Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-24, 14:50
  #1
Medlem
Hej kära mc-vänner,

Jag har haft min NC700s 2012:a ståendes utan att starta den en enda gång sedan ca tre år. Nu ska jag köra den ungefär 10 mil, till närmsta Honda-återförsäljare för service innan jag besiktigar den. Jag undrar bara vad som är kritiskt att kontrollera innan jag gör detta? Den har gått ungefär 1500 mil och jag har aldrig haft problem med den tidigare.

Jag har köpt ett nytt batteri, eftersom det gamla är dött.

Är det riskfyllt att göra den här resan med de gamla däcken som inte är helt utslitna men som har stått så länge utan att användas?

Bör jag transportera den på annat sätt till mekanikern?

Många frågor har jag, och är mycket tacksam för svar.

MVH

dill_inger
Citera
2016-10-24, 14:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dill_inger
Hej kära mc-vänner,

Jag har haft min NC700s 2012:a ståendes utan att starta den en enda gång sedan ca tre år. Nu ska jag köra den ungefär 10 mil, till närmsta Honda-återförsäljare för service innan jag besiktigar den. Jag undrar bara vad som är kritiskt att kontrollera innan jag gör detta? Den har gått ungefär 1500 mil och jag har aldrig haft problem med den tidigare.

Jag har köpt ett nytt batteri, eftersom det gamla är dött.

Är det riskfyllt att göra den här resan med de gamla däcken som inte är helt utslitna men som har stått så länge utan att användas?

Bör jag transportera den på annat sätt till mekanikern?

Många frågor har jag, och är mycket tacksam för svar.

MVH

dill_inger

Hade jag haft ett släp hade jag baxat upp den på det och kört den till mekanikern. Däcken bör inte vara några problem om du kör lugnt. Har hojen stått utan UV-exponering har däcken inte torkat den vägen iallafall.

Jag köpte en hoj som stått 5 år i en lada med "nya däck". Dom är lite dåliga i väta men nu har jag iallafall snart nött ut dom men givetvis borde jag bytt på en gång. Ergo - Det ska inte vara någon fara med däcken.

Denna hoj fraktade jag hem på släp, bytte alla oljor och den smällde igång direkt, på 5 år gammal bensin som jag dömt ut i förhand

Jag tycker det är lite dumt att dra igång en MC med 3 år gammal olja men det kanske inte är någon större fara?
Citera
2016-10-24, 21:13
  #3
Medlem
nej det är en honda, bara starta låt den stå 10 minuter på tomgång och sen är den redo för din 10 mila färd



byt bensin om du kan. tanka åtminsone upp den med så mkt färsk benzin du kan
Citera
2016-10-25, 06:49
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du har absolut ingenting att oroa dig för. Bara starta och köra!

Du ska ju bara köra tio mil, vilket är ingenting även om oljan inte är tipptopp. Om den går lite dåligt så är det för att bensinen i tanken har åldrats. Men fyller du på med lite färsk soppa så blir det bra. Men troligen märker du ingenting.

Finns många skitsnackare som tar till de mest fantastiska komplicerade procedurerna när de ska ställa undan sin hoj ett par månader under vintern. Den typen som lider av för tråkiga liv och älskar att krångla till sin tillvaro skulle troligen svimma av tanken på en hoj som stått i tre år. Flera av dessa typer kommer att svara i denna tråd och ge dig tips på allehanda måsten du ska fixa innan du ens ska våga starta hojen. Skit i dem och kör bara! (Kör försiktigt!)
Citera
2016-10-25, 10:13
  #5
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du har absolut ingenting att oroa dig för. Bara starta och köra!


Finns många skitsnackare som tar till de mest fantastiska komplicerade procedurerna när de ska ställa undan sin hoj ett par månader under vintern. Den typen som lider av för tråkiga liv och älskar att krångla till sin tillvaro skulle troligen svimma av tanken på en hoj som stått i tre år. Flera av dessa typer kommer att svara i denna tråd och ge dig tips på allehanda måsten du ska fixa innan du ens ska våga starta hojen. Skit i dem och kör bara! (Kör försiktigt!)
Haha!
Det där är så jävla sant! Jag blir så sjukt trött på alla som lägger sig i utan att begripa.
Jösses, det händer att folk hittar fordon i en gammal lada där det stått i 50 år och i princip bara kör därifrån...med däck som är lika gamla.
Så tack för svaret, det gjorde min dag.
Citera
2016-10-25, 11:22
  #6
Medlem
Machiavellys avatar
Jag kan ingenting om motorcyklar eller liknande. Men byter man inte oljan också? Eller spelar det ingen roll även om fordonet stått stilla flera år?
Citera
2016-10-25, 15:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du har absolut ingenting att oroa dig för. Bara starta och köra!

Du ska ju bara köra tio mil, vilket är ingenting även om oljan inte är tipptopp. Om den går lite dåligt så är det för att bensinen i tanken har åldrats. Men fyller du på med lite färsk soppa så blir det bra. Men troligen märker du ingenting.

Finns många skitsnackare som tar till de mest fantastiska komplicerade procedurerna när de ska ställa undan sin hoj ett par månader under vintern. Den typen som lider av för tråkiga liv och älskar att krångla till sin tillvaro skulle troligen svimma av tanken på en hoj som stått i tre år. Flera av dessa typer kommer att svara i denna tråd och ge dig tips på allehanda måsten du ska fixa innan du ens ska våga starta hojen. Skit i dem och kör bara! (Kör försiktigt!)

Nä, det är väl ingen större fara. I mitt fall med mitt ladugårdsfynd var dock förutsättningarna sådana att det var enklast att släpa hem den och byta oljorna innan men det hade nog gått bra att köra direkt från köpesplatsen.

Sen är det väl dom som servar hojarna på verkstad som lever tråkigt? Dom blir ju blåsta inför varje säsong. Hur svårt är det att serva en normal hoj egentligen?
__________________
Senast redigerad av baktakt2015 2016-10-25 kl. 15:24.
Citera
2016-10-25, 15:35
  #8
Medlem
Byt soppan, sen kör.
Citera
2016-10-25, 15:52
  #9
Medlem
Och som vanligt med dessa trådar är chansen för återkoppling av hur det gick ungefär 7-8 procent...
Citera
2016-10-25, 15:55
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Så länge det är varmt ute (varmare än 0 grader) så bör bensinen gå bra att starta om man blandar med åtminstone 25% färsk bensin. Kan du starta i garage i rumstemperatur så går det nog bra att starta på den gamla bensinen. Gammal bensin i sig funkar, men de lätta kolväten som underlättar kallstart försvinner rätt lätt och finns kanske inte kvar efter tre år i tanken.

Om motorn har dålig kompression så kan man behöva hälla några droppar motorolja i tändstiftshålen innan det startar, men det gäller främst rätt slitna motorer där det är viktigt att oljefilmen i cylinderväggarna är hel när man startar.
Citera
2016-10-27, 05:43
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Allmän kontroll skadar inte, luft i däcken, bromsarna tar och så vidare...
Citera
2016-10-27, 08:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Och som vanligt med dessa trådar är chansen för återkoppling av hur det gick ungefär 7-8 procent...

Ja, hur gick det TS?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback