Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-24, 09:04
  #1
Medlem
En man i Fresno, Kalifornien dömdes till 1503 års fängelse för upprepade våldtäkter på sin dotter, under rättegången blev han erbjuden 13 års fängelse om han erkände, men han valde att neka

http://www.fresnobee.com/news/state/...109902612.html
Citera
2016-10-24, 09:26
  #2
Medlem
franges avatar
Citat:
A jury in September found him guilty of 186 felony counts of sexual assault, including dozens of counts of rape of a minor.

Till skillnad från Sverige har de inte straffrabatt utan i USA döms du och straffas för samtliga brott du begått - var och ett, som sedan adderas ihop - så det var antagligen ett antal livstidsstraff/10-25årsstraff som räknats ihop.
Citera
2016-10-24, 09:35
  #3
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Till skillnad från Sverige har de inte straffrabatt utan i USA döms du och straffas för samtliga brott du begått - var och ett, som sedan adderas ihop - så det var antagligen ett antal livstidsstraff/10-25årsstraff som räknats ihop.

Det stämmer inte i alla fall.

Du får straffrabatt för white collar crimes t.ex.
Citera
2016-10-24, 10:06
  #4
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
En man i Fresno, Kalifornien dömdes till 1503 års fängelse för upprepade våldtäkter på sin dotter, under rättegången blev han erbjuden 13 års fängelse om han erkände, men han valde att neka

http://www.fresnobee.com/news/state/...109902612.html
snacka om att göra bort sig gällande erbjudandet, det valet ångrade han nog bittert när domaren tillkännagav 1503 års fängelse haha
Citera
2016-10-24, 10:26
  #5
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
snacka om att göra bort sig gällande erbjudandet, det valet ångrade han nog bittert när domaren tillkännagav 1503 års fängelse haha

Det finns en anledning till att de allra flesta erkänner sig skyldiga, även när dom inte är det, under en erbjuden plea bargain.

Går du till rättegång och förlorar, vilket nästan alltid händer, så händer just det här.
Citera
2016-10-24, 12:22
  #6
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
snacka om att göra bort sig gällande erbjudandet, det valet ångrade han nog bittert när domaren tillkännagav 1503 års fängelse haha

Nu vet inte jag hur bevisningen ser ut här men lek med tanken att han faktiskt ÄR oskyldig. Eller ännu hellre, föreställ dig att du själv sitter anklagad för att ha våldtagit din dotter ett antal gånger fast du inte gjort det. Skulle du då erkänna det bara för att få sitta i fängelse i 13 år? Tänk t.ex. på vad det gör med släkt och vänners bild av dig när du säger att du har gjort det, jämfört med om de åtminstone kan ha ett litet hopp om att du faktiskt är oskyldigt dömd.
Citera
2016-10-24, 12:53
  #7
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Nu vet inte jag hur bevisningen ser ut här men lek med tanken att han faktiskt ÄR oskyldig. Eller ännu hellre, föreställ dig att du själv sitter anklagad för att ha våldtagit din dotter ett antal gånger fast du inte gjort det. Skulle du då erkänna det bara för att få sitta i fängelse i 13 år? Tänk t.ex. på vad det gör med släkt och vänners bild av dig när du säger att du har gjort det, jämfört med om de åtminstone kan ha ett litet hopp om att du faktiskt är oskyldigt dömd.

Med ett hot om 1,503 år mot 13 år så hade nog majoriteten nog erkänt sig skyldig.

Du är inte så kaxig när du väl sitter där och åklagarna kan få dit dig med nästan vad som helst och en sittande jury som mestadels är besvärad att dom ens är där och bara vill hem.

Jag har suttit i samma situation själv dock ej med sexbrott.
Citera
2016-10-24, 12:57
  #8
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Nu vet inte jag hur bevisningen ser ut här men lek med tanken att han faktiskt ÄR oskyldig. Eller ännu hellre, föreställ dig att du själv sitter anklagad för att ha våldtagit din dotter ett antal gånger fast du inte gjort det. Skulle du då erkänna det bara för att få sitta i fängelse i 13 år? Tänk t.ex. på vad det gör med släkt och vänners bild av dig när du säger att du har gjort det, jämfört med om de åtminstone kan ha ett litet hopp om att du faktiskt är oskyldigt dömd.
Inget av alternativen skulle kännas bra, men hellre 13 år än 1503. Även om han försöker "bevisa sin sak" så kommer det dö med honom i fängelse. Hade han varit ute efter 13 har han ju åtminstone resterande år i frihet att bevisa sin oskuld.

I vilket fall lär hans tid i fängelset bli allt annat än angenäm när hans nya vänner får höra att han sitter inne för våldtäckt på sin dotter.
Citera
2016-10-24, 15:04
  #9
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag gör bedömningen att 13 år eller resten av livet i fängelse för våldtäkt mot barn är ett ungefär lika stort helvete. Förmodligen har man också större chans att bli rentvådd om man hela tiden nekar? Jag vet inte.
Citera
2016-10-24, 17:01
  #10
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag gör bedömningen att 13 år eller resten av livet i fängelse för våldtäkt mot barn är ett ungefär lika stort helvete. Förmodligen har man också större chans att bli rentvådd om man hela tiden nekar? Jag vet inte.

Nej.

Du har väldigt liten chans att klara dig överhuvudtaget om du nekar och tar det till domstol i USA.

Skyldig som oskyldig.

Har precis sett dokumentären "13:th" där det också förklaras kring sk plea bargains och varför alla tar dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback