Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-23, 02:00
  #1
Medlem
Jag undrar hur funkar bil reseavdrag
Jag tänker låna en bekants bil för att resa från hemmet till arbetsplats har deltids jobb.
hur ska man deklara detta vilka bevis måste jag visa skatteverket
bensin kvitto vad mer behövs det?
Alla svar kommer uppskattas
Citera
2016-10-23, 02:43
  #2
Medlem
Jag skickade in en massa SJ-kvitton och bensinkvitton med min deklaration, fasthäftade prydligt på A4-ark och begärde avdrag för arbetsresor på hela totalen. Fick igenom det utan frågor.
Citera
2016-10-23, 07:51
  #3
Medlem
Du behöver inte skicka med några bevis alls. Det är bara om du blir uttagen till granskning som bevis kommer efterfrågas, så se till att du sparar bensinkvitton och annat.

För att du ska kunna höra avdrag för bilresa krävs att det är minst 2km och att du sparar minst 2 timmar per dag jämfört med kollektivtrafik.
Citera
2016-10-23, 07:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jag skickade in en massa SJ-kvitton och bensinkvitton med min deklaration, fasthäftade prydligt på A4-ark och begärde avdrag för arbetsresor på hela totalen. Fick igenom det utan frågor.

Blev du ombedd att inkomma med dessa?
Man ska inte skicka med något i själva deklarationen. Om du blir uttagen för en närmare granskning kommer de be dig styrka dina uppgifter. Tänk om precis alla som gjorde något avdrag hade skickat in en bunt kvitton utan att ha blivit tillfrågade Skatteverket hade ju drunknat i papper!
Citera
2016-10-23, 09:30
  #5
Avstängd
Lånar man en bil är det väl runt 10kr milen du kan göra avdrag för istället för 18,50kr
Citera
2016-10-23, 09:54
  #6
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Du måste överstiga en viss summa vilket jag tror är 10.000 kr. Säg att du åker 1.000 mil om året till och från. Ersättningen är 18,50 kr/mil. Det blir 18.500 kronor vilket är 8.500 kr då man tar bort de 10.000 kronorna. Av dessa 8.500 kr får du 30% av, vilket blir 2.500 kr.
Citera
2016-10-23, 10:30
  #7
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Blev du ombedd att inkomma med dessa?
Man ska inte skicka med något i själva deklarationen. Om du blir uttagen för en närmare granskning kommer de be dig styrka dina uppgifter. Tänk om precis alla som gjorde något avdrag hade skickat in en bunt kvitton utan att ha blivit tillfrågade Skatteverket hade ju drunknat i papper!

"Skatteverket hade ju drunknat i papper"

Och?

Jag hoppas verkligen att Skatteverket drunknar i papper, låt detta bli början på en ny folkrörelse, begär avdrag för resor, även om ni vet att avdragen inte beviljas, skicka in bussbiljetter och bensinkvitton, låt Skatteverket drunkna i papper!
__________________
Senast redigerad av trottwell 2016-10-23 kl. 10:46.
Citera
2016-10-23, 13:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Blev du ombedd att inkomma med dessa?
Man ska inte skicka med något i själva deklarationen. Om du blir uttagen för en närmare granskning kommer de be dig styrka dina uppgifter. Tänk om precis alla som gjorde något avdrag hade skickat in en bunt kvitton utan att ha blivit tillfrågade Skatteverket hade ju drunknat i papper!

Nej, jag blev inte ombedd att inkomma med dessa. Skickade dom självmant direkt, dock inte till inläsningcentralen utan till en handläggare. Bryr mig heller inte om vad man "ska" i det här fallet - jag skickade in och fick över 20K i avdrag så jag är nöjd så.
Citera
2016-12-31, 11:44
  #9
Medlem
CaptainKulings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Lånar man en bil är det väl runt 10kr milen du kan göra avdrag för istället för 18,50kr
Självklart spelar det ingen roll om man lånar, hyr eller äger bilen. Det är 18,50 per mil som gäller.
Citera
2017-01-31, 13:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainKuling
Självklart spelar det ingen roll om man lånar, hyr eller äger bilen. Det är 18,50 per mil som gäller.

Det kan visst spela roll vad det är för bil!
Använder du en förmånsbil som drivs på diesel är avdraget 6,5 kr per mil.
Använder du en förmånsbil som drivs av annat bränsle är avdraget 9 kr per mil.

Ha gärna kunskaper om de frågor du svarar på.

Mer info på https://www.skatteverket.se/privat/s...3f25603.html?q
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback