Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-25, 21:28
  #157
Medlem
Citat:
På tisdagen åtalades polischef Lena Tysk för ofredande efter att hon ska hotat Agneta Kumlin, lokalpolisområdeschefen i Sala/Fagersta/Surahammar, i samband med en ledningsgruppsdag på Sätra Brunn utanför Sala den 18 oktober.

Enligt åtalet ska Lena Tysk ha skrikit bland annat "du är döööd" och "du får aldrig mer tala med pressen" till Kumlin. Orsaken till hotet ska ha varit, som vi berättat tidigare, att Kumlin hade kritiserat polisens omorganisationen i en intervju med SVT Västmanland.

Agneta Kumlin säger att hon hade förhoppningar om att det skulle bli åtal. Hon vill inte kommentera det som står i varken stämningsansökan eller förundersökningsprotokollet men att hon helst sett att Lena Tysk själv erkänt.

http://www.vlt.se/blaljus/tv-agneta-...chef-lena-tysk
Citera
2017-02-01, 20:06
  #158
Medlem
rotesaus avatar
Någon som har fup?
Citera
2017-02-08, 10:44
  #159
Medlem
Citat:
Polisområdeschefen i Västmanland Lena Tysk har lämnat sitt uppdrag, skriver polisen på sin hemsida.
"Polismästare Lena Tysk har bett att få lämna sitt uppdrag som polisområdeschef för Västmanland. Jag har förståelse för det och Lena Tysks kompetens kommer tillvaratas på regionkansliet", säger Carin Götblad, regionpolischef Mitt, på hemsidan.
Lena Tysk själv framhåller att "det är viktigt att hon tar ansvar i den uppkomna situationen och försöker bidra till att polisområde Västmanland får så bra förutsättningar som möjligt framöver".

http://www.hd.se/2017-02-08/atalad-p...r-sitt-uppdrag
Citera
2017-02-09, 12:06
  #160
Medlem
Lämnat sitt uppdrag - ha ha ha.

Hon fortsätter sin anställning inom polisen o fortsätter att lyfta in feta lön
numera på Regionkansliet!!!

Hon är väl evighetsanställd så länge hon inte blir avsatt
Citera
2017-02-09, 13:04
  #161
Medlem
bradgardsindianens avatar
Mnja, åklagaren uppfattar tydlingen inget mordhot. Kumlin driver heller inte detta utan ett åtal rörande "ofredande" i och med att hon fick ovett inför kollegor.
Vad jag förstår hade Kumlin antytt att ansvaret på omorganisationen skulle läggas hos hennes chefer men förstår jag kommisarie Tomkins rätt i den intervju han gav i enköpingsposten så saknar regioncheferna inflytande över omorganisationen. Det är inte ens Eliassons skapelse utan något han ärft från föregångare, låt vara att man dröjde med implementeringen av den.

Så visst mått av omdömeslöshet kanske slår mot Kumlin också, om hon antytt att problemen med omorganisationen är orsakat av någon som inte äger frågan? Och om hon som underställd chef har svårt att fördela resurser, arbetsuppgifter och göra prioriteringar utan bär detta ansvar till sin överordnade?
Utbrottet om att hon inte ska prata med pressen kanske inte har med meddelandefriheten i egentlig mening att göra utan om hon gått uti egenskap av polischef och helt enkelt lämnat felaktiga uppgifter?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-09 kl. 13:06.
Citera
2017-05-18, 15:44
  #162
Medlem
Citat:
Polischefens kommentar till frikännande domen mot tidigare polisområdeschefen

Citat:
Personalansvarsnämnden har tidigare meddelat att polisområdeschefen inte kommer att skiljas från sin anställning vid en fällande dom. Polisområdeschefen har sedan tidigare själv valt att sluta som chef för Polisområde Västmanland och arbetar nu på regionskansliet. Ny chef för Västmanland, Robert Wallén, är utsedd.

Jag konstaterar att den rättsliga processen nu är avslutad.

https://polisen.se/Vastmanland/Aktue...omradeschefen/
Citera
2017-07-30, 10:43
  #163
Medlem
Leif GW Persson krönika som tar upp detta:
Citat:
Tysk friades, rättens ordförande gav henne en knäpp på näsan, för hennes grundlagssyn och olämpliga beteende som polischef, men mer än så blev det inte.
Allra minst hände det något med Lena Tysks högsta chef Carin Götblad, chef för hela polisregionen, trots att det var alldeles uppenbart att Tysk hade framfört sitt budskap till Kumlin på uppdrag av Götblad.

Götblad höll sig undan, hänvisade till den pågående polisutredningen och såg till att de mejl och samtal om saken som hon och Tysk hade haft hölls undan från media. Hon gjorde precis det som sådana som hon alltid har gjort.
Vad hände sedan då? Ja, nu går livet vidare enligt den numera vedertagna svenska modellen sedan regeringen utnämnde Dan Eliasson till självaste Tuppen på den nationella polisiära gödselstacken. Lena Tysk har fått nytt jobb. Hon sitter i rummet bredvid Carin Götblad som ju nära förtrogna alltid har haft för sed. Agneta Kumlin har valt att sluta vid polisen. Hon står inte längre ut med sitt jobb.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...stefan-lofven/
Citera
2017-07-30, 15:55
  #164
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Leif GW Persson krönika som tar upp detta:


http://www.expressen.se/kronikorer/l...stefan-lofven/


Bara i Sverige -landet där verkligheten överträffar fördomarna.

Segt att vara stolt svensk i denna egocentriska era.
Citera
2018-11-21, 15:14
  #165
Medlem
"Polisområdeschefen Lena Tysk hotade en kollega som hon misstänkte hade talat med en journalist.
Hon friades av domstol men slutade som polisområdeschef.
Nu befordras hon till tredje högsta chef i polisregion Mitt."

– Det som hände då var oacceptabelt men visar man att man lärt sig av sina misstag så slänger inte jag ambitiösa människor på soptippen, säger Carin Götblad, regionpolischef.
---
"Enligt polisens pressmeddelande är arbetsgivare och fack överens om att erbjuda Tysk tjänsten."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-nytt-toppjobb
Kvinnlig korruption, men även kvinnlig kamratskap och när denna är på topp.
Sverige fortsätter att leverera.
Citera
2018-11-25, 17:59
  #166
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
"Polisområdeschefen Lena Tysk hotade en kollega som hon misstänkte hade talat med en journalist.
Hon friades av domstol men slutade som polisområdeschef.
Nu befordras hon till tredje högsta chef i polisregion Mitt."

– Det som hände då var oacceptabelt men visar man att man lärt sig av sina misstag så slänger inte jag ambitiösa människor på soptippen, säger Carin Götblad, regionpolischef.
---
"Enligt polisens pressmeddelande är arbetsgivare och fack överens om att erbjuda Tysk tjänsten."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-nytt-toppjobb
Kvinnlig korruption, men även kvinnlig kamratskap och när denna är på topp.
Sverige fortsätter att leverera.
Lika väntat som osmakligt.
Om tesen att Tysk mörkat Götblads order via mejl stämmer så är väl det nya jobbet en nästan logiskt nödvändig konsekvens. Lojalitet som betyder klia ryggar istället för att stå upp för kåren och arbetsuppfgifterna.

Ny har Tysk fått nya uppdrag som byråkrat, och vad det verkar inte inom operativ ledning eller planering, och det är väl någon tröst i sammanhanget.
Citat:
– Lena har en lång bakgrund av att leda utvecklingsarbete inom polisen och jag är glad att hon vill fortsätta arbetet med att utveckla kansliets verksamhet och processer ytterligare, säger regionpolischefen Carin Götblad i ett pressmeddelande.

– Jag ser fram emot att få fullfölja arbetet med det jag påbörjat tillsammans med kansliets medarbetare. Vi står inför stora utmaningar inom lokalförsörjningen, polisens kommande resurstillväxt och en fortsatt utveckling av polisens administration, säger Lena Tysk.
Alltså utveckla administration och hyra in lokaler. Götblad säger iofs att Tysk har erfarenhet av det, som om det vore självklart att det gjorde henne skickad för uppdraget. Erfarenheten är väl snarast att hon inte klarade av det särskilt bra. Man måste ju läsa av resultatet också, men det är kanske sånt man förströr sig med utanför statsförvaltningen där man måste göra lite nytta för att få betalt.
Citera
2018-12-29, 20:03
  #167
Medlem
Det är kört och det är förstört

Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Lika väntat som osmakligt.
Om tesen att Tysk mörkat Götblads order via mejl stämmer så är väl det nya jobbet en nästan logiskt nödvändig konsekvens. Lojalitet som betyder klia ryggar istället för att stå upp för kåren och arbetsuppfgifterna.

Ny har Tysk fått nya uppdrag som byråkrat, och vad det verkar inte inom operativ ledning eller planering, och det är väl någon tröst i sammanhanget.

Alltså utveckla administration och hyra in lokaler. Götblad säger iofs att Tysk har erfarenhet av det, som om det vore självklart att det gjorde henne skickad för uppdraget. Erfarenheten är väl snarast att hon inte klarade av det särskilt bra. Man måste ju läsa av resultatet också, men det är kanske sånt man förströr sig med utanför statsförvaltningen där man måste göra lite nytta för att få betalt.

Och med Kumlin skedde följande:
För Kumlin har händelsen satt spår, och hon berättar för Polistidningen att hon trots att hon bara är 61 år gammal, nu väljer att gå i pension. Mest för att hon inte anser att hon kan göra sitt jobb efter det inträffade. Efter domen så säger hon till Polistidningen att – dom eller inte – det som har hänt har hänt.

-Och det är helt oacceptabelt. Så kan man inte göra inom en rättsvårdande myndighet. Jag hoppas att det leder till en intern diskussion i alla fall. Vi pratar ju om gott ledarskap och medarbetarskap, men det är ju tvärsom.

http://www.blaljus.nu/nyhetsartikel/...valjer-pension

Hederliga människor avrättar man, DET är vad som sker med Sverige.
Hon, Kumlin, försöker också peka på det hela med uttryck som rättsvårdande myndighet.
Det är MYCKET allvarliga saker som sker med Sverige, det land som under en mycket lång tid fått fungera som förebild även utåt.
Landet har helt enkelt fått tas över av mörka krafter och då menar jag ondska och inte av svarta människor.
Citera
2018-12-30, 13:24
  #168
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Och med Kumlin skedde följande:
För Kumlin har händelsen satt spår, och hon berättar för Polistidningen att hon trots att hon bara är 61 år gammal, nu väljer att gå i pension. Mest för att hon inte anser att hon kan göra sitt jobb efter det inträffade. Efter domen så säger hon till Polistidningen att – dom eller inte – det som har hänt har hänt.

-Och det är helt oacceptabelt. Så kan man inte göra inom en rättsvårdande myndighet. Jag hoppas att det leder till en intern diskussion i alla fall. Vi pratar ju om gott ledarskap och medarbetarskap, men det är ju tvärsom.

http://www.blaljus.nu/nyhetsartikel/...valjer-pension

Hederliga människor avrättar man, DET är vad som sker med Sverige.
Hon, Kumlin, försöker också peka på det hela med uttryck som rättsvårdande myndighet.
Det är MYCKET allvarliga saker som sker med Sverige, det land som under en mycket lång tid fått fungera som förebild även utåt.
Landet har helt enkelt fått tas över av mörka krafter och då menar jag ondska och inte av svarta människor.
Ja, det du säger är ett lika enkelt som ytterligt intressant påpekande, alltså att ha en halvt olaglig ledning för den lagupprätthållande statliga myndigheten. Det är något fantastiskt paradoxalt med det hela. Chefer som följer lagar på samma sätt som gangsters och maffiosos följer lagar och regler lite när det passar och bara om man måste och inte kan komma undan med det. Här borde det på något självklart sätt vara helt uppenbart för varje befattningshavare att man följer lagen, utan minsta tvekan, och om man inte förmår det så får man ägna sig åt något annat. Det vore något för rikspolischefen att att pränta in i sin organisation och i sina chefer. Plus RPC får ordna till det så att småpåvar både hittas och förflyttas per omgående.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback