Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-30, 12:28
  #13
Medlem
leprasjuklings avatar
Jag sa något liknade för ett par veckor sedan, använts när man försöka släta över saker man tänkt högt och sagt något som man vid närmare eftertanke skulle ha tigit om.

Jag sa något i stil med: "Så borde det vara, om vi haft en normalkompetent chef vill säga...höll jag nästan på att säga, men det sa jag inte"
Citera
2016-10-30, 16:06
  #14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5finger
Finns det verkligen vuxna, över fjorton, som säger så?

Några vuxna under 14 blir nog svårt att hitta...

Jodå, det uttrycker förekommer regelbundet.

Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Jag sa något liknade för ett par veckor sedan, använts när man försöka släta över saker man tänkt högt och sagt något som man vid närmare eftertanke skulle ha tigit om.

Jag sa något i stil med: "Så borde det vara, om vi haft en normalkompetent chef vill säga...höll jag nästan på att säga, men det sa jag inte"

Mina tankar också. Man försöker göra ett halvhjärtat försök att släta över men tycker innerst inne att ens tankar är riktiga.
Citera
2016-10-31, 13:40
  #15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Några vuxna under 14 blir nog svårt att hitta...

Jodå, det uttrycker förekommer regelbundet.



Mina tankar också. Man försöker göra ett halvhjärtat försök att släta över men tycker innerst inne att ens tankar är riktiga.

Det förekommer ju även uttrycket "jag ska inte säga att(, men)" följt av just det som personen inte skulle säga.

Det har jag hört många vuxna över 14 säga. (Dock inga vuxna under 14.)
Citera
2016-10-31, 16:17
  #16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det förekommer ju även uttrycket "jag ska inte säga att(, men)" följt av just det som personen inte skulle säga.

Det har jag hört många vuxna över 14 säga. (Dock inga vuxna under 14.)

Precis, det handlar i princip om samma sak.
Citera
2016-10-31, 16:26
  #17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5finger
Finns det verkligen vuxna, över fjorton, som säger så?

Det är nog snarare tvärtom så att det är väldigt få under fyrtio som säger så. Det kallas för »utfyllnadsuttryck« och ännu vanligare är nog frasen: ...höll jag på att säga.
Citera
2016-10-31, 19:19
  #18
Medlem
Det är ett slags retoriskt knep som i annan språklig klädsel går tillbaka ända till Ciceros tid. I sitt tal mot Catilina säger han vid ett tillfälle någonting i stil med att "jag tänker inte nämna det faktum att Catilina..." (osv); dvs, han nämner faktiskt det han säger att han inte skall nämna. Det fanns något fräsigt namn för den här typen av retoriska knep men kan inte minnas vad det var.
Citera
2016-10-31, 23:18
  #19
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Det är ett slags retoriskt knep som i annan språklig klädsel går tillbaka ända till Ciceros tid. I sitt tal mot Catilina säger han vid ett tillfälle någonting i stil med att "jag tänker inte nämna det faktum att Catilina..." (osv); dvs, han nämner faktiskt det han säger att han inte skall nämna. Det fanns något fräsigt namn för den här typen av retoriska knep men kan inte minnas vad det var.
Förvisso inte riktat mot Catilina men åtminstone Cicero: Obliviscor iam iniurias tuas, Clodia, depono memoriam doloris mei

På svenska paralips.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback