Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-02, 13:36
  #553
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Rundsnack igen.

Nåväl, sm910dif har äntligen spottat ur sig ett inlägg som är acceptabelt ur ett ståndpunktshänseende som jag kan acceptera som försvarstal och till vissa delar förstå. Vill dock poängtera att jag i den diskussionen jag fört skiter högaktningsfullt i politiska hänseenden i frågan och än mer i jude hit och dit, vilket för mig är dravel och totalt ointressant. Jag ser endast problemet, i den mån det är ett problem, som en diskussion om olika uttryckssätt. Nyanser av jude är därför helt ointressant.

Om du som jag förstår det tycker det är ointressant. Varför bryr du dig då överhuvudtaget?

Jag tycker det är väldigt märkligt att inte tillåta trippelparantes.

Finns ingen anledning att förbjuda just den symbolen.
Citera
2017-03-14, 19:43
  #554
Medlem
Libertarismuss avatar
Jag köper inte Admins förklaring. Ja, det är ett "kodord", men på vilket sätt skulle det inte falla under yttrandefrihetens ramar på Flashback?
Om man är emot "kodord" kan man med samma logik förbjuda trippelpunkter (...). Varför då? Jo, eftersom de används i helt fel syfte. På Flashback och i social media använder man trippelpunkter för att visa på tystnad eller en suck. Men för oss som använder trippelpunkter i rätt grammatiskt syfte (nämligen när en del av meningen utesluts), blir det extremt förvirrande att läsa inlägg där användare slänger in trippelpunkter här och var. Varför förbjuder ni inte trippelpunkter?


Om Flashback vill förbjuda trippelparentesen, kan de lika gärna förbjuda detta också:

1. Folk som skriver "Ankeborg" istället för "ett anarkokapitalistiskt samhälle". Kodordet "Ankeborg" kan lätt blandas ihop med Kalle Anka och hans vänner, någonting som kan - i teorin - inskränka och hämma debatten.
Exempel

2. Kodord som "raketforskare" och "kebabtekniker" syftar på invandrare med låg kompetens, men hur många användare gör den kopplingen? Kan det finnas en risk att folk utestängs från debatten på grund av dessa kodord?
Exempel

3. Som sagt.. låt oss förbjuda ... trippelpunkterna.... Jätteförvirrande ... att läsa inlägg där folk använder .... detta... vad menar de?.... ... Kodord? ..
Exempel

Jaja, jag har inte diskuterat "judefrågan" på Flashback någonsin, så jag berörs inte av detta. Jag har heller ingenting emot judar. Men visst hade jag blivit lite irriterad om Admin inte lät oss använda kodord som "Ankeborg" eller liknande på forat 68.
__________________
Senast redigerad av Libertarismus 2017-03-14 kl. 19:51.
Citera
2017-03-23, 13:12
  #555
Medlem
Arbetarbroders avatar
Detta är ett väldigt störande inslag måste jag säga, parantesförbud har jag alltid varit i mot men de är först när man drabbas av det som man märker effekten fullt ut.

de händer att man skriver om nån Utvald och echo kommer nästan automatiskt..

Så det finns ju en väldigt viktig fråga kvar här:
Hur ska vi märka dem då? Förslagsvis typ []Utvald[] eller [_utvald_] men ja. det är inte lika estetiskt tilltalande och med budskap som de förbjudna symbolerna har.

Eller om vi kör utvald ..? rött finns i svenskan och även om man inte fattar direkt så reagerar man väl säkert på de de som har den röda färgen samtidigt som slipper använda det ord i svenska språket som triggar flest allra hårdast och börjar på Ju och slutar på dar

Kanske kan funka? Så får vi inte tappa hoppet utan förtsätta kämpa för yttrandefriheten och slippa använda ord som man "måste" - och inte minst ha lite uppsikt att det inte spårar ur fullständigt för Flashback nu när detta steget tagits och det finns en väg när de väl börjat och de är highway to Tel-Aviv

(eller det finns forfarande hopp)
Citera
2017-03-23, 17:30
  #556
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Detta är ett väldigt störande inslag måste jag säga, parantesförbud har jag alltid varit i mot men de är först när man drabbas av det som man märker effekten fullt ut.

de händer att man skriver om nån Utvald och echo kommer nästan automatiskt..

Så det finns ju en väldigt viktig fråga kvar här:
Hur ska vi märka dem då? Förslagsvis typ []Utvald[] eller [_utvald_] men ja. det är inte lika estetiskt tilltalande och med budskap som de förbjudna symbolerna har.

Eller om vi kör utvald ..? rött finns i svenskan och även om man inte fattar direkt så reagerar man väl säkert på de de som har den röda färgen samtidigt som slipper använda det ord i svenska språket som triggar flest allra hårdast och börjar på Ju och slutar på dar

Kanske kan funka? Så får vi inte tappa hoppet utan förtsätta kämpa för yttrandefriheten och slippa använda ord som man "måste" - och inte minst ha lite uppsikt att det inte spårar ur fullständigt för Flashback nu när detta steget tagits och det finns en väg när de väl börjat och de är highway to Tel-Aviv

(eller det finns forfarande hopp)

Vad pratar du om? Om det är judar du menar att du vill märka ut i din text, så är ju hela vitsen att du på Flashback kan göra det mest uppenbara av alla teoretiskt möjliga märkningsvarianter. Det vill säga skriva jude rakt upp och ner.

Att påstå att det skulle vara problematiskt ur yttrandefrihetsperspektiv och att du inte kan få ut den viktiga information om vilka som är judar när du diskuterar på Flashback är ju så himmelsskriande dumt att man blir helt mörkrädd.

Dra huvudet ur röven och skriv på vanlig, för alla begriplig, svenska vad du menar när du diskuterar. Det är som sagt helt tillåtet här. Ditt hemliga kodspråk kan du med fördel använda annorstädes där det antingen behövs eller i motsvarigheten till Fantomenklubben där ni kan sitta och småfnittra över hur hemliga ni är, utan att besudla forum där vuxna människor huserar med ert onödiga tramsande.
Citera
2017-03-23, 18:04
  #557
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Vad pratar du om? Om det är judar du menar att du vill märka ut i din text, så är ju hela vitsen att du på Flashback kan göra det mest uppenbara av alla teoretiskt möjliga märkningsvarianter. Det vill säga skriva jude rakt upp och ner.

Att påstå att det skulle vara problematiskt ur yttrandefrihetsperspektiv och att du inte kan få ut den viktiga information om vilka som är judar när du diskuterar på Flashback är ju så himmelsskriande dumt att man blir helt mörkrädd.

Dra huvudet ur röven och skriv på vanlig, för alla begriplig, svenska vad du menar när du diskuterar. Det är som sagt helt tillåtet här. Ditt hemliga kodspråk kan du med fördel använda annorstädes där det antingen behövs eller i motsvarigheten till Fantomenklubben där ni kan sitta och småfnittra över hur hemliga ni är, utan att besudla forum där vuxna människor huserar med ert onödiga tramsande.

Det är dom påpekats flera gånger i tråden inte ett "kodspråk" som på något avgörande sätt skiljer sig mot andra slanguttryck eller specialuttryck och du har verkligen inte att göra med hur Arbetarbroder eller någon annan vill formulera sig. Vuxna människor handlar inte som småbarn som leker kung av sandlådan och språkpoliser och upprört vill förbjuda saker de inte har att göra med.

Om du anser att det är tramsigt med paranteser för att beteckna judar, så tyck det. Men låt det stanna vid det. Du har säkert själv språkliga egenheter som stör andra, men inte ser du mig eller Arbetarbroder vilja förbjuda det. Det är så det bör vara.

Om patanteserna är fjantiga är det inget mot detta fullständigt bisarra förmynderiförsök. Småpåveri är småpåveri hur det än maskeras. Och att det här förbudet dels är helt godtyckligt och bara gäller judeparanteser utan förbindelse med övriga regler och dels riktar sig mot antisemiter och andra judekritiker gör det defintivt till en yttrandefrihetsfråga, om än i sig inte av enorm dignitet.

Ett forum som säger sig för yttrandefrihet bör inte ens in och tassa på de godtyckliga förbudens mot vad-man-får-yttra-hur marker.
Citera
2017-03-23, 18:39
  #558
Medlem
Det är ju under alla omständigheter viktigt att inlägg inte missförstås, så det är då bättre att skriva juden än ((( ))). Tidigare i tråden skrev jag att googling på ((())) inte gav något. Det gäller fortfarande, men ett blanksteg mellan ((( ))) ger en lista med sidor med engelsk text, om Jews och anti-semitism, så det är alltjämt mindre vanligt i svenska att använda trippelparanteser än i engelska, och Flashback är ju ett svenskt forum, där man skriver inlägg till andra. Inlägg som inte bör missförstås. Det kanske inte bör vara ett totalt förbud, om det är emot yttrandefriheten, men det är absolut bättre att använda riktigt språk än trippelparenteser på ett svenskt forum.
Citera
2017-03-23, 18:52
  #559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Det är ju under alla omständigheter viktigt att inlägg inte missförstås, så det är då bättre att skriva juden än ((( ))). Tidigare i tråden skrev jag att googling på ((())) inte gav något. Det gäller fortfarande, men ett blanksteg mellan ((( ))) ger en lista med sidor med engelsk text, om Jews och anti-semitism, så det är alltjämt mindre vanligt i svenska att använda trippelparanteser än i engelska, och Flashback är ju ett svenskt forum, där man skriver inlägg till andra. Inlägg som inte bör missförstås. Det kanske inte bör vara ett totalt förbud, om det är emot yttrandefriheten, men det är absolut bättre att använda riktigt språk än trippelparenteser på ett svenskt forum.
Håller helt och hållet med. Varför inte skriva ut vad som menas. Att dölja det bakom paranteser är ett hinder mot dialog, debatt och diskussion. Och det är väl vad detta är? Ett diskussionsforum. att då använda sig av en massa kodord och symboler för att maskera ens budskap är väl ett större hot mot forumet.

Nej. Slopa omskrivningarna och slipa på argumenten istället så underlättar det debatterna. Kom med relevanta argument istället för ((())) så slipper ni i stor utsträckning bli förlöjligade, ifrågasatta och ignorerade.
Citera
2017-03-23, 18:59
  #560
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Håller helt och hållet med. Varför inte skriva ut vad som menas. Att dölja det bakom paranteser är ett hinder mot dialog, debatt och diskussion. Och det är väl vad detta är? Ett diskussionsforum. att då använda sig av en massa kodord och symboler för att maskera ens budskap är väl ett större hot mot forumet.

Nej. Slopa omskrivningarna och slipa på argumenten istället så underlättar det debatterna. Kom med relevanta argument istället för ((())) så slipper ni i stor utsträckning bli förlöjligade, ifrågasatta och ignorerade.

Nej, det är inte ett hinder mot dialog, debatt och diskussion. Det går alldeles utmärkt att diskutera på det sättet precis som på andra sätt. Förstår man inte vad debattmotståndaren menar går det ju alltid bra att be om förtydligande.
Citera
2017-03-23, 19:02
  #561
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Detta är ett väldigt störande inslag måste jag säga, parantesförbud har jag alltid varit i mot men de är först när man drabbas av det som man märker effekten fullt ut.

de händer att man skriver om nån Utvald och echo kommer nästan automatiskt..

Så det finns ju en väldigt viktig fråga kvar här:
Hur ska vi märka dem då? Förslagsvis typ []Utvald[] eller [_utvald_] men ja. det är inte lika estetiskt tilltalande och med budskap som de förbjudna symbolerna har.

Eller om vi kör utvald ..? rött finns i svenskan och även om man inte fattar direkt så reagerar man väl säkert på de de som har den röda färgen samtidigt som slipper använda det ord i svenska språket som triggar flest allra hårdast och börjar på Ju och slutar på dar

Kanske kan funka? Så får vi inte tappa hoppet utan förtsätta kämpa för yttrandefriheten och slippa använda ord som man "måste" - och inte minst ha lite uppsikt att det inte spårar ur fullständigt för Flashback nu när detta steget tagits och det finns en väg när de väl börjat och de är highway to Tel-Aviv

(eller det finns forfarande hopp)

Hur klarade du dig innan juni 2016 när greppet med trippelparantesen blev någorlunda känt? Och hur fan gick det till när något du gjort i ca ett halvår satt sig så hårt i dina reflexer att du inte kan byta ut ((())) mot jude? Är det nån som kört med klicker på dig, har du blitt betingad av Andrew Anglin?
Citera
2017-03-23, 19:02
  #562
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Det är ju under alla omständigheter viktigt att inlägg inte missförstås, så det är då bättre att skriva juden än ((( ))). Tidigare i tråden skrev jag att googling på ((())) inte gav något. Det gäller fortfarande, men ett blanksteg mellan ((( ))) ger en lista med sidor med engelsk text, om Jews och anti-semitism, så det är alltjämt mindre vanligt i svenska att använda trippelparanteser än i engelska, och Flashback är ju ett svenskt forum, där man skriver inlägg till andra. Inlägg som inte bör missförstås. Det kanske inte bör vara ett totalt förbud, om det är emot yttrandefriheten, men det är absolut bättre att använda riktigt språk än trippelparenteser på ett svenskt forum.

Det bästa och naturligaste är om användaren själv får formulera vad denne vill säga. Ibland innefattar det ord på främmande språk, omskrivningar, emotikoner, smileys, "kodord" osv. Det är inget konstigt och inget farligt och inget som på det minsta sätt inte är förenligt med yttrandefriheten.
Citera
2017-03-23, 19:03
  #563
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hur klarade du dig innan juni 2016 när greppet med trippelparantesen blev någorlunda känt? Och hur fan gick det till när något du gjort i ca ett halvår satt sig så hårt i dina reflexer att du inte kan byta ut ((())) mot jude? Är det nån som kört med klicker på dig, har du blitt betingad av Andrew Anglin?

Man kan klara sig utan bokstäverna K, W eller Q också. Att man klarar sig utan något är ett mycket dåligt skäl att förbjuda det.
Citera
2017-03-23, 19:09
  #564
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man kan klara sig utan bokstäverna K, W eller Q också. Att man klarar sig utan något är ett mycket dåligt skäl att förbjuda det.

Håller jag nog med om. Det var argumentet som var så sketans dåligt.

För mig spelar det ingen roll hur man skriver men jag vill gärna veta hur det ska uttalas och vad det betyder. Om jag skriver (((husvagn))), vad betyder det?

Men det sagt, jag är kluven i frågan. Men mest emot.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback