Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-24, 19:31
  #1
Medlem
Hej hej!

Jag gjorde en diskektomi för ett år sen. Nu har jag varit och gjort en panoramaröntgen för att i första hand kolla mina visdomständer(som jag måste operera ut men det här handlar inte om det, haha).
Min tandläkare ringde mig och sa att "något är fel" så jag var tvungen att komma och kolla på bilden.

http://i.imgur.com/lJKpXku.jpg Det här är jag. På min vänstra sida så ser allt ben ut som vanligt(vår höger), uppe vid min piercing syns det tydligt att jag har ben som jag ska ha där. På vår högra sida så är det dock borta.
Jag vet inte riktigt hur jag ska ta det här och jag är livrädd. Det ser bara så fel ut och jag är inte beredd på att operera mig igen. Allt gör så ont och trots att jag äter 100mg Tradolan så känner jag av det mycket.

Jag ska träffa min kirurg på onsdag. Jag har bara sån ångest nu och vill kräkas och gråta(mer) och bara gräva ner mig.
Finns det NÅGON här som vet nånting om sånt här? Vad jag kan förvänta mig? Behöver jag opereras? Är det farligt?
Citera
2016-10-24, 20:00
  #2
Medlem
Är det på den sidan man gjorde diskektomin?
Citera
2016-10-24, 20:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Är det på den sidan man gjorde diskektomin?

Ja det är på samma sida! De har tagit ut käkdisken där men de har ju då fan inte tagit ut en hel klump med ben. Min gissning är att det är en rejäl förslitning men jag har ingen aning om vad en kan göra åt det.
Citera
2016-10-24, 20:48
  #4
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Men du! idag kan ju det mesta åtgärdas o rekonstrueras så jag tror att det kommer gå bra TS!

Bra ändå att du fått besökstid så snart så du inte behöver gå länge o oroa dig.

Om det nu måste till en operation så kanske det ändå kan va bättre så slipper du käka värktabletter o gå med ständig smärta för det är ju också påfrestande i längden.
Citera
2016-10-24, 20:49
  #5
Medlem
Tog de fler bilder på dig? De borde gå in och göra en mer exakt röntgenutredning på området.

Vet du vad om det fattas ben brukar man ganska lätt kunna transplantera nytt ben.
Citera
2016-10-24, 21:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Men du! idag kan ju det mesta åtgärdas o rekonstrueras så jag tror att det kommer gå bra TS!

Bra ändå att du fått besökstid så snart så du inte behöver gå länge o oroa dig.

Om det nu måste till en operation så kanske det ändå kan va bättre så slipper du käka värktabletter o gå med ständig smärta för det är ju också påfrestande i längden.

Jo, det är väl skönt att få träffa en kirurg så snart men jag är så himla stressad. Det gjorde så fruktansvärt ont att göra en diskektomi så jag är inte direkt sugen på en till operation. Vill ju bara att det ska vara över och veta vad som händer, är ju lite lagom förvirrad just nu.
Citera
2016-10-24, 21:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Tog de fler bilder på dig? De borde gå in och göra en mer exakt röntgenutredning på området.

Vet du vad om det fattas ben brukar man ganska lätt kunna transplantera nytt ben.

Tyvärr har de bara tagit en panoramaröntgen just nu då de skulle kolla visdomständerna. De har tagit ett flertal magnetröntgenbilder tidigare och då har jag haft "pluppen" kvar. Den har varit lite sliten och lite ihålig men den har ändå varit där.

Jo, men den tanken känns så jävla jobbig att tänka i nuläget. Det är väl klart att det löser sig på något sätt men att det alltid ska vara så jävla komplicerat.
Citera
2016-10-24, 21:46
  #8
Medlem
Jag hade ju aldrig låtit dig ha dina piercings i när jag tig en panorama, de kan ibland orsaka spökbilder som gör att det blir missvisande.

Jag har aldrig sett en bild som ser ut som din, har heller inte sett läkningsprocessen efter en diskektomi, känns osannolikt att En kirurg tagit för mycket, de brukar vara försiktiga. Tog de någon röntgen efter din op.
Hur gammal är du caålder räcker
Citera
2016-10-24, 21:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Jag hade ju aldrig låtit dig ha dina piercings i när jag tig en panorama, de kan ibland orsaka spökbilder som gör att det blir missvisande.

Jag har aldrig sett en bild som ser ut som din, har heller inte sett läkningsprocessen efter en diskektomi, känns osannolikt att En kirurg tagit för mycket, de brukar vara försiktiga. Tog de någon röntgen efter din op.
Hur gammal är du caålder räcker

Det skulle inte vara nån fara med mina piercingar tydligen!

Det jag vet är att de har tagit ut disken. Då ska han ju inte ha rört benet alls. Min kirurg hade ju sagt till mig om han hade råkat dra ut en klump med ben också.
Jag är 23.
Citera
2016-10-25, 07:22
  #10
Medlem
Piercing är absolut no-no på panorama dock brukar inte områden försvinna utan det blir ett område som blir släpigt vitt eller som en stor klump med vitt.

Att läka ben tar lång tid och tar man och gör ett bentransplantat är läkningstiden lång.
Jag ska kolla med mina kollegor idag om de sett något liknande.
Citera
2016-10-25, 07:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Piercing är absolut no-no på panorama dock brukar inte områden försvinna utan det blir ett område som blir släpigt vitt eller som en stor klump med vitt.

Att läka ben tar lång tid och tar man och gör ett bentransplantat är läkningstiden lång.
Jag ska kolla med mina kollegor idag om de sett något liknande.

Okej! Nä, då är ju någonting fel tydligen.

Gör det är du jättesnäll. Får jag fråga vad du jobbar med? Jag vill bara ha så mycket grund tills imorgon när jag ska vara hos kirurgen.
Citera
2016-10-25, 13:33
  #12
Medlem
Jag har frågat mina kollegor men ingen har sett något liknande men de flesta här liksom jag stör sig på dina piercings och dessutom vill man såklart ha fler bilder i olika projektioner.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback