2016-10-23, 22:32
Medlem
Tja!

Satt här om dagen och pratade med en kille ute på en bar som hade varit anställd inom Försvarsmakten, dock aldrig haft utlandstjänst. När jag tänker på Sveriges roll i Afghanistan och alla andra krigsdrabbade länder som vi har soldater i, så tänker jag av någon anledning att det typ bara är humanitärt biståndsarbete och aldrig någon riktig "action" (OBS! Notera att jag vet verkligen ingenting angående det här så dumförklara mig inte, det är rena spekulationer från min sida OBS!)

Hur som helst, jag frågade honom lite angående detta - och han förklarade att Sverige är i dessa länder och krigar precis som alla andra länder, alltså eldstrider, explosioner, dödande osv, längre än så hann vi inte innan mina kompisar började dra i mig och vi skulle vidare.

Sen dess har jag funderat lite, och eftersom flashback är helt anonymt så är det ju ändå okej att prata, diskutera och ställa lite frågor som vanligtvis inte hade varit socialt accepterat.

Så jag har några frågor till er som besitter den här erfarenheten, eller om ni känner någon som har berättat för er.

1: Dödade ni någon under eran utlandstjänst?
2: Hur många?
3: Hur mår ni nu, efter ni har kommit hem? Hur har era liv förändrats?
4: Tänker ni någonsin och mår dåligt över det ni gjorde?

Tacksam för svar!

MVH
Nyfiken
Citera
2016-10-24, 09:56
Citat:
Ursprungligen postat av Xpsycho
Tja!

Satt här om dagen och pratade med en kille ute på en bar som hade varit anställd inom Försvarsmakten, dock aldrig haft utlandstjänst. När jag tänker på Sveriges roll i Afghanistan och alla andra krigsdrabbade länder som vi har soldater i, så tänker jag av någon anledning att det typ bara är humanitärt biståndsarbete och aldrig någon riktig "action" (OBS! Notera att jag vet verkligen ingenting angående det här så dumförklara mig inte, det är rena spekulationer från min sida OBS!)

Hur som helst, jag frågade honom lite angående detta - och han förklarade att Sverige är i dessa länder och krigar precis som alla andra länder, alltså eldstrider, explosioner, dödande osv, längre än så hann vi inte innan mina kompisar började dra i mig och vi skulle vidare.

Sen dess har jag funderat lite, och eftersom flashback är helt anonymt så är det ju ändå okej att prata, diskutera och ställa lite frågor som vanligtvis inte hade varit socialt accepterat.

Så jag har några frågor till er som besitter den här erfarenheten, eller om ni känner någon som har berättat för er.

1: Dödade ni någon under eran utlandstjänst?
2: Hur många?
3: Hur mår ni nu, efter ni har kommit hem? Hur har era liv förändrats?
4: Tänker ni någonsin och mår dåligt över det ni gjorde?

Tacksam för svar!

MVH
Nyfiken

Rekkar denna! https://www.youtube.com/watch?v=mz5FmC-ELCQ
Citera
2016-10-24, 13:41
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Rekkar denna! https://www.youtube.com/watch?v=mz5FmC-ELCQ

Jag var nere i samma veva som den där spelades in. Såhär i efterhand ser jag väl det mest som en intressant upplevelse. Striderna var ofta på en "lagom" nivå mot en okvalificerad fiende och deras enda egentliga övertag var överraskningsmomentet och lokalkännedom. Jag har svårt att komma på något som skulle rättfärdiga den svenska insatsen i Afghanistan.
Citera
2016-10-24, 15:24
Medlem
Har har du en bok i amnet som jag iaf fann intressant:
https://forlag.angsjodal.se/I_Hildeb...igare_344s.pdf
Citera
2016-10-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Jag var nere i samma veva som den där spelades in. Såhär i efterhand ser jag väl det mest som en intressant upplevelse. Striderna var ofta på en "lagom" nivå mot en okvalificerad fiende och deras enda egentliga övertag var överraskningsmomentet och lokalkännedom. Jag har svårt att komma på något som skulle rättfärdiga den svenska insatsen i Afghanistan.
Skulle inte du, som har varit där, kunnna svara på frågorna i mitt första inlägg? Om du vill såklart.
Citera
2016-10-24, 17:40
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Inte särskilt seriöst att fråga en människa hur många denne har dödat.
Citera
2016-10-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Inte särskilt seriöst att fråga en människa hur många denne har dödat.
Jag frågar inte direkt en människa, utan användare på ett anonymt internetforum, om dessa användare inte vill svara är ju helt upp till individen då jag inte konfronterar dom direkt med frågan i en social situation.

Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Har har du en bok i amnet som jag iaf fann intressant:
https://forlag.angsjodal.se/I_Hildeb...igare_344s.pdf
Väldigt bra läsning! Läst med spänning de senaste timmarna.
Citera
2016-10-24, 20:31
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpsycho
Jag frågar inte direkt en människa, utan användare på ett anonymt internetforum, om dessa användare inte vill svara är ju helt upp till individen då jag inte konfronterar dom direkt med frågan i en social situation.

Även om det är ett anonymt forum kommer de flesta som varit utomlands inte svara, utav skäl som borde vara självklara.

Men(!), jag tror du missar min poäng. Kanske individer som Skillt gärna svarar på frågorna men utöver det? Tveksamt va.
Citera
2016-10-24, 21:55
Medlem
Citat:
Även om det är ett anonymt forum kommer de flesta som varit utomlands inte svara, utav skäl som borde vara självklara.

Men(!), jag tror du missar min poäng. Kanske individer som Skillt gärna svarar på frågorna men utöver det? Tveksamt va.
Förutom att regeringen importerat tillräckligt många sunni-muslimer för att garantera en hotbild åt personal som kan outas, vilka skäl finns att inte svara anonymt?
Citera
2016-10-24, 22:13
Medlem
Citat:

Det spelar egentligen ingen roll, vi får helt enkelt vänta och se om någon vill svara på frågorna, nu behöver vi inte diskutera detta mer.

Personligen tycker jag det skulle vara intressant att få frågorna besvarade utifrån en psykologisk synvinkel då jag gärna vill veta hur detta har påverkat människan (jag vill inte se detta förklarat via någon amerikansk intervju eller dokumentär, då vi alla vet hur amerikaner är) utan från en Svensk soldat som svarar uppriktigt och anonymt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in