Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-20, 12:31
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Artikeln skriver hur stödet på stort sett samtliga områden har fallit (vid jämförelse med samma typ av undersökning 2014) - även kvinnor har en mer kritisk hållning till främmande kulturer, inte minst när denna kulturen kopplas till religion...

http://www.svd.se/rekordfa-svenskar-...tingmottagande

Det börjar gå snabbt nu.....

Hur länge till innan vi ser politiska beslut som även i praxis är effektiva - för inte kan snacket om 80 000 utviningar vara tillräckligt....det händer ju liksom inte ändå...

Senaste YouGov-mätning visade även att partier som FI och MP inte längre har tillräckligt stöd för att få sin politik genomförd.....folkets tålamod är slut.....

artikel om YouGov-mätningen: http://www.metro.se/nyheter/senaste-...mpaign_id=A100

Snacket om 80 000 utvisningar tystade folkmullret några månader, vad är nästa påhitt från regeringskansliet? Det tragiska är att miljoner säkert fortfarande tror på sådana besked. Bara för Morgan och Yge-man att mata ut liknade skrönor med jämna mellanrum så är folk nöjda och traskar vidare i sin Orwellska verklighet.
Citera
2016-11-20, 13:35
  #206
Medlem
Ursprungligen (Innan Reinfeldt) var tanken att de som flyttade till Sverige skulle integreras i samhället. De skulle helt enkelt "bli Svenskar". Nu är verkligheten en annan, det finns inte ett uns kvar av integration - Det som sker nu är att man tar med sig sina hemländers seder och fortsätter leva efter dem, men.......man utnyttjar våra Svenska regler och lagar när det PASSAR. När det inte passar så växlas det över till egna seder (och lagar).

Detta är ju såklart helt orimligt. Svenska regler och lagar gäller i Sverige liksom Saudiarabiska lagar och regler gäller i Saudiarabien och Tyska lagar gäller i Tyskland etc etc

Jag kan personligen tycka vad jag vill om exempelvis Tysk lag - Är jag där i arbetet, eller på semester, eller flyttar till det landet så anpassar jag mig efter deras lagar.........annars GER JAG FAN i att bosätta/jobba/semestra där. Det handlar om MIN respekt till det landet, att jag verkligen VILL följa de lagarna som gäller i det landet jag åker till !

Jag tycker personligen att (när jag ändå har dessa länder som exempel) Saudiarabien har så extrema lagar att jag väljer att avstå ens jobbresor dit. Det är alltså MITT val. Får jag ett erbjudande från min arbetsgivare att åka på arbetsresa dit så hade jag alltså tackat nej.
Citera
2016-11-20, 17:40
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Ursprungligen (Innan Reinfeldt) var tanken att de som flyttade till Sverige skulle integreras i samhället. De skulle helt enkelt "bli Svenskar". Nu är verkligheten en annan, det finns inte ett uns kvar av integration - Det som sker nu är att man tar med sig sina hemländers seder och fortsätter leva efter dem, men.......man utnyttjar våra Svenska regler och lagar när det PASSAR. När det inte passar så växlas det över till egna seder (och lagar).

Detta är ju såklart helt orimligt. Svenska regler och lagar gäller i Sverige liksom Saudiarabiska lagar och regler gäller i Saudiarabien och Tyska lagar gäller i Tyskland etc etc

Jag kan personligen tycka vad jag vill om exempelvis Tysk lag - Är jag där i arbetet, eller på semester, eller flyttar till det landet så anpassar jag mig efter deras lagar.........annars GER JAG FAN i att bosätta/jobba/semestra där. Det handlar om MIN respekt till det landet, att jag verkligen VILL följa de lagarna som gäller i det landet jag åker till !

Jag tycker personligen att (när jag ändå har dessa länder som exempel) Saudiarabien har så extrema lagar att jag väljer att avstå ens jobbresor dit. Det är alltså MITT val. Får jag ett erbjudande från min arbetsgivare att åka på arbetsresa dit så hade jag alltså tackat nej.

Problemet är att sverige och de som är satta att se till så lagar och regler följs helt har tappat greppet. Invandrare är som barn, får man veckopeng trots att man skiter i att städa rummet så fortsätter man att inte göra det, trots det omoraliska i handlingen. 50% gör det nog för att påvisa vilket skitsystem vi har då ingen följer det, medan den andra hälften bara tycker det är bekvämt att få allt men inte behöva göra någon motprestation.

Om vi börjar följa lagar själva när det gäller att beivra överträdelser gjorda av invandrare så skulle mycket vara vunnet bara av det. Strular man så ska det kännas även om man heter Achmed och viftar med rasistkortet.
Citera
2017-01-04, 06:16
  #208
Medlem
Ördögs avatar
Trots att det är mer än två månader sedan trendbrottet i inställningen till mångfald offentliggjordes, dröjde det till i går innan SVT hittade en forskare som kunde ge de rätta förklaringarna.

Trendbrott i inställningen till mångfald
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sor...-till-mangfald
Citat:
De flesta svenskar är positiva till mångfald, men i den senaste Mångfaldsbarometern märks ett trendbrott.

– Vi ser ett mer polariserat samhälle än någonsin mellan de som har positiva och negativa attityder till mångfald --- Jag tror att flyktingkrisen 2015 har påverkat befolkningen så att attityden har blivit mer negativ. Attityden till invandring är mer positiv än attityden till flyktingar, säger Mehrdad Darvishpour, docent i socialt arbete vid Mälardalens högskola.
---
Han tror att den generellt ökande negativa attityden kan ha flera orsaker, utöver flyktingströmmen 2015.

– Högerextremismens frammarsch i Europa, USA och Sverige påverkar så att den negativa attityden till invandring och mångfald får mer legitimitet, säger Merhdad Darvishpour.

– Å andra sidan tror jag att en del av de islamiska fundamentalistiska terrorverksamheterna både i Mellanöstern och Europa har ökat den negativa synen till islam.

Vad kan samhället göra för att öka den positiva bilden av mångfald i Sverige?

– Satsa på ett aktivt antidiskrimineringsperspektiv, att öka integrationen. Det kan leda till att synen på invandring och mångfald blir betydligt mer positiv, säger Merhdad Darvishpour.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2017-01-04 kl. 06:24.
Citera
2017-09-04, 21:53
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Man märker tydligt att fler svenskar från lägre socialgrupper blir mer negativa till mångkultur och mångfald, jag tror personligen att det beror på rädsla för framtiden, att dessa människor är rädda för att få en försämrad ekonomi framöver om det kommer för många flyktingar till landet.

Samma resonemang har vi sett i andra länder, den högerpopulistiske ledaren i Ungern Viktor orban har också uttryckt sig på ett sådant vis, och lågutbildade personer från lägre socialgrupper är ofta mottagliga för den sortens yttringar.

Vilken vidrig människosyn du har.

Dessutom är exempelvis Macron långt mer populistisk än Orban, men du skulle aldrig kalla honom populist.

"Populist" har tagit över stafettpinnen från "rasist". Ni märker att det inte går att kalla folk rasister längre, så då byter man bara smutskastningsord.
Citera
2017-09-04, 23:25
  #210
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Miss gissning är att de politiker och journalister som inte hunnit fly fältet när allt brakat samman kommer dingla i närmsta lycktstolpe.

Det är mycket bättre, mer effektivt, om svenska arbetare dinglar från lyktstolpar för det är de som röstade fram bidragssverige, flumsverige. De där 5 miljonerna mongona finns kvar om de inte hängs.
Citera
2017-12-21, 23:49
  #211
Medlem
Sperssons avatar
.
Statliga Vattenfall skriver;
"-Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla anställda ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett kön, ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsnedsättning."

Man uttrycker alltså att mångfalden är viktigare än kompetens i sina rekryteringar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback