Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-23, 20:05
  #1
Medlem
Hej.

Jag har problem med kroniska inflammationer. Områdena som är drabbade är båda axlarna, båda armbågarna och båda knäna. Jag har försökt hitta ett träningssätt som inte irriterar inflammationerna men jag har gått in i en vägg. Allt jag prövar förvärrar mina problem. Det är ett stort bekymmer för mig eftersom jag är mån om hälsan och vill ha fysisk aktivitet i mitt liv men det känns vid det här laget omöjligt.

Dessa saker har jag testat:
-Gym (superlätta vikter)
-Simning (simning som ska vara så bra och rehabiliterande är den värsta för mig, det brinner i armar och knän efter ett simpass)
-Roddmaskin
-Statiska övningar så som hunden, väggböjj
-Promenader (Går dock bra om jag går i snigeltakt men hur bra är det för hälsan undrar man när jag inte ens får puls? Så fort jag ökar takten säger knäna ifrån)

Någon som vet någon fysiskt aktivitet över huvud taget som går att utföras trots mina problem?
Citera
2016-10-23, 20:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zinjin
Hej.

Jag har problem med kroniska inflammationer. Områdena som är drabbade är båda axlarna, båda armbågarna och båda knäna. Jag har försökt hitta ett träningssätt som inte irriterar inflammationerna men jag har gått in i en vägg. Allt jag prövar förvärrar mina problem. Det är ett stort bekymmer för mig eftersom jag är mån om hälsan och vill ha fysisk aktivitet i mitt liv men det känns vid det här laget omöjligt.

Dessa saker har jag testat:
-Gym (superlätta vikter)
-Simning (simning som ska vara så bra och rehabiliterande är den värsta för mig, det brinner i armar och knän efter ett simpass)
-Roddmaskin
-Statiska övningar så som hunden, väggböjj
-Promenader (Går dock bra om jag går i snigeltakt men hur bra är det för hälsan undrar man när jag inte ens får puls? Så fort jag ökar takten säger knäna ifrån)

Någon som vet någon fysiskt aktivitet över huvud taget som går att utföras trots mina problem?

Det sägs att gurkmeja kan ge positiva effekter för kroppen jämförbara med lättare motion. Det ska tydligen även ha antiinflamatoriska egenskaper.

Du skulle ju kunna testa det och se hur det funkar?
__________________
Senast redigerad av Decimal1 2016-10-23 kl. 20:26.
Citera
2016-10-23, 21:43
  #3
Medlem
JulietsBleedings avatar
Hur med träningscykel då?
Det ska ju vara bra och skonsamt för leder.
Citera
2016-10-23, 22:19
  #4
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinjin
Hej.

Jag har problem med kroniska inflammationer. Områdena som är drabbade är båda axlarna, båda armbågarna och båda knäna. Jag har försökt hitta ett träningssätt som inte irriterar inflammationerna men jag har gått in i en vägg. Allt jag prövar förvärrar mina problem. Det är ett stort bekymmer för mig eftersom jag är mån om hälsan och vill ha fysisk aktivitet i mitt liv men det känns vid det här laget omöjligt.

Dessa saker har jag testat:
-Gym (superlätta vikter)
-Simning (simning som ska vara så bra och rehabiliterande är den värsta för mig, det brinner i armar och knän efter ett simpass)
-Roddmaskin
-Statiska övningar så som hunden, väggböjj
-Promenader (Går dock bra om jag går i snigeltakt men hur bra är det för hälsan undrar man när jag inte ens får puls? Så fort jag ökar takten säger knäna ifrån)

Någon som vet någon fysiskt aktivitet över huvud taget som går att utföras trots mina problem?

Qi gong

Sen när du blir av med dina inflammationer så kan du träna vad du vill
Citera
2016-10-24, 10:39
  #5
Medlem
Fenjal888s avatar
Har du en diagnos? Du borde väl kunna få medicin utskrivet på recept? Annars finns det vissa koster som tyder på mindre inflammationer. Hur är din kost?
Citera
2016-10-24, 16:24
  #6
Medlem
Har du fått någon diagnos? Kan ju vara en hormonell obalans.
När jag hade högt kortisol så hade jag stora bekymmer med återkommande inflammationer utspritt i kroppen. Ingen träning som funkade alls för mig.
Med tiden gick det över, men det tog väldigt lång tid och mycket knep och knåp för att komma fram till vad som utlöste det.
Citera
2016-10-24, 19:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Det sägs att gurkmeja kan ge positiva effekter för kroppen jämförbara med lättare motion. Det ska tydligen även ha antiinflamatoriska egenskaper.

Du skulle ju kunna testa det och se hur det funkar?

Har kört gurkmeja ett tag, märkte inte någon direkt skillnad. Men mycket riktigt så finns det forskning som visar dessa effekter dock så åt jag redan en riktigt antiinflammatorisk kost när jag började med gurkmejan därav kanske jag inte märkte någon större skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Hur med träningscykel då?
Det ska ju vara bra och skonsamt för leder.

Just ja den glömde jag nämna. Fungerar inte heller för ena knät tyvärr. Framsidan av knät (senan som går ner mot smalbenet) klarade inte själva rörelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Qi gong

Sen när du blir av med dina inflammationer så kan du träna vad du vill

Låter intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Har du en diagnos? Du borde väl kunna få medicin utskrivet på recept? Annars finns det vissa koster som tyder på mindre inflammationer. Hur är din kost?

Nej har inte fått någon diagnos. Som sagt kosten är inriktad för att minska inflammationerna. Äter dagligen krillolja, avokado, rapsolja, kokosolja, chia/hampafrön och mandlar/valnötter och det har gjort stor skillnad. I vila känns kroppen relativt bra men så fort den får lite motstånd kommer smärtan tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Har du fått någon diagnos? Kan ju vara en hormonell obalans.
När jag hade högt kortisol så hade jag stora bekymmer med återkommande inflammationer utspritt i kroppen. Ingen träning som funkade alls för mig.
Med tiden gick det över, men det tog väldigt lång tid och mycket knep och knåp för att komma fram till vad som utlöste det.

Som sagt ingen diagnos. Fick du en diagnos innan det blev bra och hur länge tog det?
Citera
2016-10-24, 20:49
  #8
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinjin
Nej har inte fått någon diagnos. Som sagt kosten är inriktad för att minska inflammationerna. Äter dagligen krillolja, avokado, rapsolja, kokosolja, chia/hampafrön och mandlar/valnötter och det har gjort stor skillnad. I vila känns kroppen relativt bra men så fort den får lite motstånd kommer smärtan tillbaka.

Bra där, vissa livsmedel kan göra underverk.

Men sök dig till läkare, du har uppenbarligen problem. De kanske har något som kan göra ditt liv mycket bättre. Antiinflammatorisk medicin är inte direkt skitkonstigt, och en starkare och långsammare variant för dig som faktiskt har problem är konstigt om det inte finns.

I Sverige har vi överkostnadsskydd för sjukvården också så oroa dig inte för det.
Citera
2016-10-25, 12:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zinjin
Som sagt ingen diagnos. Fick du en diagnos innan det blev bra och hur länge tog det?

Fick aldrig någon diagnos. Det visade på proverna bara att kortisolet va högt, men de visste inte varför (dagens läkare )
Tog några år innan jag blev bra från det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback