkt mer avgörande. Intresse likaså. Om man är totalt ointresserad av samhälle och ekonomi i synnerhet så är troligtvis graden av sparande lägre.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback