Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-23, 01:56
  #1
Medlem
Jag letade runt och hittar ingen bra kategori, men ämnet åsyftar frihet och integritet så jag hoppas att tråden accepteras i detta delforum.

Frågeställning: Går det att leva i Sverige utan att staten/företag har några ärenden till en?


I Sverige har vi en mängd skyldigheter i och med vår blotta existens. Räkningar ska betalas, det ska deklareras, till och med kommunala bolag inför kontantfritt vilket gör en bunden till kort-och bankvärlden.

Äger man en avbetald villa så är det lag på årlig kostnad för soptömning vilket direkt gör att du inte kan leva oberoende/självständigt. El/värme går i teorin att producera själv men jag är inte helt säker på hur alla lagar och regler ser ut där, min utgångspunkt är att någon form av avgift/skatt ska betalas till det statliga öfverhuvudet för att få vara "självständig". Det går att nyttja en egen brunn avskärmad från det kommunala VA-nätet.

Så ponera en person som strävar efter att leva 100% självförsörjande. Han äter det han odlar, händig i egen hög person, vill leva avgiftfritt och utan att någonsin registreras i ett register igen. Tillbaka till ett primitivare leverne men stationerad i ett ordentligt permanent boende.

Tillåter staten?
Citera
2016-10-23, 02:23
  #2
Medlem
För att inte tala om fastighetsavgift/fastighetsskatt.

Alltså är vi slavar åt den store makt sosseriet där födseln är ett livslångt bindande kontrakt att acceptera sin undergivenhet? Att hur mycket du än vill bli kvitt omvärlden så forcerar den sig på dig och enligt lag är Du skyldig att betala för din blotta existens?

Och kan du inte betala så finns det en asylmyndighet aka socialförvaltningen som erbjuder existensminimum på deras premisser.

Men att leva som en fri man, i och för sig primitivare, är det verkligen en omöjlighet?



Vi ponerar vidare att det inte går. Går det att med staten avtala bort din rätt att ta del av allmännyttan mot att de ger fan i dig? Högst troligt inte, vi är får i en fålla, maskiner som tvingas in i arbete eller existensminimum. Vägrar du? Polisen och KFM gör sitt på order av den rosenröda maskinen regeringen.

"Ett fritt Sverige"

Hur kliver man av båten?
__________________
Senast redigerad av TuManHand 2016-10-23 kl. 02:26.
Citera
2016-10-23, 02:27
  #3
Medlem
Utgå från att startkapitalet finns, hur säger man sayonara åt statsmakten?
Citera
2016-10-23, 02:39
  #4
Medlem
Samerna lever väl ganska så fritt. Men till och med dom måste köpa sina hus och vara registrerade som kommuninvånare mm.
Citera
2016-10-23, 02:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Samerna lever väl ganska så fritt. Men till och med dom måste köpa sina hus och vara registrerade som kommuninvånare mm.

Precis, men samerna lever på samma premisser som oss andra med vissa fördelar i anknytning till deras kultur.

Men hur blir vi kvitt staten?

Hur går man till väga för att en myndighet aldrig ska behöva veta av dig?

Man behöver ju främst ställa sig utanför samhället och äga allt själv, inga lån, inga inkomster. Därefter önskar man el, värme, vatten. Går dessa tre att ombesörja för självhushåll utan att myndigheterna börjar jaga en?

Sen gällande boendet, ett hyggligt permanentboende, tänk gård. Går det att driva ett permanentboende utan att myndigheterna börjar jaga en?

Föda ombesörjs själv genom traditionell odling, kanske jakt på egen mark. Får du bedriva jakt på egen mark utan tillstånd?

Går det att bli fri likt att bosätta sig på en skuta, sätta nät och leva på fisken du får upp. Nej just det, krävs ju tillstånd för sånt också.
__________________
Senast redigerad av TuManHand 2016-10-23 kl. 03:03.
Citera
2016-10-23, 03:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Precis, men samerna lever på samma premisser som oss andra med vissa fördelar i anknytning till deras kultur.

Men hur blir vi kvitt staten?

Hur går man till väga för att en myndighet aldrig ska behöva veta av dig?

Man behöver ju främst ställa sig utanför samhället och äga allt själv, inga lån, inga inkomster. Därefter önskar man el, värme, vatten. Går dessa tre att ombesörja för självhushåll utan att myndigheterna börjar jaga en?

Sen gällande boendet, ett hyggligt permanentboende, tänk gård. Går det att driva ett permanentboende utan att myndigheterna börjar jaga en?

Föda ombesörjs själv genom traditionell odling, kanske jakt på egen mark. Får du bedriva jakt på egen mark utan tillstånd?

Går det att bli fri likt att bosätta sig på en skuta och försvinna ut ur samhället?

Vill minnas att regeringen för inte så länge sedan införde skatt på användning av solceller, så staten och skattmasen kommer nog att jaga en oavsett vad man gör. Sen finns det säkert en massa EU-diriktiv och avgifter kring jordbruk också. Ska du ha en gård så måste mark köpas och en massa andra processer som stat och kommun har stenkoll på - och kommer att kräva betalt för.

Har inte koll på jakt, men någon äger ju alltid marken vart det än jagas. Så med den utgångspunkten skulle jag säga att man endast får jaga under givna jaktperioder. Är väl som så att varje byte måste rapporteras in och registreras också så att ingen region överskrider sin jaktkvot.

En skuta är ju fortfarande flaggad i något land, så då gäller det landets regler mm. Men tar du en husbåt och beger dig ut på internationellt vatten med den så tror jag att du kan vara nära ditt mål att bli så avknoppad från myndigheterna som möjligt. Kanske inte så kul att guppa runt på havet i alla väderförhållanden, och inte heller när du blir gammal och dement.

Annars kan du ju fly illegalt till något land och uppehålla dig där under radarn, bygga dig en koja i skogen och gömma dig i resten av ditt liv. Det verkar ju gå bra för många invandrare att göra så i Sverige så varför skulle inte du kunna göra samma sak, typ i Chile eller något.
Citera
2016-10-23, 04:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vill minnas att regeringen för inte så länge sedan införde skatt på användning av solceller, så staten och skattmasen kommer nog att jaga en oavsett vad man gör. Sen finns det säkert en massa EU-diriktiv och avgifter kring jordbruk också. Ska du ha en gård så måste mark köpas och en massa andra processer som stat och kommun har stenkoll på - och kommer att kräva betalt för.

Har inte koll på jakt, men någon äger ju alltid marken vart det än jagas. Så med den utgångspunkten skulle jag säga att man endast får jaga under givna jaktperioder. Är väl som så att varje byte måste rapporteras in och registreras också så att ingen region överskrider sin jaktkvot.

En skuta är ju fortfarande flaggad i något land, så då gäller det landets regler mm. Men tar du en husbåt och beger dig ut på internationellt vatten med den så tror jag att du kan vara nära ditt mål att bli så avknoppad från myndigheterna som möjligt. Kanske inte så kul att guppa runt på havet i alla väderförhållanden, och inte heller när du blir gammal och dement.

Annars kan du ju fly illegalt till något land och uppehålla dig där under radarn, bygga dig en koja i skogen och gömma dig i resten av ditt liv. Det verkar ju gå bra för många invandrare att göra så i Sverige så varför skulle inte du kunna göra samma sak, typ i Chile eller något.


Du har förstått min frågeställning och tack för ett ändå genomarbetat svar.

Du har säkerligen rätt angående både jakt och jordbruk och Miljöpartiet har nyligen infört skatt på solceller - ja! (Gäller dock inte småskaligt för privat bruk och tror man måste koppla upp sig på elnätet och skattar på överskottet, men kan ha fel)

Jag tycker det är helt absurt att det inte finns en väg ut ur det moderna samhället. Om jag köper mark och hus och ser till att detta är självförsörjande, inte fan ska staten komma och kräva diverse skatter och avgifter. Om jag lämnar det moderna samhället bakom mig för att försöka leva helt självförsörjande så... Kan jag inte

Flyr man med båt som du nämner så är man ju fortfarande under myndigheternas radar och Skatteverket vill ha deklaration and so on. Inte för att att man är ett högprioriterat case, men man ska ju inte behöva fly illegalt för att leva i harmoni.


Räntan av kontentan är att vi kan inte bli fria människor, inte ens om vi vill.
Citera
2016-10-23, 05:07
  #8
Medlem
minponnys avatar
skriv dig i norge flytta sen tillbaka i smyg efter du skrivit dig där med d-nummer sen köper du ett tält och odlar dig egen mat i skogen .
Citera
2016-10-23, 05:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
skriv dig i norge flytta sen tillbaka i smyg efter du skrivit dig där med d-nummer sen köper du ett tält och odlar dig egen mat i skogen .

Det du beskriver är ett mobilt, illegalt leverne. Bra idé men inte det som efterfrågades.

Men om man går in för att äga allt. Mark, berg, djur, odlingsmark, gård. ALLT är ditt och du vill bara leva där i din bubbla fri från statliga förpliktelser.

Hur gör man?
Citera
2016-10-23, 06:28
  #10
Medlem
Logisksvensks avatar
Intressant! Har alltid tyckt att det borde finnas ett "fritt" område för människor som ej vill leva i "systemet". Tycker själv att vi börjar närma oss ett levnadssätt i västvärlden likt Equilibrium filmen(Främst i EU).
Citera
2016-10-23, 07:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Intressant! Har alltid tyckt att det borde finnas ett "fritt" område för människor som ej vill leva i "systemet". Tycker själv att vi börjar närma oss ett levnadssätt i västvärlden likt Equilibrium filmen(Främst i EU).

Personligen tror jag inte människor har den mentala orken att leva i det samhälle vi sen ett decennium bak har glidit in i.

I fattigare länder hjälps man åt kollektivt för att uppnå en under omständigheterna dräglig tillvaro. Min lycka är din lycka och vice versa eftersom vi delar på både möda och profit. Många av dessa får självfallet slita djävulusiskt hårt men lyckan är varandra och det man bygger upp.

I västvärlden har vi nått en platå där individualism tagit över. Den enskilde individen ska inte vara i beroendeställning av någon annan vilket fått oss att skärma in oss själva. Sen alla jävla skärmar, tv, dator, smartphone o.s.v. Har dessutom eliminerat behovet av att umgås personligen, vi blir asociala och många deprimerade. Livets hjul går runt men ingen att dela det med på det sättet folk i utvecklingsländer får göra.

Jag tror vi mår bäst när vi får slita gemensamt i en grupp för att uppnå en bättre tillvaro. Jag tror att 2000-talets ungdomar kommer bli mycket förvirrade och deprimerade genom livets långa stig.



Detta är dock offtopic men lade grunden till frågeställningen i TS.
Citera
2016-10-23, 08:11
  #12
Medlem
Finns många som lever utan att staten vet var de finns men då får du bryta kontakten med staten t ex inte ange någon adress, inte använda några samhällsfunktioner(sjukvård etc).

Problem kan vara kontantlösa samhället.

En lösning är låta all trafik till och från samhället gå via en partner/vän

Byta land verkar enklast t ex gå ut lev i någon otillgänglig öken/djungel utan någon vet var du är, går kanske försvinna i norrland men som sagt jag känner till ett antal som bor i vanliga städer samtidigt som de flyger under radarn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback