Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-14, 15:02
  #1
Medlem
det byggs nån ny form av energi i vietnam,Laos som kina har investerat i, och det sägs kommer att det kommer bli stort i asien, det heter HydroPower.

Nu e jag då intresserad av att köpa aktier i något företag som tillverkar denna produkten vilket i sin tur tillverkar hydropower i Vietnam.

jag är inte så bra på detta med aktier, kan basics.

Hur går jag tillväga? förlåt om tråden är lite kortfattad och oklar, men behöver hjälp av någon kunnig.

tack på förhand
Citera
2018-05-28, 18:18
  #2
Medlem
krigsoffrets avatar
Lånar denna utdaterad tråd.


Jag har kikat på vietnam en del i det sista, ær imponerad och har stor tro på denna s.k "Nya Thailand" Var precis dær med tjejen i 3veckor, nåval hør væll inte hit..


Någon som vet om någon fin fond eller annat med exponering Vietnam?

Mvh
Citera
2018-05-28, 20:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
Lånar denna utdaterad tråd.


Jag har kikat på vietnam en del i det sista, ær imponerad och har stor tro på denna s.k "Nya Thailand" Var precis dær med tjejen i 3veckor, nåval hør væll inte hit..


Någon som vet om någon fin fond eller annat med exponering Vietnam?

Mvh

Du kan kolla Tundra Vietnam.

https://www.morningstar.se/Funds/Qui...fid=0P00012RQ5
Citera
2018-05-29, 08:02
  #4
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du kan kolla Tundra Vietnam.

https://www.morningstar.se/Funds/Qui...fid=0P00012RQ5

Ja den fonden börjar bli billig nu. Rasat rejält senaste tiden. Tror man på uppgång är det inte ett problem men avgiften... 2,71%. För mig är det bokstavligen "svindyrt".

// CC
Citera
2018-05-29, 22:21
  #5
Medlem
Hydropower är väl bara någon form av vattenkraft. Energibolag brukar inte vara några raketer, snarare något som växer stabilt över tiden.

Det blir väldigt dyrt och krångligt att köpa aktier själv som är noterade i Vietnam.
Jag tror att det bästa är att se om aktien även handlas i t ex USA, troligen då på Pink Sheet. Då kan du köpa aktien per telefon hos t ex Avanza och Nordnet utan att det blir särskilt dyrt.
Citera
2018-05-31, 20:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ja den fonden börjar bli billig nu. Rasat rejält senaste tiden. Tror man på uppgång är det inte ett problem men avgiften... 2,71%. För mig är det bokstavligen "svindyrt".

// CC

Ja jag har dålig kläm på värderingen men exponeringen är ju mot Vietnam vilket var tanken med ”tipset”.

Jag bryr mig inte sådär jättemycket om avgifter sålänge en fond presterar därefter, känns lite som en ppm-fond iofs men vi får väl se om den platsar i systemet när dom nya reglerna träder i kraft.
Citera
2018-06-01, 15:39
  #7
Medlem
First North listade Fram Skandinavien B är ju ett bolag med verksamhet/exponering mot Vietnam.
Citera
2018-06-13, 23:33
  #8
Medlem
kato85s avatar
Vietnam just nu tycker jag är lite oroligt, även om det på sikt är ett intressant prospekt.
Mycket oroligheter nu i samband med att regeringen säljer ut kustterritorier till Kina, känns som att ngn. slags revolution är i uppgång..
Citera
2018-06-15, 21:12
  #9
Medlem
Unizeros avatar
Om bolaget är noterat på någon av dom publika börserna så kan du ringa till någon av dom större mäklarhusen och be dom lägga en order åt dig.
Men det kan kosta väldigt mycket i courtage.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback