Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-24, 05:19
  #1
Medlem
Låt säga att jag som svensk lever på aktiehandel i USA, men inte är nöjd med vad svenska banker kan erbjuda och funderar på att flytta allt till en broker i USA.

Är jag då skriven i Sverige så kan jag inte nyttja kapitalförsäkring och får gott skatta normalt på kalaset.

Vad för alternativ finns det?

Med vilka upplägg kan jag undvika skatt?

Vad är rimliga lågkostnadsländer med bra internetuppkoppling och skatteregler som gynnar handel med värdepapper utomlands?
Citera
2016-10-24, 05:49
  #2
Medlem
ISK hos Degiro kan kanske vara ett alternativ.

Annars skulle en utländsk kapitalförsäkring vara ett alternativ problemet är väl att det är tveksamt om de aktörer som erbjuder dessa har något samarbete med någon amerikansk mäklare.
Citera
2016-10-24, 08:06
  #3
Medlem
Låt säga att jag skriver ut mig från Sverige och bosätter mig i Thailand, som har 0% skatt på aktievinst och 10% skatt på utdelningar.

Thailand har double taxation agreement med Sverige, vilket innebär att svenskar fortfarande ska skatta på aktievinst i Sverige. Men om jag är utskriven från Sverige och registrerad i Thailand (men fortfarande svensk medborgare), vilka skatteregler gäller då?
Citera
2016-10-24, 09:00
  #4
Medlem
Krånglar du inte bara till det? ISK skatten är väl på runt 0,45% på beloppet årligen. Det blir bara en massa med risker om du har pengarna utomlands och lätt att bli lurad.
Citera
2016-10-24, 09:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Krånglar du inte bara till det? ISK skatten är väl på runt 0,45% på beloppet årligen. Det blir bara en massa med risker om du har pengarna utomlands och lätt att bli lurad.

Främsta anledningen är inte skatt. Däremot vill jag hålla skatten låg ändå.
__________________
Senast redigerad av mssaa 2016-10-24 kl. 09:55.
Citera
2016-10-25, 21:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mssaa
Främsta anledningen är inte skatt. Däremot vill jag hålla skatten låg ändå.

Se upp med USA bara, där vet man aldrig vad som händer juridiskt. Sverige har tagit bort rätt så många skatter och är relativt säkert idagsläget. Annars är det väl bara att kolla upp olika skatteparadis men det verkar inte vara så säkert nu för tiden heller...
Citera
2016-10-27, 18:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mssaa
Låt säga att jag som svensk lever på aktiehandel i USA, men inte är nöjd med vad svenska banker kan erbjuda och funderar på att flytta allt till en broker i USA.

Är jag då skriven i Sverige så kan jag inte nyttja kapitalförsäkring och får gott skatta normalt på kalaset.

Vad för alternativ finns det?

Med vilka upplägg kan jag undvika skatt?

Vad är rimliga lågkostnadsländer med bra internetuppkoppling och skatteregler som gynnar handel med värdepapper utomlands?
dont try avoiding they will get you in the end, unless you have a good laywer
Citera
2016-12-01, 09:28
  #8
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mssaa
Låt säga att jag skriver ut mig från Sverige och bosätter mig i Thailand, som har 0% skatt på aktievinst och 10% skatt på utdelningar.

Thailand har double taxation agreement med Sverige, vilket innebär att svenskar fortfarande ska skatta på aktievinst i Sverige. Men om jag är utskriven från Sverige och registrerad i Thailand (men fortfarande svensk medborgare), vilka skatteregler gäller då?

Är du helt utskriven ska du inte skatta en krona i Sverige. Detta är det bästa alternativet.
Citera
2016-12-01, 09:40
  #9
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Krånglar du inte bara till det? ISK skatten är väl på runt 0,45% på beloppet årligen. Det blir bara en massa med risker om du har pengarna utomlands och lätt att bli lurad.

Du verkar ha noll erfarenhet av ämnet. Det går inte att ha valutakonto i ISK om det inte hänt nåt sen sist jag kollade. Tror du man kan sitta och trada framgångsrikt från Sverige och ta 0.5% i växlingsavgift på varje trade? Och det går definitivt inte att blanka. Att välja riktning på sin trade är bland den mest grundläggande funktionaliteten som finns och det är inte tillåtet. Fullkomligt värdelöst med en ISK för de som är aktiva utomlands i sin trading.
Citera
2016-12-01, 10:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Du verkar ha noll erfarenhet av ämnet. Det går inte att ha valutakonto i ISK om det inte hänt nåt sen sist jag kollade. Tror du man kan sitta och trada framgångsrikt från Sverige och ta 0.5% i växlingsavgift på varje trade? Och det går definitivt inte att blanka. Att välja riktning på sin trade är bland den mest grundläggande funktionaliteten som finns och det är inte tillåtet. Fullkomligt värdelöst med en ISK för de som är aktiva utomlands i sin trading.

Du verkar själv inte veta hur ett ISK fungerar:

Enligt skatteverket:
På ISK kontot får du förvara:

pengar
finansiella instrument som är upptagna till handel på en reglerad marknad (gamla begreppet börs)
finansiella instrument som handlas på en handelsplattform
fondandelar

Skatten är dock numera 1,25% på kapitalunderlaget per år, som du betalar oavsett vinst eller förlust. Berätta själv hur man ska göra om man är aktiv med trading utomlands om du är så kunnig?
Citera
2016-12-01, 11:01
  #11
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Du verkar själv inte veta hur ett ISK fungerar:

Enligt skatteverket:
På ISK kontot får du förvara:

pengar
finansiella instrument som är upptagna till handel på en reglerad marknad (gamla begreppet börs)
finansiella instrument som handlas på en handelsplattform
fondandelar

Skatten är dock numera 1,25% på kapitalunderlaget per år, som du betalar oavsett vinst eller förlust. Berätta själv hur man ska göra om man är aktiv med trading utomlands om du är så kunnig?

Mycket förvirrande inlägg. Jo jag kände till att man får förvara pengar och finansiella instrument på ett ISK. Valutakonto och blankning var det jag tog upp. Har du några andra uppgifter vad gäller det?
Citera
2016-12-01, 11:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Mycket förvirrande inlägg. Jo jag kände till att man får förvara pengar och finansiella instrument på ett ISK. Valutakonto och blankning var det jag tog upp. Har du några andra uppgifter vad gäller det?

Ja och jag tog upp aktiehandel som frågan gällde. Svara på frågan själv om du är så allvetande...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback