Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-23, 20:05
  #1
Medlem
Hej!

Som topic lyder, jag har kämpat med droger hela mitt vuxna liv. Det har till och med gått så långt att jag är metadon patient idag som fungerar någorlunda.

Jag har rest väldigt mycket till Thailand och där blivit intresserad av buddhism.
Jag har aldrig varit religös, aldrig gillat islam och kristendom, dom vanliga religonerna typ.


Men det är nånting lockande med buddhism, det tilltalar mig väldigt mycket, och jag har sett hur bra munkarna och de vanliga buddhismerna i Thailand mår och hur hög moral de har, även mycket generösa och trevliga.

Jag har läst en del om buddhism, men vill isåfall använda det som ett vertyg att förbättra mitt liv, att PERMANENT sluta använda ALLA sorters droger och till slut sluta använda metadon jag får ifrån min klinik också.


Kan buddhism vara vägen frammåt för mig?
Citera
2016-10-23, 20:13
  #2
Medlem
Marionettes avatar
Konstig fråga? Antingen tror man på det man tror eller inte. Finns ingen som kan bestämma vad du ska tro på. Du får ställa frågorna till dig själv. Kan jag ta till mig och leva utefter det buddhism använder sig utav? Meditation är ett stort verktyg inom flera grenar av buddhism vilket är ett bra verktyg att få kontroll på sig själv och T ex begär.

Vet inte hur du missbrukar och hur metadon används? Men går det att leva ett vanligt liv, dvs inte leva droglivet. Finns buddhisttempel med tillhörande kursgård som håller kurser under x antal dagar som du kanske kunde testa för att känna på.
Citera
2016-10-23, 20:57
  #3
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pcws
Hej!

Som topic lyder, jag har kämpat med droger hela mitt vuxna liv. Det har till och med gått så långt att jag är metadon patient idag som fungerar någorlunda.

Jag har rest väldigt mycket till Thailand och där blivit intresserad av buddhism.
Jag har aldrig varit religös, aldrig gillat islam och kristendom, dom vanliga religonerna typ.


Men det är nånting lockande med buddhism, det tilltalar mig väldigt mycket, och jag har sett hur bra munkarna och de vanliga buddhismerna i Thailand mår och hur hög moral de har, även mycket generösa och trevliga.

Jag har läst en del om buddhism, men vill isåfall använda det som ett vertyg att förbättra mitt liv, att PERMANENT sluta använda ALLA sorters droger och till slut sluta använda metadon jag får ifrån min klinik också.

Citat:
Kan buddhism vara vägen frammåt för mig?

Inte som en universell patent-metod. Människor är olika ... även i sitt "val" av religion o.dyl. ... så det som kan vara bra för den ena kan vara rena fördärvet för den andra.
Citera
2016-10-23, 22:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Konstig fråga? Antingen tror man på det man tror eller inte. Finns ingen som kan bestämma vad du ska tro på. Du får ställa frågorna till dig själv. Kan jag ta till mig och leva utefter det buddhism använder sig utav? Meditation är ett stort verktyg inom flera grenar av buddhism vilket är ett bra verktyg att få kontroll på sig själv och T ex begär.

Vet inte hur du missbrukar och hur metadon används? Men går det att leva ett vanligt liv, dvs inte leva droglivet. Finns buddhisttempel med tillhörande kursgård som håller kurser under x antal dagar som du kanske kunde testa för att känna på.


I började använda morfin bas, injicerade då. Sen gick jag vidare till Oxynorm och alkohol.

Till slut höll jag på dö av mitt missbruk av fentanyl som det slutade med.

Då sa en doktor att metadon var riktigt bra och jag borde testa den behandlingen.


Sen 3 år använder jag nu 110mg metadon om dagen och har bara haft ett enda återfall under denna tid.


Men jag vill bli helt fri ifrån själva begäret!

Metadon gör att begäret nästan försvinner, men det finns alltid där, även om det är svagt, jag vill bli FRI, helt FRI ifrån det begäret!
Citera
2016-10-24, 00:33
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Alla ortodoxa religioner säger att man inte ska skada sin kropp.
Visst håller du med om att bruk av vissa substanser skadar på lång sikt?

Då blir det lättare för dig att försöka leva rent!
Citera
2016-10-24, 00:42
  #6
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla ortodoxa religioner säger att man inte ska skada sin kropp.
Visst håller du med om att bruk av vissa substanser skadar på lång sikt?

Då blir det lättare för dig att försöka leva rent!

"Goda råd" omkring renlevnad har knappast nån större effekt på tunga missbrukare, som behöver mer substantiell och specifik hjälp.
Citera
2016-10-24, 15:12
  #7
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Goda råd" omkring renlevnad har knappast nån större effekt på tunga missbrukare, som behöver mer substantiell och specifik hjälp.

Finns ju alltid undantag som bekräftar regeln. Men så är det !
Citera
2016-10-24, 15:16
  #8
Medlem
proconsuls avatar
Det är bara du själv som kan sluta droga dig. Du kan hitta stöd i vad som helst som tilltalar dig, buddhism, meditation, basketball, karate.....you name it.

Det enda som egentligen behövs är ett känslomässigt beslut. Jag rökte brass dagligen i typ 30 år och försökte sluta, eller iaf hålla upp, många gånger för att jag intellektuellt tyckte att jag borde.
Typ 3 dagar sedan var jag på det igen. Men för några år sedan hade jag plötsligt ingen lust längre och slutade utan några som helst problem.
Nu är så klart brass och metadon inte samma drog. Men vad jag vill säga är att du inte kommer att kunna lägga av förrän du är redo, det går alltså inte att tvinga sig dit.
Citera
2016-10-24, 18:02
  #9
Medlem
PippiDrengs avatar
Buddhism eller vilken annan religion som helst för den delen fungerar inte om du inte själv tror på det..
Funderat på ayahuasca eller ibogain? Ja, jag vet. De är också droger men inte riktigt samma sak som de du stoppar i dig idag.
Citera
2016-10-24, 22:36
  #10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pcws
Hej!

Som topic lyder, jag har kämpat med droger hela mitt vuxna liv. Det har till och med gått så långt att jag är metadon patient idag som fungerar någorlunda.

Jag har rest väldigt mycket till Thailand och där blivit intresserad av buddhism.
Jag har aldrig varit religös, aldrig gillat islam och kristendom, dom vanliga religonerna typ.


Men det är nånting lockande med buddhism, det tilltalar mig väldigt mycket, och jag har sett hur bra munkarna och de vanliga buddhismerna i Thailand mår och hur hög moral de har, även mycket generösa och trevliga.

Jag har läst en del om buddhism, men vill isåfall använda det som ett vertyg att förbättra mitt liv, att PERMANENT sluta använda ALLA sorters droger och till slut sluta använda metadon jag får ifrån min klinik också.


Kan buddhism vara vägen frammåt för mig?
Det enda verktyg du har för att sluta med droger är du själv.

Problemet är om du går på metadon så antar jag du gått på heroin och det ger hjärnförändringar som du faktiskt fysiskt kan se på din hjärna (amygdala) och det tar ett bra tag att förändra detta så förvänta dig inte en snabb process. Men vad man kunnat konstatera är att just detta område hos buddistiska munkar är större än hos vanliga människor i en kontrollgrupp så det kan faktiskt ha en positiv effekt. Så studera gärna buddhism och ta till dig deras livssyn men förlora dig själv inte igen som du gjort med drogerna i buddhism bara och låt det bli din nya drog.
Citera
2016-10-24, 23:34
  #11
Medlem
anjoh66s avatar
Jag tror att denna tråd gör sig bättre i "Drogrehabilitering" trots sin religiösa frågeställning.
Vi provar där så får vi se.


Religion --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2016-10-25, 12:53
  #12
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Buddhism eller vilken annan religion som helst för den delen fungerar inte om du inte själv tror på det..
Funderat på ayahuasca eller ibogain? Ja, jag vet. De är också droger men inte riktigt samma sak som de du stoppar i dig idag.

Ibogain är ju perfekt för att sluta med opiater/opioider, aya har också jag testat men hade benzo i kroppen så gav inget....men har sparat till jag är benzofri.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback