Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-11, 22:12
  #1333
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin

Jag har aldrig läst en enda artikel på Nordfront där de användare trippelparenteser i språket. Du som är bra på att skicka länkar kanske kan ge mig några exempel. Inte artiklar som skriver om Nordfront, utan konkreta exempel på där Nordfront använder trippelparenteserna i själva språket.

Varsågod

IKEA-mördaren Abraham Ukbagabirs knivmord, enligt uppgift på grund av ett utvisningsbeslut, har dock inte lett till att media förespråkar att asylsökare sätts i koncentrationsläger så att de inte kan skada medborgare eller gå under jorden om de får ett beslut om utvisning. Det är tydligt att etablerad media – här kan man lägga till trippelparenteser i de flesta fall – mörklägger massinvandringens konsekvenser och demoniserar reaktionen mot dessa.
https://nordfront.se/ni-skapade-skolmordaren


(((Porr))) – det osynliga missbruket
https://nordfront.se/porr-det-osynliga-missbruket

Ledarperspektiv 18: (((Sociala medier))) Censur och faror
https://nordfront.se/ledarperspektiv...-och-faror.smr

Spionen (((Jonathan Pollard))) befriad från alla restriktioner – åker hem
https://nordfront.se/spionen-jonatha...r-aker-hem.smr

Ska jag fortsätta?

Varför söker du inte bara själv.
När jag söker på nordfront på deras sökmotor får jag 216 träffar på ))), alltså 216 artiklar med (((X))).

https://nordfront.se/?s=%29%29%29&page=1

19 Av dessa har trippelparenteser i titeln. Resterande när jag söker i dem, finner jag dessa i bland i texten men inte alltid. Så oklart exakt hur många artiklar det finns. Men du kan ju börja med de 19 som har trippelparenteser i titeln.

Sedan får du kolla igenom resterande 197 st själv, jag gör det inte åt dig.



Men här är ett exempel på artikel där trippelparenteser är med i texten men inte i titeln.
Flera av ändringarna är baserade på rekommendationer från domstolens Kommission för raslig och etnisk rättvisa, som villigt accepterar policyrekommendationer från antivita svarta och judiska högskoleprofessorer som Mikah Thompson och (((David Achtenberg))).
https://nordfront.se/svart-yrkeskrim...bis-och-fadern
__________________
Senast redigerad av virvelbagg 2022-08-11 kl. 23:07.
Citera
2022-08-11, 23:41
  #1334
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin

Har du några exempel på etablerade svenska medier som använder trippelparenteserna i sin nyhetsbevakning?
admin
Aftonbladet är det nog etablerat?
Sticker ut gör också ”(((Hanna Rajs)))” vars titel som synes skrivits inom tre parenteser, vilket är ett antisemitiskt interpunktionstrick för att märka ut judiska namn på internet. Texten som sedan följer skulle kunna beskrivas som en konspirationsteoretisk dagsverspytt à la Alf Henrikson, eller som en trollformel för att fördriva extremhögerspöken.

Starkast, direkt plågsam att läsa, är ”Sesam”, en dikt om ett förlorat foster, till synes skriven rätt upp och ner ur smärtan och i likhet med många av bokens dikter svår att hugga illustrativa citat ur. Det är flödet som ger effekten, och texten måste läsas (eller höras) i sin helhet.

Sorg och motstånd, lätthet och stil. Vad mer kan man rimligen begära av en så nybakad poet som Rajs Lara. Under månen inger mig hopp om både poesin och mänskligheten. Det kan bli hur bra som helst, det här.
https://www.aftonbladet.se/kultur/bo...-bra-som-helst
Citera
2022-08-12, 00:05
  #1335
Medlem
virvelbaggs avatar
Efter ha kollat runt lite i olika medier hur de använder trippelparenteser så är det vissa saker som blir tydliga.

Nordfront har en riktigt stor kvantitet artiklar där de använder trippelparenteser. De ger ingen förklaring till innebörden när de använder dessa. Det är som om de förväntar att alla som läser nordfront känner till trippelparenteser och vet vad de står för.

Aftonbladet som jag nyligen länkade en artikel där de använde trippelparenteser i sin bevakning ger också en kort liten förklaring efter att de använt dem. Så aftonbladet förväntar sig inte att alla deras läsare känner till trippelparenteserna.


Här är ett ex från Expo när de använder trippelparenteserna i sin nyhetsbevakning.
NMR-aktivisten dömdes utöver det för 21 fall av hets mot folkgrupp. Under sitt eget namn lade han upp bilder på hakkors, nazistiska slagord, hyllningar till Hitler och antisemitiska budskap på det ryskbaserade sociala nätverket VK.

Solna tingsrätt slog fast att inget av brotten kunde anses som ringa och straffet blev sex månaders fängelse.

Anders Jonsson nekade dock till brott och dök inte upp på rättegången. På sitt konto på VK har han fortsatt att hetsa mot framför allt judar men också andra minoriteter, som om ingenting har hänt.

När domen kom skriver Jonsson: ”((( Dom ))) dömde mig till sex månaders fängelse. Det är lugnt. JUDE-makten måste krossas! Hell seger!”.
https://expo.se/2020/03/nazist-sprida-judehat

Expo ger likt Nordfront ingen förklaring till trippelparenteserna, när de använder dessa. Som om de förväntar likt Nordfront att alla som läser expo vet vad trippelparenteserna betyder.
Citera
2022-08-12, 19:29
  #1336
Medlem
virvelbaggs avatar
Om någon har lust att läsa Hanna Rajs dikt (((hanna rajs))) som finns med i hennes svenska bok Under månen så kommer länk här.

Så där admin där har du ett exempel på en svensk bok med trippelparenteser i texten.

Dikten börjar på sidan 24 och flashback nämns faktiskt också i dikten.

https://books.google.se/books?id=Ip3...%A5nen&f=false

Vill man se henne läsa dikten själv så kan man göra det här:
https://www.youtube.com/watch?v=d1pPJcrX3BQ

Mer etablerad media som använt trippelparenteser i sin bevakning i detta ämne.

Hanna Rajs Laras ”Under månen” visar upp den judisk-svenska ... hade jag gärna sett mer av den rasande galghumorn i ”(((HANNA RAJS)))”
https://www.svd.se/a/KyyAky/reser-si...-stereotyperna
Låst artikel


"Under månen" är Hanna Rajs Lara första diktsamling på Bonniers, ... lyser allra starkast i diktsamlingen är tvivelsutan ”(((Hanna Rajs)))”
https://www.gp.se/kultur/recension-u...ara-1.36585047
Låst artikel


Samlingen gör sig bäst att läsa i ett flöde, missa inte det antisemitiska interpunktionstricket som används för att märka ut judiska namn på nätet – det sticker ut med tre parenteser (((Hanna Rajs)))
https://www.stadsbiblioteket.nu/tre-...-stannar-kvar/
Öppen och läsbar för alla, likt aftonbladets bevakning (se tidigare inlägg).

Lite kull att den är utgiven på Bonniers.
__________________
Senast redigerad av virvelbagg 2022-08-12 kl. 19:55.
Citera
2022-08-12, 20:39
  #1337
Medlem
Arthur Dents avatar
Det hela börjar bli ganska pinsamt.

Citat:
Yttrandefrihet är viktigt. Flashback har en lång historia av att värna om det fria ordet, och har som målsättning att föra den svenska yttrandefrihetstraditionen vidare. Att aktivt försvara åsikts- och yttrandefriheten, även när det gäller de som vill avskaffa eller begränsa samma rättigheter. Flashback tror att detta agerande långsiktigt bidrar till en minskad polarisering i samhället, och en ökad förståelse för de med motsatta åsikter.

Citat:
Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.

Verkar som att Aftonbladet och Expo kommit längre i den kampen. Det hela hade blivit mycket mer logiskt och lättförståeligt om admin bara erkänt att frågan om judisk makt är väldigt känslig för honom.
__________________
Senast redigerad av Arthur Dent 2022-08-12 kl. 20:52.
Citera
2022-08-15, 19:10
  #1338
Medlem
bergsturks avatar
Jag antar att det är tillåtet att använda Unicode, så man kan ju helt enkelt skriva
Robert Aschberg (✡)
i stället.
Citera
2022-08-16, 09:36
  #1339
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Men att Nordfront skulle få för sig att börja använda trippelparenteser i sina artiklar anser jag vara högst osannolikt. De vill nå ut med sitt innehåll, och värnar om det svenska språket. Jag vidhåller att trippelparenteserna enbart ger antisemitismen dåligt rykte, och det tror jag inte ligger i Niordfronts intresse. Men jag kan givetvis ha fel, och om så är fallet så får ni gärna rätta mig.

Ja du hade fel, Nordfront har säkert minst 100 artiklar där de använder trippelparenteser. På Nordfront är dessa lätt sökta för de har gjort något med deras sökmotor. Samma sak skulle ni kunna göra här.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Inte heller förekommer de i artiklar eller böcker. Åtminstone inte i de medier jag konsumerar.

I detta hade du också fel. Bonniers som otvivelaktigt är ett etablerat förlag har gett ut Under månen där dessa förekommer.

Bl. a. SvD, DN, Aftonposten och GB använder trippelparenteser i sin bevakning när detta är relevant.

FOI har gjort två studier där trippelparenteser finns med Digitalt slagfält som länkats i tråden och
Det vita hatet – radikala nationalistiska miljöer på nätet som inte har länkats men med lätthet hittas på deras hemsida.

Det är uppenbart att du har haft felaktiga föreställningar. Nu när du knappast kan fortsätta blunda eller tugga lögnen att det bara är en liten isolerad grupp som känner till trippelparenteser, tänker du då fundera på att förändra beslutet?

Du var aktiv senast så sent som igår. Så du har sett de länkar jag har gett dig. Jag hoppas att din frånvaro i tråden är för att du funderar och inte för att tänkte lösa situationen genom att vara frånvarande i diskussionen.

Det är ganska svårt att hitta böcker eller artiklar med trippelparenteser, för man kan inte söka enbart på dessa. För att hitta artiklar och böcker där de är med måste jag först komma på en specifik händelse som kan ha skapat rubriker. När Digitalt slagfält släpptes skrev våra större och etablerade medier om detta och då fanns ju självklart trippelparenteserna med i deras texter. När Hanna Rajs släppte sin bok skapade detta rubriker på kultursidorna.

Men det är lätt att söka på innebörden med trippelparenteser om man nu missat dessa. Förslag har getts i tråden på vad man kan söka, tre parenteser, parenteser runt namn, eller trippelparenteser. Faktiskt går det även att söka på enbart ))) (men då får man mycket andra sökresultat också då det finns i vart fall två musiker med trippelparenteser runt sitt artistnamn, som t.ex. (((o))) och även andra saker som (((5G))) och alla andra sammanhang sär trippelparenteser används).

Det går inte att använda argumentet att det enbart är en liten grupp som känner till trippelparenteser. För det är inte sant, så länge ni använder det som huvudargument till förbudet kommer folk inte förstå vad ni menar. Kanske det är dags att vakna och ta del av den verklighet som finns runt oss. Jag tycker att du skulle ha satt dig in i situationen innan du fattade beslutet. Kan inte ens förstå hur man kan fatta beslut utan att känna till situationen, och enbart välja att lyssna på en medlem som har lika dålig verklighets uppfattning som du. Men gjort är gjort. Vill du göra rätt tar du diskussionen och inte bara gömmer dig.
__________________
Senast redigerad av virvelbagg 2022-08-16 kl. 09:50.
Citera
2022-08-16, 15:31
  #1340
Medlem
virvelbaggs avatar
Hittade faktiskt en till svensk bok med trippelparenteser.

Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå
Bok av Jack Werner

Trippelparenteserna finns med i kapitlet: George Soros är världens mest onda människa.

https://books.google.se/books?id=Pwc......)))&f=false

Boken är likt under månen också utgiven på Bonniers.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Samma sak gäller frågan där jag efterlyser svenska böcker som använder dessa koder i språket.

Så där nu har du fått två exempel på Svenska böcker med trippelparenteser i texten.
__________________
Senast redigerad av virvelbagg 2022-08-16 kl. 15:40.
Citera
2022-09-22, 03:36
  #1341
Medlem
virvelbaggs avatar
Fick tillslut ett svar av admin. Men fick det som PM.

Jag hade önskat ett svar här i tråden istället , men det tycks inte komma. Så jag postar det PM jag fåt av admin och svarar i tråden, hoppas detta är ok.
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Hej,

Ledsen för sent svar.
Ett beslut i frågan finns redan sedan flera år tillbaka. Se tidigare inlägg av mig i tråden.
Ibland bumpas tråden, och ibland så ger jag mig in i tråden för att diskutera.
Tänkte svara och tacka dig för länkarna. De till Nordfront.
Trodde aldrig att de skulle få för sig att använda dessa i redaktionell text, men uppenbarligen hade jag fel. Och du hade rätt.
Förändrar dock inget i sak. Av de argument som jag givit i tråden.
Jag tycker frågan ska vara tillåten att diskuteras, även om det än så länge inte finns något som skrivits som skulle få mig att ändra uppfattning.
Deltar i tråden ibland, då den roar mig. Men det finns också en risk att jag ibland kan bli nedlåtande då jag har väldigt svårt att förstå varför någon frisk person skulle vilja skriva med parenteser. Det är inte min uppgift att vara nedlåtande. Det kan medlemmarna vara mot mig, inga problem, men jag ska inte agera på samma sätt. Vilket det finns en risk för då tråden ibland spårar ut, och jag jag har noll förståelse för de argument som lagts fram för dessa parentes-språk-funktioner.

Jag gömmer mig inte, men fokuserar på - enligt mig - viktigare saker.
Tror ingen av oss kommer ändra uppfattning, då vi båda varit tydliga med vad vi tycker.
Ibland får man acceptera att man inte tycker lika om allt.
Jag har inte debatterat i syfte att få dig att ändra åsikt, utan för att du ska förstå varför jag kommit fram till en annan slutsats. Du behöver inte gilla den, men är alltid bra att förstå varför någon ser på saken annorlunda.

admin

Det är ju fint att du tackar för länkarna till nordfront. Du bad även om länkar till etablerade svenska medier som använt detta i sin bevakning och böcker skrivna på Svenska där dessa används i texten. Tackar du inte även för dessa länkar?

Det argument som hela tiden har getts till varför dessa parenteser är förbjuda är att det bara är en liten grupp som känner till detta "hemliga kodsystem". Jag har frågat i tråden vilken denna lilla grupp man syftar på är. Men aldrig fått svar. Du har en gång gissat på att de är ca 300 personer.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Många? Vad är många? 300 personer? Jag hade aldrig hört talas om detta för bara några veckor sedan. Frågar jag personer i min omgivning så är det ingen som hört tals om detta.

Så vilken är denna lilla grupp som känner till trippelparenteser? Är de de som markerade ut judar på twitter 2016 och använde dessa som en "dog whistle" för att få till ett massivt angrepp på personer.
Eller de som svarade med eller hoppade på trenden att sätta parenteserna runt sitt egna namn för att förstöra möjligheten att använda dessa som "dog whistle".

Kanske är denna lilla grupp du syftar på de som började använda #IStandWithHateSpeech? Som var ett svar och en protest på de inskränkningar man gjorde på yttrandefriheten p.g.a trippelparenteserna och dess användning som "dog whistle".

Eller är denna lilla grupp du syftar på de som läser nordfront, eller kanske de som läser expo, eller varför inte de som läser Aftonposten, gp, svd. Medier som alla använder trippelparenteser i sin bevakning när det är relevant för dem. Naturligtvis har nordfront en helt annan kvantitet i dessas användning en övriga medier och kallar trippelparenteserna för populära.

Eller är det kultur intresserade personer du syftar på, de som läser ny svensk poesi belönad med ELSA-priset?

Eller personer som läser studier utgivna av FOI?

Eller de som läser böcker utgivna av Bonniers?

När jag började intressera mig för denna tråd och (FB) Att använda symboler istället för ord? var det för att ni gav ett huvud argument till ett förbud som inte är baserad på verkligheten utan enbart på era föreställningar.

Jag förstår att du inte tänker förändra ditt beslut, men kan ni i alla fall förändra ert huvudargument till något som i alla fall låter trovärdigt?

Citat:
Ursprungligen postat av admin5 (FB) Att använda symboler istället för ord?

De här trippelparenteserna är att se som OT hädanefter. Ett kodat språk som bara ett fåtal känner till är inte nåt som gynnar forumet.


admin5

Utanför FB är det vanligaste att man kallar dessa för meme eller symbol och det är inte bara ett fåtal som känner till dessa.

Jag har skrivit flera gånger att mitt intresse i detta är inte för att jag vill använda dessa för att peka på judisk makt utanför att jag inte kan se ett argument till ett förbud som inte är sant utan att reagera. Sedan tycker jag inte heller att det är rätt att inskränka på yttrandefriheten. Jag fattar att det 2016 var sjukt otrevligt med trippelparenteserna och att det var en smula chockerande det hela som skedde huvudsakligen på twitter den sommaren. Men nu är vi inte i den situationen, det är ingen "dog whistle" längre. Det blir inga massiva angrepp när tex nordfront skriven en av sina kanske hundra artiklar med trippelparenteser. Det kommer inte bli några massiva angrepp för att de används på FB.
__________________
Senast redigerad av virvelbagg 2022-09-22 kl. 03:38.
Citera
2023-07-26, 22:33
  #1342
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag har aldrig läst en artikel på Nordfront som innehåller trippelparenteser. Med undantag för artikeln som länkas till i denna tråd, och som handlar om att trippelparenteserna inte är tillåtna på Flashback.

Vi har ju redan sett på att det finns en stor kvantitet artiklar på nordfront med trippelparenteser och där även en del har dem i rubriken.

Du läser väl säkert nordfront mer en mig. Besöker den sällan men såg att de fortfarande använder dessa parenteser. Du kanske redan har sett denna eller några av alla de andra?

De gjorde en undersökning för ca en vecka sedan (2023-07-17).
Undersökning: Lågt förtroende för kryptovalutor, men högt användande

46,32 procent av Nordfronts läsare ser kryptovalutor som en (((ekonomisk fälla))), dv.s att det är något som finansjudarna skapat för att styra oss. Av de som använt/använder kryptovalutor – sammanlagt 28,5 procent av läsarna – tycks huvuddelen göra det av privata skäl medan några gör det av ideologiska sådana.
https://nordfront.se/veckans-fraga-h...-kryptovalutor

Just när det gäller nordfront verkar det som om användningen av dessa parenteser är här för att stanna. Eller är du av annan uppfattning?

EDIT
Ser när jag kollar att de lite tidigare denna månad hade även denna artikel där parenteserna är med.
Det blir som att sminka en gris, något som (((vissa))) filmregissörer är experter på.
https://nordfront.se/indiana-jones-a...at-och-befarat

Det är ju två bara denna månaden. Men man kanske kan läsa nordfront utan att aldrig ha sett dem där?

Jag vet inte hur många läsare nordfront har men de har själva skrivit vid tillfälle att de hade 230 000 unika besökare under en vecka. Är de dessa som är den lilla 300 persongruppen?
__________________
Senast redigerad av virvelbagg 2023-07-26 kl. 23:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback