Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-26, 20:23
  #13
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkzes
Även tips och synpunkter på am mottages tacksamt.

Sako Deerhead 140gr för allt som behöver expanderande och Norma Jaktmatch HM eller Lapuas 120(123?)gr Scenar-L för topp och räv om du vill ha köpesmällar.

Laddar du själv är väl 130 gr TSX/TTSX och, i princip*, full hylsa med N540/N550 (beroende på piplängd) ett ypperligt val för allt som behöver dö (även om det definitivt inte är att rekommendera för toppfågel ). Samma krut och Scenar-L gör dock processen kort med såväl orre som tjäder.

--
*Sannolikt kommer laddstegen att hamna där nånstans. Man ska dock som alltid backa av 15% från maxladdning enligt tabell och stega uppåt.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-10-26 kl. 20:31.
Citera
2016-10-26, 23:16
  #14
Medlem
IMBILDENs avatar
Finns det egentligen några "dåliga" vapen när vi snackar cylinderrepeter 6,5x55? tycker det mest verkar handla om tycke och smak. Kanske är kolvens utformning, att den passar skytten, det som är det viktigaste när man letar begagnad bössa.

Vad anser församlingen om Varberger/Lakelander bössorna?
Citera
2016-10-26, 23:59
  #15
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns det egentligen några "dåliga" vapen när vi snackar cylinderrepeter 6,5x55? tycker det mest verkar handla om tycke och smak. Kanske är kolvens utformning, att den passar skytten, det som är det viktigaste när man letar begagnad bössa.
Njae.
Lite väl mycket av en förenkling.

Men, det beror ju naturligtvis på vad man ska använda vapnet till.

Nöjer man sig med snusdosor på älgbanan så stämmer det väl i princip (utöver då att matningen är bra, att trycket är bra och slutstyckesgången är smidig). Ska man använda bössan till toppfågel (= snusdosa på 300) krävs ju, som bekant, en smula mer än att kolven passar skytten.

Men en studsare i 6,5x55 har lång piplivslängd, så sannolikheten för att man ska råka på ett ex med stekt pipa är väl inte jättestor.

Det är ju dock intressant att du implicerar att beggade studsare i 6,5x55 skulle skilja sig från studsare av andra kalibrar...
Citat:
Vad anser församlingen om Varberger/Lakelander bössorna?
Inte den blekaste. Jag håller mig till Tikka och SAKO - finns liksom ingen anledning att leta efter något annat...

Har det blivit några 'headshots' på älgar än?


__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-10-27 kl. 00:05.
Citera
2016-10-27, 00:09
  #16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Njae.
Lite väl mycket av en förenkling.

Men, det beror ju naturligtvis på vad man ska använda vapnet till.

Nöjer man sig med snusdosor på älgbanan så stämmer det väl i princip (utöver då att matningen är bra, att trycket är bra och slutstyckesgången är smidig). Ska man använda bössan till toppfågel (= snusdosa på 300) krävs ju, som bekant, en smula mer än att kolven passar skytten.

Det är ju dock intressant att du implicerar att beggade studsare i 6,5x55 skulle skilja sig från studsare av andra kalibrar...

Inte den blekaste. Jag håller mig till Tikka och SAKO - finns liksom ingen anledning att leta efter något annat...

Har det blivit några 'headshots' på älgar än?



Tja, så länge man inte prövat allt får man förlita sig på hörsägen. Hört mycket skit om Tikka-bössorna, men du tycker de är någorlunda ok då? Skulle va kul att pröva någon gång. Sauer däremot hör jag aldrig något skit om. Är de bättre?

Själv kommer jag nog ändå bäst överens med mina halvauto. Har dessvärre inte fått möjligheten att fälla någon älg ännu, men det kommer väl. Ska det skjutas snusdosor på 300 meter måste det väl vara bättre med ett långhållsgevär?
Citera
2016-10-27, 00:57
  #17
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tja, så länge man inte prövat allt får man förlita sig på hörsägen. Hört mycket skit om Tikka-bössorna, men du tycker de är någorlunda ok då? Skulle va kul att pröva någon gång. Sauer däremot hör jag aldrig något skit om. Är de bättre?
Sauer är bra, ja. Speciellt gillar jag trycket och snabbinställningarna på 404:an.

Prisvärda? Måhända mer diskutabelt. Kanske om man behöver en pipbytare.

Sen beror det ju på vilka Tikkor man diskuterar. En M65 Connie, utan en tillstymmelse av plast, med korrekt trimmat trycke och fräsch pipa kommer sannolikt att spöa skiten ur det mesta som produceras idag. Två klackar så den lämpar sig ypperligt till AI-konvertering om så önskas. En bäddning på det, och man har en <1MoA-bössa, vilket väl är helt ok för 5kkr-isch.

En M65 med ny LW-matchpipa i en GRS-kolv hamnar någonstans runt 15-20kkr lite beroende på om man är kapabel att pelarbädda den själv och om man vill ha den blueprintad (nu pratar vi 1/4 MoA-rigg).

En samtida T3:a är ett ypperligt utgångsmaterial till ett bra bygge - men man får slänga kolven och rekylklacken och därefter pelarbädda den i en vettig kolv. Men även så hamnar man ju under 20kkr vilket ju är ungefär vad man får räkna på som minimum för en vettig rigg (optiken exkluderad, vilken sticker iväg med något mer än bössan). Sannolikt kommer även det systemet prestera <1/4 MoA. Min gör det iaf.

Men, för att konkret svara på din fråga - ja, jag är synnerligen nöjd med mina 3 vapen från Tikka (M65/M70/T3). Samt de övriga jag skjutit med. Så är även mina bekanta som skjuter Tikka.

Jag är ju åandra sidan även väldigt nöjd med mina 4 vapen från SAKO (Quad, AI, AII, S75).

Citat:
Själv kommer jag nog ändå bäst överens med mina halvauto. Har dessvärre inte fått möjligheten att fälla någon älg ännu, men det kommer väl.
Har du löst ditt första statliga jaktkort än då?


Citat:
Ska det skjutas snusdosor på 300 meter måste det väl vara bättre med ett långhållsgevär?
Vad är ett korthållsgevär? En halvottomat? En klass 3-studsare?

Man ska ju kunna knata med vapnet i misärterräng dagin & dag ut (om man alltså jagar seriöst*), och då har ju en TRG-22/MSR/STR** onekligen sina avigsidor.

Samtliga av mina studsare skjuter 1/4-1/8 MoA, vilket väl torde kvala in som 'långhållsgevär' (klass 3/4 undantagna - då droppen/avdriften faktiskt blir överdjävla jobbig på 150+).

Nu frågade ju TS specifikt efter ett vapen som skulle kunna funka för bock och topp, och då är det ju den nivån som krävs.

--
*är väl en definitionsfråga - men går man med hund, 15 heldagar i sträck, i grinig terräng - ja, då spelar vapnets vikt en viss roll. Så även om man skidar yopp. Eller smyger på bock.

Nöjer man sig med att leka älgbana ett par ggr om året och därefter sitter hemma och putsar på vapnen samt står på älg-/grispass och smatterplinkar några dagar så spelar nog vapnets vikt och träffbilder mindre roll. Då är det ju viktigare att det ser häftigt ut och låter mycket...

**pröva att skida i minus 20 under leijsamma förhållanden, djupsnö, och rejält motlut med en fulllång STR på ryggen så kommer du att förstå vad jag menar...

--
On that note - då jag ska ut och jaga (dag #25/femte dagen i sträck) om 8 timmar får jag nog gå & knyta mig nu.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-10-27 kl. 01:06.
Citera
2016-10-27, 09:20
  #18
Medlem
IMBILDENs avatar
Statliga jaktkortet är löst ja.

Vad som är korthåll, medelhåll och långhåll är förstås en definitionsfråga.

En hundförarbössa skulle jag nog kalla för korthållsbössa. Tror över lag inte heller att det jagas på så långa håll med kaliber 22 rent generellt. Så vad är då en långhållsbössa?
En TRG eller RPR-rifle skulle jag nog vilja kalla för långhållsbössa. Den senare saluförs ju under "1600 yards - enough said" och det får väl betraktas som skapligt långt?

"Nöjer man sig med att leka älgbana ett par ggr om året och därefter sitter hemma och putsar på vapnen samt står på älg-/grispass och smatterplinkar några dagar så spelar nog vapnets vikt och träffbilder mindre roll. "

Lägger man till lite drevjakt torde ovanstående gälla 99% av Sveriges jägarkår skulle jag säga. Om man bortser från hagelskyttet då.
Citera
2016-10-27, 10:14
  #19
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Statliga jaktkortet är löst ja.

Vad som är korthåll, medelhåll och långhåll är förstås en definitionsfråga.
Eh, ja. Det mesta är ju det.
Citat:

En hundförarbössa skulle jag nog kalla för korthållsbössa.
Beror ju lite på hur man bygger den. Min hunn-klass 1 används framgångsrikt för tätplaceringar i jaktfält. Förvisso med ett annat riktmedel än jag normalt brukar om jag går in på ståndskall efter älg och gris.
Citat:
Tror över lag inte heller att det jagas på så långa håll med kaliber 22 rent generellt.
.222, .223, .22-250 mfl är ypperliga val för fågeljakt och råbock på 200+. Under 150 är de två sistnämnda lite väl stygga mot fågeln. De är även ganska poppis vid rävvak/rävlock och bäverjakt.

6PPC och 6BR är iofs bättre.
Citat:
Så vad är då en långhållsbössa?
En TRG eller RPR-rifle skulle jag nog vilja kalla för långhållsbössa. Den senare saluförs ju under "1600 yards - enough said" och det får väl betraktas som skapligt långt?
Jo, och samtidigt inte något jag, personligen, skulle vilja släpa på under bockpürsch eller toppjakt.

Vilket ju faktiskt var de användningsområden TS frågade om...
Citat:


"Nöjer man sig med att leka älgbana ett par ggr om året och därefter sitter hemma och putsar på vapnen samt står på älg-/grispass och smatterplinkar några dagar så spelar nog vapnets vikt och träffbilder mindre roll. "

Lägger man till lite drevjakt torde ovanstående gälla 99% av Sveriges jägarkår skulle jag säga. Om man bortser från hagelskyttet då.

Grispass är väl i allra högsta grad drevjakt? Så även mycket av älgjakten (även om spetsarna inte driver med skall, driver de ju djuren genom skyttekedjan).

Du gör dock misstaget att generalisera utifrån livsstilsjakt i storstadsregionerna och applicera detsamma på de nordliga 2/3:e-delarna av landet.

Återigen:
TS frågade om vapen kapabla till och lämpliga för bock och topp.
Inte om vapen för korthållsskytte.
Inte heller om mil-specade prickskyttevapen.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-10-27 kl. 10:28.
Citera
2016-10-27, 11:36
  #20
Medlem
https://www.blocket.se/goteborg/Sako...9.htm?ca=2&w=1

Bara att slå till TS
Citera
2016-10-27, 13:21
  #21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Eh, ja. Det mesta är ju det.



.222, .223, .22-250 mfl är ypperliga val för fågeljakt och råbock på 200+. Under 150 är de två sistnämnda lite väl stygga mot fågeln. De är även ganska poppis vid rävvak/rävlock och bäverjakt.

6PPC och 6BR är iofs bättre.

Jo, och samtidigt inte något jag, personligen, skulle vilja släpa på under bockpürsch eller toppjakt.

Vilket ju faktiskt var de användningsområden TS frågade om...


Grispass är väl i allra högsta grad drevjakt? Så även mycket av älgjakten (även om spetsarna inte driver med skall, driver de ju djuren genom skyttekedjan).

Du gör dock misstaget att generalisera utifrån livsstilsjakt i storstadsregionerna och applicera detsamma på de nordliga 2/3:e-delarna av landet.

Återigen:
TS frågade om vapen kapabla till och lämpliga för bock och topp.
Inte om vapen för korthållsskytte.
Inte heller om mil-specade prickskyttevapen.


Jo, men nu skrev jag ju kaliber 22. Inte kaliber 222 eller 223...- det är ju inte RIKTIGT samma sak eller hur?
Vidare frågade ju TS specifikt om vapen i kaliber 6,5x55.
Vad gäller lämplighet beträffande vapnets vikt tror jag alla att vi har lite olika förutsättningar. En RPR i kaliber 6,5 väger ungefär 4,7 kg utan optik. Det är möjligt att du tycker att är något alldeles fruktansvärt tungt, men tror nog att många kan stå ut med det.
Citera
2016-10-27, 17:38
  #22
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, men nu skrev jag ju kaliber 22. Inte kaliber 222 eller 223...- det är ju inte RIKTIGT samma sak eller hur?
Jo, du skrev kaliber 22, du skrev inte .22lr eller 5,7x19...

Samtliga är ju .22-kalibriga.

Och, att .22lr inte är vettigt för långhållskytte är väl tämligen uppenbart?
Citat:
Vidare frågade ju TS specifikt om vapen i kaliber 6,5x55.
Vad gäller lämplighet beträffande vapnets vikt tror jag alla att vi har lite olika förutsättningar. En RPR i kaliber 6,5 väger ungefär 4,7 kg utan optik. Det är möjligt att du tycker att är något alldeles fruktansvärt tungt, men tror nog att många kan stå ut med det.

Du tog jägarexamen i vintras?

Har du ens varit på någon jakt än (seriöst ställd fråga)?

Pröva att jaga rörligt en heldag med ett vapen som loggar 4,7 utan optik och återkom sedan...

Du kan även testa att skjuta stående fritt med sagda 4,7-kilosrigg och testa hur det känns.

Citat:
Ursprungligen postat av Karlstadkille
https://www.blocket.se/goteborg/Sako...9.htm?ca=2&w=1

Bara att slå till TS
Jo ett ypperligt pris. Gluggen kan man ju med fördel låtas bli.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-10-27 kl. 17:41.
Citera
2016-10-27, 17:52
  #23
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns det egentligen några "dåliga" vapen när vi snackar cylinderrepeter 6,5x55? tycker det mest verkar handla om tycke och smak. Kanske är kolvens utformning, att den passar skytten, det som är det viktigaste när man letar begagnad bössa.

Vad anser församlingen om Varberger/Lakelander bössorna?
Det är definitivt skillnad på cylinderrepetrar, kanske inte lika stor skillnad som hos halvautomater med definitivt inget att ignorera.

Nya studsare kan ha en grupp som endast är någon millimeter bred på 100 meters avstånd men det finns även nya studsare som ger grupper på flera centimeter på samma avstånd. De flesta studsare klarar dock av att träffa inom en snusdosa på det avståndet även om tillverkaren snålar på kvalitén.

Sen gör ju stålet skillnad, en riktigt billig pipa gjord av uselt stål kanske bara håller några hundra skott innan du börjar märka att grupperna öppnar upp sig medans en pipa av fint stål kan hålla livet ut (beroende på hur mycket du skjuter, pumpar du ut 10 000 skott per år kan du ju räkna med att få byta pipa ett par gånger).

Sen har vi slutstyckesgången. En bra studsare ger dig snabba andra skott medans en dåligt byggd studsare kan vara ett helvete att använda i snabba situationer. Här i Sverige med våra täta skogar är en bra slutstyckesgång väldigt viktig.

Vill du ha plast/syntetstock så blir skillnaden ännu större. Många budgetbössor med syntetstock är väldigt sladdriga vilket kan göra att de flexar om du kramar om bössan för hårt vid skott eller vidrör pipan vilket båda kan ge ändrad träffbild.

Sen är magasinet ett stort problem för många sämre bössor, ploppar inte skotten upp ordentligt går det inte att repetera.

Andra problem som finns är dåliga avtryckare vilket gör att det blir svårt att skjuta väl, feldesignade säkerhetsmekanismer vilket kan vara direkt dödligt och dåligt interface till siktesringar vilket kan göra att vapnet inte håller Zero.




Angående Varberger/Lakelander så har jag fått en väldigt delad bild. Har tyvärr ingen egen erfarenhet. Det verkar vara ganska stora variationer i hantverk på de bössorna så vissa är fantastiska medans andra är betydligt sämre. Detta skall bero på problem med företagen som tillverkat dem har haft problem. Ett bra gevär som sänkts av företagen och personerna som tagit det till marknaden.

Här är lite intressant läsning.
http://www.jaktojagare.se/kategorier...arbergersagan/
Citera
2016-10-27, 20:08
  #24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jo, du skrev kaliber 22, du skrev inte .22lr eller 5,7x19...

Samtliga är ju .22-kalibriga.

Och, att .22lr inte är vettigt för långhållskytte är väl tämligen uppenbart?


Du tog jägarexamen i vintras?

Har du ens varit på någon jakt än (seriöst ställd fråga)?

Pröva att jaga rörligt en heldag med ett vapen som loggar 4,7 utan optik och återkom sedan...

Du kan även testa att skjuta stående fritt med sagda 4,7-kilosrigg och testa hur det känns.


Jo ett ypperligt pris. Gluggen kan man ju med fördel låtas bli.

Du är nog ganska ensam om att benämna Rem 223 som "kaliber 22" skulle jag tro. Prova att gå in i vilken vapenaffär som helst och säg att du vill ha en ask kaliber 22 och se vad de plockar fram.

Har ingen TRG själv, men jag tycker inte det ser jättetungt ut.
https://www.youtube.com/watch?v=bt77...ature=youtu.be

Varför det skulle vara så betungande att gå runt med den hängande över axeln en heldag i skogen förstår jag faktiskt inte heller.

Var går maxvikten för dig? Min bössa i kaliber 308 väger 3,8 kg utan optik och då är jag ingen Hulken.Du får ursäkta, men jag har väldigt svårt att se varför ett vapen som väger 9 hekto mer skulle omöjliggöra all annan användning än passjakt.

Du har säkerligen mer erfarenhet än mig (har bara hunnit med en handfull tillfällen än så länge), men du verkar otroligt fast i ditt tänk. "Finns ingen anledning att prova något annat" "är nöjd med det jag har" "prova ditten och datten och återkom sen". Tycker seriöst att du borde pröva att se på omvärlden med lite öppnare ögon. Du låter närmast som en bitter surgubbe, trots att jag ändå uppfattar dig som tämligen "ung". Får jag fråga hur gammal du är "högerspöket"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback